Annons:
Etikettväxter
Läst 887 ggr
paradisgarden
6/12/17, 9:36 PM

Hur mycket växter behövs egentligen?

Har ett väl inkört wahlstad på 90 l. blue jelly räkor, tre-fyra amanoräkor, två fjärilsciklider o 6 pyttiga stimfiskar på 3 cm ska d va när d e fullbefolkat. Matar sparsamt. Gillar mycket rötter o den mer enkla hardscapestilen o vill minska växterna som nu e väldigt dominerande. Nån som har nån vägledande siffra m hur mycket växter per djur man behöver för syresättning o näringsupptag? Matar sparsamt.

Annons:
paradisgarden
6/12/17, 9:38 PM
#1

Haha, sa ja att ja matar sparsamt oxå? 😉

Lillyrod
6/13/17, 5:27 AM
#2

Jag har aldrig sett någon formel för hur mycket växter man behöver. I min värld är det ju mer desto bättre som gäller : )

usvead
6/13/17, 6:07 AM
#3

Vet inte om det finns något mått på det men det finns säkert någon med huvudet på skaft som har räknat ut kombon av växter kontra syre, nitrit/nitrat, fosfor, kväve och allt vad det heter🤪

Jag går efter vilken typ av fisk jag har och i vilket habitat de lever i. Vissa lever i lugna vatten med mycket växter, andra i väldigt strömt med enbart rötter och släta stenar osv osv. Man anpassar efter fisken, så ser jag på det.

paradisgarden
6/14/17, 7:38 PM
#4

Ja kör åt andra hållet. Anpassar valet av fiskar t mitt akvarium :) . Vill oxå tänkt ju mer desto bättre men nu vill ja gärna ha lite mer strikt liksom. Fortfarande mycket växter men mindre.

molam
6/16/17, 3:01 PM
#5

Finns nog inga mått för hur mycket växter som behövs, förutom dina egna mått, vill du ha en valle eller 15 valle 20 svärdsplantor, 35 Stänglar vattenpest, 2 Olika mossor, 3 olika flytväxter etc etc, så är det upp till dig, det ända man får tänka på är att om man ska ha fisk bör man ha lagom så fisken faktiskt kan simma :p

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

paradisgarden
6/16/17, 9:05 PM
#6

Haha, ja det är ju bra om de kan röra sig de små liven ;) . Får väl va lite logisk… Har alla fall tat bort en enorm rotala o en mindre o ska satsa bara på just vallen som hög växt istället för d ser renare o inte så stökigt ut. Hoppas den kommer igång ordentligt nu när rotalan inte tar över.

Annons:
Cecilia.S
6/16/17, 11:06 PM
#7

#6 Vi håller tummarna för att det blir som du hoppas ;-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

paradisgarden
6/17/17, 2:44 PM
#8

Tack! :)

Upp till toppen
Annons: