Annons:
Etikettväxter
Läst 713 ggr
Elin16
6/4/17, 9:34 PM

HJÄLP! Grönalgerna tör över!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hjälp! Grönalgerna i mitt 30liters har spårat ur totalt. Det är ett tjocktlsger av alger på alla växtblad och det sitter på rutorna , pumpen och doppvärmaren. Skrubbar och skrubbar med de växer tillbaka på direkten. Jag vet inte vad jag ska göra för att få bort det, dem tar över!

Annons:
Lillyrod
6/4/17, 9:37 PM
#1

Jag tycker det ser ut som om bladen är täckta med "sammet". Alltså hela bladet täckt med kort, grön växtlighet. Kan det vara så?

Draken
6/5/17, 7:07 AM
#2

kanske ska prova med något algdödande medel och/eller UV-ljus ?

Vill minnas att det var någon som använde UV.ljus för att bekämpa alger, men jag kommer inte ihåg när och vem det isf var. Men har för mig att det var någon här inne.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
6/5/17, 7:17 AM
#3

Jag använder uv-ljus till svävalger. Algerna måste komma med vattnet in i burken med lampan annars gör det ingen nytta. Uv-c ljus är täckt för att det är dödligt. Lampan förstör cellerna så de inte kan dela sig. Gäller både alger och människor så det hjälper inte ett dugg för alger som inte är fritt simmande i vattnet  : )

###

Elin16
6/5/17, 8:06 AM
#4

Ja det är små strån tätt växta som täcker bladen.

Loppelus
6/5/17, 8:19 AM
#5

Läst nånstans att grönalger är ett täcken på att allt är bra i vattnet och inget att oroa sig för. De ger med sig av sig själv. Kommer det sol på akvariet?

Djurälskare

Lillyrod
6/5/17, 8:23 AM
#6

Jag fick sådana när jag köpte växter i affär sist. Kan säga att jag fick inte bort dem. Räkor äter dem effektivt men när jag satte tillbaks växterna i karet där de skulle vara kom det tillbaks på nolltid. 

Jag slängde de växter som var värst drabbade och plockade bort blad på de andra. Riktigt bra blev det dock inte 😕

Annons:
Elin16
6/5/17, 11:35 AM
#7

Men jag har ej köpt någonn växt på över 5månader? Det kan dock vara att de kommer sol på akvariet…. kan man lösa det då med att mörklägga akvariet så att algerna dör?

Elin16
6/5/17, 11:45 AM
#8

Kan även tillägga att jagvhaft provlem med tofsalger i ca 1,5mån

Cecilia.S
6/5/17, 11:49 AM
#9

Om du tror att anledningen till algerna kan vara solljus, kommer det givetvis hjälpa att mörklägga akvariet - men glöm då inte att algerna kommer att växa direkt efter mörkläggningen. Gör någonting åt solljuset istället; flytta akvariet eller skydda det mot solen på annat sätt.

När du säger att du även har tofsalger sedan lite mer än en månad tillbaka, undrar jag om vattenvärdena är stabila? Hur stora vattenbyten gör du och hur ofta? Vilka är invånarna? Ger du någon näring?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Elin16
6/5/17, 12:21 PM
#10

Vattenvärderna är stabila, byter ungefär 0,5/3 av alvariet varranan vecka. Invånarna är 2helenasnäckor, 2 ancitrus yngel, 2platy yngel. Jag ger växtnäring efter vattenbyte och happylife? Även ibland lite hårdhetsmedel för KH.

Elin16
6/5/17, 12:23 PM
#11

Akvariet får bara solljus i ungefär 2,5h per dag. Under den tiden är akvariet släckt. Totala riden lampan är tänd är ungefär 8-9h

Lillyrod
6/5/17, 12:37 PM
#12

Solljus är inte bra, inte ens den korta tiden. Karet som jag hade samma alg i hade också sol några timmar om dagen. 

Happylife är ett märke. Vad är det du häller i? Är det vattenberedningsmedel ska man vänta till nästa dag innan man häller i näring för vattenberedningsmedlet tar bort vissa delar av näringen. 

Det är anubias på bilden väl?`Har du andra mer snabbväxande växter som kan hjälpa till att tränga undan algerna?

Upp till toppen
Annons: