Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 1253 ggr
Loppelus
6/10/17, 10:13 PM

Körsbärsräkor

Funderar på att pröva körsbär. Men hört att fiskar, (har Guppy och platy) äter räklingar. Finns det risk att de äter de nyköpta då? Hur gör jag?

Djurälskare

Annons:
Lillyrod
6/10/17, 10:20 PM
#1

Det är nog stor risk att de blir uppätna om det är små räkor. Med Platy och Guppy i karet lär du knappt se dem eftersom de inte går fram när fara hotar. En del räklingar blir mat även om du har gott om gömställen.

Inte så kul att leva på det viset känner jag.

Loppelus
6/10/17, 10:22 PM
#2

Verkligen inte kul. Någon annan färgglad räka för nybörjare? Har även amano.

Djurälskare

Lillyrod
6/10/17, 10:30 PM
#3

De flesta räkor är ju små och man håller dem bäst ensamma eller med väldigt små fiskar. Jag har röda körsbär ihop med corydoras hastatus. De är ungefär lika stora och det funkar jättebra. Större fiskar äter räklingar det går inte att komma ifrån : )

Loppelus
6/10/17, 10:33 PM
#4

Tack, inte det svar jag ville ha. Men fick sanningen.

Djurälskare

Loppelus
6/10/17, 10:47 PM
#5

Är amano de enda som funkar med Guppy och Platy?

Djurälskare

Lillyrod
6/10/17, 10:53 PM
#6

Hittar du några i ungefär samma storlek som amano så funkar det ju.

Annons:
Loppelus
6/10/17, 10:54 PM
#7

Är ny på räkor, vilka blir lika stora som amano då?

Djurälskare

Lillyrod
6/10/17, 10:56 PM
#8

Jag vet inte. Testa att fråga farbror Google 😃

Loppelus
6/10/17, 11:05 PM
#9

Farbror Google hehe

Djurälskare

Lillyrod
6/10/17, 11:22 PM
#10

Just nu hittar jag bara Mountin rock räkor som blir större än amano. De kan bli uppåt 10 cm och det tycker jag nästa låter läskigt : )

Loppelus
6/11/17, 2:20 PM
#11

Läskigt men häftigt. De blir väl dock för stora?

Djurälskare

Lillyrod
6/11/17, 2:25 PM
#12

Ja de är för stora. Det är de små dvärgräkorna som gäller om man har ett litet kar. De stora är nog mer ovanliga och eventuellt lite knepigare att hålla också. Jag vet inte något om dem så svårt att svara på.

Loppelus
6/11/17, 2:29 PM
#13

Tack för du svara det du vet. Då får jag väl bara öka på mitt bestånd av amano istället.

Djurälskare

Annons:
Lojs
6/11/17, 2:58 PM
#14

Jag har Neocaridina (samma art som körsbär, fast jag har blå och svarta) ihop med mina Guppy och Platy. Jag har inte haft dem så länge ännu, så jag har inte sett några bebisar, men de vuxna har klarat sig fint i alla fall.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Maleficum
6/11/17, 3:58 PM
#15

Jag har körsbärsräkor, amanos och crystal räkor med mina guppys. Har även tillsammans med mina Svärdbärare (och övriga fiskar som just nu går i det karet) och med min dvärgkula. Har djungelakvarium med mycket grönt att gömma sig i och även mycket stockar och grejer och har alltid fullt med räkbebisar och håller på att bli översvämmad av räkor. Däremot har körsbärsräkorna blivit färre för de blivit utkonkurrerade av de andra räkorna. Sen har jag märkt att crystal räkorna hellre håller sig på botten medan körsbären hellre håller sig högre upp i karet bland växterna.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lillyrod
6/11/17, 4:09 PM
#16

Jättebra att få input från någon som har arterna tillsammans. Det här med konkurrensen räkor emellan har jag hört från fler : )

Loppelus
6/12/17, 9:24 AM
#17

Så ni som har de, tror ni jag kan pröva då? Håller de sig högre upp, körsbären? Hur många behöver jag börja med?

Djurälskare

Lojs
6/12/17, 9:28 AM
#18

#17 Om du är ok med att räkbebisarna möjligtvis inte klarar sig så visst, det är vad jag räknar med, att det är kul om de klarar sig, men gör de inte så får det vara så. 
Jag började med ca 10, tror det är ganska vanligt.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

CorneliaAndersson
6/12/17, 4:51 PM
#19

Jag har röda körsbär och amano tillsammans med mina platys. Körsbären är framme typ hela tiden. Mellanstora och stora. Har även sett pyttesmå (endast någon millimeter stora). Mina förökar sig massor. 

Mina Platy försöker inte ens ta dem. De tar inte små yngel heller :O

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Loppelus
6/12/17, 5:19 PM
#20

Bra då kan jag pröva. Är bra om inte alla räklingar överlever, så dom inte blir för många. Men hur gör jag med ny inköpta körsbär, de är ju små?

Djurälskare

Annons:
Lillyrod
6/12/17, 5:39 PM
#21

De som är vuxna/halvvuxna bör klara sig utan problem. Det är räklingarna som blir middag : )

Loppelus
6/12/17, 5:48 PM
#22

Okej. Tack.

Djurälskare

Upp till toppen
Annons: