Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 1568 ggr
Viggzter
2017-06-12 22:25

Byta till led ramp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla, börjar tröttna på min ljusrörsramp och vill byta till en ledramp eller liknande. Har ett ramakvarium i aluminium med täckglas ca 110x45x45. Någon kunnig som vet vad som kan passa ev fylla behov för Växter m.m. Har just nu två aquastarrör om F30W och antar att jag behöver motsvarande "styrka" på nya leden? Kom gärna med förslag, priset spelar egentligen ingen större roll, gärna någon snygg hehe Vänligen Viggo

Annons:
Lillyrod
2017-06-13 05:25
#1

Var rädd om den lysrampen. De tillverkas inte längre och går inte att få tag på. 

Det finns flera ledramper på marknaden men jag har inte hittat någon som har ett tillräckligt bra ljus. Växterna klarar sig hyfsat men färgerna i karet blir inget vidare.

usvead
2017-06-13 06:00
#2

Håller med Lillyrod. 

Även om du byter till en ledramp så behåll den där, den är guld värd 🙂

Viggzter
2017-06-13 08:37
#3

Kommer behålla den, Vet ni någon led ramp som kan passa?

Denna kommentar har tagits bort.
Viggzter
2017-06-14 14:49
#5

Bump

Lillyrod
2017-06-15 05:46
#6

Jag köpte en som heter Beamswork men hittar den inte på någon svensk sida nu. Ljuset är ok för växterna men färgerna är inte så bra. Allt blir blekt och ser "avfärgat" ut : ) 

Efter det har jag inte hittat någon som har ett ljus jag är nöjd med tyvärr.

Annons:
Cecilia.S
2017-06-15 08:47
#7

Här har du en ramp som verkar passa till ditt kar: http://shop.akvarievalvet.se/produkt/akvastabil-led-110-cm/ Vi har LED i ett av karen här hemma, där trivs inte växterna särskilt bra. De växte på ordentligt till en början, men efter ett tag slutade de växa helt. LED kan vara häftigt, men det är ingenting som jag rekommenderar till ett växtakvarium.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Viggzter
2017-06-15 08:49
#8

Tack för era svar! Blir tveksam till led nu, kanske får vänta tills rätt led kommer till marknaden:/

Lillyrod
2017-06-15 11:27
#9

Just nu görs ingenting på ljusmarknaden för akvarium. Intresset är för litet. Vi blir tyvärr färre och färre akvarister och därför är inte fabrikanterna speciellt intresserade av att försöka få fram nya lösningar 😕

Upp till toppen
Annons: