Annons:
Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 667 ggr
Lojs
2017-06-07 19:20

Mina yngel, lösning för deras boende?

Detta har jag skrivit om i min egen tråd om mina kar, men tänker att fler kanske läser och har lättare för att svara om det är i ett eget inlägg. =)

Just nu är jag väldigt sugen på att ha ett av karen till uppfödning av yngel, för att de ska få äta fritt, växa lite snabbare och jag ska kunna ha lite mer koll på dem. Men jag har ju inga kar över… 
Jag har ett 240l sällskapskar som jag har som huvudkar till mina vuxna guppys och platys, där bor de flesta ynglen just nu (för de är ju födda där). I övrigt har jag ett 126l, ett 54l och två 30l. 
Det skulle vara antingen 54:an eller 126:an som skulle kunna funka som "bebisuppväxtkar". Men i 54:an har jag ett korsningsprojekt med Guppy och endler som jag gärna vill se hur det faller ut innan jag flyttar fiskar därifrån och 126:an har jag som "ungkarlslya". Jag måste ha en ungkarlslya så jag kan plocka bort hanar av Guppy och Platy direkt när jag ser könsskillnad, så jag kan välja vilka som passar in i mina avelsprojekt. Finns inte direkt plats i lägenheten för fler kar.

Jag skulle kunna ha i mina 30l nanon, men 30l känns alldeles för litet för bebisar att växa upp i, särskilt som de är så många, jag hade velat ha dem för sig tills jag är helt säker på könsskillnaden och då känns de helt klart för stora för nanokar… 
Jag har funderat lite på att ha en rejäl plastbalja utomhus över sommaren, jag har sett en del som har det, men då skulle jag ju definitivt inte kunna se hur ynglen utvecklas, så det känns som en korkad idé. Dessutom funkar det ju bara just över sommaren och löser inget långsiktigt. 
Annars om jag kunde få ge mina "ungkarlar" till djuraffären så kunde jag kanske ha dem i mina nanon tills de blir stora nog att flytta till djuraffär och ha 126:an bara till yngel på uppväxt, men samma problem där, 30l känns alldeles för litet för dem att växa till sig i.
En annan tanke vore att sälja mina nanon och köpa ett 54l till och ha det där mina nanon står nu, det skulle få plats, men det blir inte lika snyggt och då blir det inte lika lätt för mig att sortera räkor med färre kar. 

Någon som har några tankar? Kanske finns någon lösning jag inte tänkt på ännu?

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Draken
2017-06-08 10:24
#1

När jag fick för mig att renodla Guppy, så hade jag en ställning på 6 akvarium på ungefär 50-60 liter vardera. Där hade jag olika färger på guppys. Jag flyttade en hane och nån hona (samma färg) till ställningen, när ynglen då var födda, så flyttade jag tillbaka föräldrarna till de andra karen :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lojs
2017-06-08 12:17
#2

#1 Det är ju drömmen! Jag håller ögonen öppna på billiga akvarieställningar, men de är antingen för dyra eller för långt bort (sedan har jag egentligen inte plats heller, då får vi göra en ordentlig ommöblering).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lillyrod
2017-06-08 17:36
#3

På något konstigt vis så uppenbarar sig platsen för karet när rätt kar eller fisk-räka-snäcka dyker upp. 🤔

Lojs
2017-06-08 17:47
#4

#3 Mjo, hade jag fått bestämma själv så, men maken tycker tydligen det räcker med plats för akvarier nu. ;) (Plus att jag har en massa musburar med, inklusive ett 300l akvarium som det numera bor möss i).
Sedan har jag ingen plats kvar i lägenheten där det inte läcker in en massa solljus, och det känns lite onödigt att odla både yngel och alger. ;)

Jag funderar lite på att övertala maken att han behöver ett akvarium på kontoret i sin verkstad, så kunde mina ungkarlar få bo där kanske. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
2017-06-08 18:02
#5

Tillfälligt ser det ut som att jag kan ha guppyyngel i min 126:a, la upp en annons i en lokal akvariegrupp på endlerspojkarna som bor där nu (trodde egentligen ingen skulle vilja ha ett gäng med bara killar), men jag fick napp direkt, så bara de fått flytta så kan jag ha guppybebisar där, i alla fall tills de blir stora nog att jag ser könsskillnad och då vete katten hur jag löser det…

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Draken
2017-06-09 07:35
#6

Jag hade två extrakar på 54 liter. Ett för hanar och ett för honor, men det är ju det där med platsbristen då ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Lojs
2017-06-09 12:46
#7

#6 Jag kom på igår att jag skulle ha plats med ett 54l på hyllan under 126:an, perfekt lösning tyckte jag. Maken tyckte sig minnas att jag lovat att jag inte skulle köpa fler kar på ett tag… Så det kanske är något att sikta på framöver om inte annat. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
2017-06-09 13:48
#8

Jag tror det kan lösa sig nu. Mina endlershanar har nu flyttat och jag kan sätta över mina guppyyngel till 126:an (och hoppas att inte platyhanarna ser dem som lunch, men där är så mycket hornsärv i det karet så det löser sig nog…)

Nu har jag väl minst någon månad på mig innan de största ynglen visar könsskillnad och jag behöver plocka bort hanarna, och på den tiden kanske jag lyckas övertala maken att vi behöver ett 54l att ha under 126:an. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lillyrod
2017-06-09 17:42
#9

Jag tror minnet på gubben din sviker honom 😉

Lojs
2017-06-09 18:09
#10

#9 Eller hur, jag kan väl aldrig ha sagt något så dumt? ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Upp till toppen
Annons: