Annons:
Etikettmalar
Läst 1643 ggr
Suzn
6/3/17, 10:48 PM

Bästa ancistrus och varför?

I mitt framtida, 100 liters kar ska jag ha malar, Ancistrus då jag tycker de är så läckra! Så, för att få drömma lite vill jag veta vad ni tycker. Vilken är den bästa och varför? Alla skäl är bra så mata på bara! :D Bifoga gärna bild och nämn gärna prisklass. Tack!

Annons:
Lojs
6/3/17, 10:52 PM
#1

Hur menar du med bästa? Det är ju bara skillnad på färg och fenform, alla är ju lika bra/dåliga algätare osv. 
Jag gillar ju de ovanliga och min favorit är nog de röda med slöjfenor, både snygga och ovanliga. =) Jag har dock bara vanliga röda. (Mina kostade 150kr styck i djuraffär, som 3-4 cm stora).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Suzn
6/3/17, 10:57 PM
#2

Precis så menade jag. :) Har du en bild?

Lojs
6/3/17, 11:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Hade tyvärr ingen bra bild i datorn, här är en bild på avstånd på en av de små. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

molam
6/3/17, 11:46 PM
#4

Jag personligen Tycker dom "Fula Bruna" är dom snyggaste,  inge slöj då det inte är Naturligt. tror jag tycker Detta för att min första Ancistrus var en otrloligt fin brun hona, hon var väldigt unik Trots att hon var Vanlig brun, hon hade blåa ögon, samt Väldigt unik och fin färg på kroppen mörk också typ "Ljusgul gråa" Fläckar/Prickar

Och sen det har den vanliga bruna varit den Snyggaste i mina ögon ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Suzn
6/4/17, 12:00 AM
#5

#3 härlig färg! #4 åååh låter verkligen speciellt! Du har ingen bild på henne?

Lillyrod
6/4/17, 6:28 AM
#6

I ett 100-liters kar är det en Ancistrus som gäller. Min erfarenhet är att det är sura skitgrisar som bara äter alger under en väldigt kort period av sitt liv. De bråkar och skyddar sitt revir som är ungefär där de råkar ligga just då. Näe jag gillar inte ancistrus 😃

Annons:
Cecilia.S
6/4/17, 9:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Som Lillyrod säger skitar de ner mer än vad de städar under sin livsgång. Så om du vill köpa en Ancistrus för städhjälp, bör du nog kolla upp andra arter istället :p Min favorit är albino-varianten, men även den röda. (Min bild men ej min fisk)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Suzn
6/4/17, 9:52 AM
#8

Lortgrisar alltså… Kommer ha sandsnäckor också. :)

MsZ
6/4/17, 10:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag har ju bara erfarenhet av Albinosar - men älskar dem :) 

Förutom det faktum att de när de väl fattat hur man gör nya Ancistrusar aldrig slutar ….. :P 

Men de är absolut skitgrisar!! Och kanske lite suriga som ngn ovan skrev….

Lillyrod
6/4/17, 10:53 AM
#10

Många ancistrusar blir det 😉

MsZ
6/4/17, 11:07 AM
#11

#10 ja många blev det 😳

Suzn
6/4/17, 11:10 AM
#12

Haha, får skaffa två av samma kön då. :P

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
MsZ
6/4/17, 11:17 AM
#14

Den var faktiskt sjukt snygg 😄👍

molam
6/4/17, 11:36 AM
#15

#5 HAr tyvärr ingen bild på henne xD eller ska ha nånstans men inte koll på var, det var nått år sedan hon gick bort nu  ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Lillyrod
6/4/17, 11:44 AM
#16

Tyvärr får man inte ta bilder från nätet och lägga upp någon annanstans. 

Här är bilden i #13

 Då  jag inte kunde få bort bilden ur inlägget så var jag tvungen att ta bort hela.

Här är vad Suzn skrev:

Den här är ju bara för snygg!

Är L-134 nån beteckning för färgen?

Lillyrod
6/4/17, 11:48 AM
#17

L 134 är inte en färgbeteckning utan står för vilken mal det är. Det är alltså inte en Ancistrus : )

Suzn
6/4/17, 11:53 AM
#18

Aha! Vad är det för skillnad på Ancistrus och L-malar? De ser ju väldigt lika ut förutom färg o mönster.

Ska tänka på det med bilderna! Går det bra att länka till bilder?

Lillyrod
6/4/17, 12:11 PM
#19

Det går bra att länka : )

Alla malar är inte Ancistrus. Det finns många olika. De lever på olika platser i världen och i olika habitat. Man kan inte gå efter vad en Ancistrus gillar och tro att de alla vill ha det likadant. 

Här finns lite info men du kan söka efter mycket mer på nätet : )

https://zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=132

Här har du lite till:

https://www.planetcatfish.com/catelog/numbers.php?mode=l&thumbs=16

hejkomochhjälpmig
6/4/17, 12:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#20

Ancistrus är ett helt släkte till att börja med, inte en art.  L134 är inte heller en Ancistrus utan tillhör släktet Peckoltia.  :)

Såhär har jag förstått det: L-nummer fungerar som ett handlingsnamn  när man upptäcker en ny variant av  malar som tillhör familjen Loricariidae.  Det kan visa sig vara en helt ny art och då får den också ett vetenskapligt namn.  Då har egentligen L-numret ingen funktion längre.

Vi tar  "Leopardgrodpleco" (L134) som exempel eftersom du är intresserad av denna!  :)

Man hittar en ny typ av mal som man inte sett tidigare och konstaterar att den tillhör familjen Loricariidae och den får då ett L-nummer för att man ska kunna hålla reda på den även om den inte fått ett vetenskapligt namn ännu. 

 I det här fallet blev det då L134. Man konstaterar att den tillhör sub-familjen Hypostominae, och sedan också släktet Peckoltia

Det visar sig att det är en helt ny art och då får arten ett namn, i det här fallet blir artnamnet compta.  Så hela artnamnet blir därför Peckoltia compta. Och nu behövs inte L-nummret längre.

Exempel på lite olika arter inom släktet Ancistrus:

Den sistnämnda är den som folk oftast menar när de pratar om "ancistrus" i dagligt tal.  Den finns i en uppsjö av olika  framavlade färgvarianter och den kan även vara slöjfenad.  Men det är fortfarande frågetecken kring den som en art vad jag förstått,  de odlade som finns inom hobbyn idag kan  t.ex mycket väl vara hybridiseringar mellan flera olika arter inom släktet. Kanske är det delvis därför många har så olika upplevelser av dessa? 

Personligen är jag inte alls förtjust i dem. De jag har haft har varit otroligt aggressiva mot andra malar, både inom egna arten och mot mindre malar och till och med mot betydligt större malar.  De har också ett ryckigt, ivrigt, rörelsemönster som jag inte alls uppskattar. Men mina har faktiskt varit duktiga på att äta alger åtminstone,  livet ut - trots  att de var välgödda och välmatade i övrigt så åt de ändå alger. :) De var såklart också charmiga och söta på sitt vis, men det är inte  något jag skulle skaffa igen!

Här är en gammal bild på min vanliga sketna Ancistrus av något slag, vid namn Alma, när hon ligger under min vanliga sketna pleco, Sayid. Lilla Alma gav Sayid såpass mycket stryk  så att jag var tvungen att sära på dem, trots storleksskillnaden:

Annons:
Lojs
6/4/17, 1:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Jag lyckades få bild på alla mina 3 små röda ancistrusar på samma gång, tror det är första gången jag lyckas. ;) 

Min upplevelse av "vanliga" Ancistrus är att de är duktiga på att käka alger så länge de är små, men som rena algätare har jag hellre amanoräkor, snäckor eller annat, jag har Ancistrus mest för att jag tycker de är snygga och ett trevligt inslag i karet. =) 
När det går att se könsskillnad på mina små så kommer jag lämna en hona som partner till min vuxna ancistrushane (som jag hoppas lever, har inte sett honom på ett tag…) Så ska jag ha ett avelspar i mitt 240l tänker jag. En av de andra får gå själv i mitt 126l och den siste får flytta tillbaka till djuraffären.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Upp till toppen
Annons: