Annons:
Etikettinredning-stenar-rötter-mm
Läst 1262 ggr
Cizzi2
2017-06-07 08:40

Inreda åt Channa pulchra och Eldål?

Inreda åt Channa pulchra och Eldål tänkte jag i ett 375 kar. vad gillar dom för växter? Har lite kolsten och en del rötter och grus i övrigt.

Annons:
Draken
2017-06-09 07:42
#1

Sand är ett måste om du skall ha eldål, de vill gräva ner sig imellan varven. Annars så är det kraftiga storbladiga växter, som channan kan "vila" på. Grottor och gömställen av rötter eller stenar, vilket du tycker är snyggast.  Täckglas är ett måste, Channorna både klättrar och hoppar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cizzi2
2017-06-11 07:00
#2

Ups! har redan lagt i grus. Får skippa ålarna då :) Mycket rötter och växter som du skriver ska inhandlas så småningom. Täckglasen är 6 mm tjocka.

Finns det andra ålar som inte är så kräsna just på sand? /Fast Eldålen är så snygg).

Vilka andra fiskar går Channan i hop med? Någon stor mal vill jag bl.a ha i alla fall. Tips?

Draken
2017-06-11 10:06
#3

Channan går ihop med det mesta som inte går in i munnen på den ;) De är ganska så fredliga, är de fler, så kan det nog vara tjafs sinsimellan, men oftast blir det inga större bråk och skador :)

Är lite bekymrat angående gruset dock. Channorna kan vara väldigt glupska, och de äter även från botten. Risken är att en och annan sten från gruset följer med 😕

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cizzi2
2017-06-11 19:15
#4

Rovfisk, fick hem 2 Channa i dag och de har fått lite räkor. Säljaren sa åt mig att täcka över matintaget på täckglaset med nåt grovfilter för att de kan hoppa ur annars. har du någon smidigare lösning. Kan ju ta filter men tänker att det lätt kan pluppa ner i vattnet av misstag. Kanske binda nåt litet snöre med björntråd, vad vet jag? :)

Cecilia.S
2017-06-11 22:09
#5

Det är lättare att komma med förslag om du visar bilder på hur matintaget ser ut? :-) Det kanske är så enkelt att du endast kan lägga någonting över det, så att det ser ut att vara stängt. Fördelen med att använda en filtersvamp är att det fortfarande kan "luftas" något.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2017-06-12 09:46
#6

Nu har jag hängande ramp ovanför akvariumet där mina channor går, så jag har heltäckande, har endast skurit ut, med milimeter margimal,  där sladdar går ut från karet ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Cizzi2
2017-06-16 05:47
#7

Nu har de bott de 2 liven bott in sig ett tag, blir inga eldålar får se vad det blir framöver. Har 2 st täckglas där det är skuret  i ena kanten för värmare, syreslang och pump. I det andra med matintag har jag provat med galler och filter men det blir så fult och osäkert så jag ska be glasmästaren skära ut ett hål för en foderautomat. Måste beställa en sån först dock så måtten blir rätt.

Draken
2017-06-17 10:15
#8

Har du någon bild på karet :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: