Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1012 ggr
ellenkantarell
6/1/17, 8:58 PM

Dog på kort tid

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade nyss denna Molly död utan synbar anledning, förutom att ögonen saknades (men kan ju vara övriga invånare som ätit på den). Det måste ha gått fort, för den mådde bra i morse, verkade pigg och hungrig som vanligt. Det enda som har varit är pumpen som har gått lite trögare än vanligt, den behöver rengöras. Men övriga fiskar verkar obrydda. Vattenbyte ska göras i morgon förmiddag. 

Finns det anledning att bli orolig?

Annons:
Cecilia.S
6/1/17, 10:10 PM
#1

Kolla upp om alla vattenvärden är bra med hjälp av dropptester (främst nitrit och nitrat). Om värderna är okej tror jag inte att du kan göra mycket mer än att hålla koll på övriga invånare. I det fall att fler verkar må dåligt eller dör av okänd anledning kan det vara bra att följa upp det här närmare, men just nu kan du inte göra så mycket mer än att kolla upp vattenvärdena. Jag skulle dock inte ha oroat mig :-) Mollys kan vara ganska känsliga, bl.a. mot stress. Hur stort är akvariet?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
6/2/17, 11:59 AM
#2

Min första tanke var också nitrit när du beskrev vad som hade hänt.

Hur stort är karet, och hur är det inrett ? Molly (om jag inte missminner mig) vill ju gärna också ha lite salt i akvariumet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

ellenkantarell
6/2/17, 2:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Värdena är bra. Gör vattenbyte en gång i veckan och saltar inte eftersom jag har corydoras. Akvariet är på 120l, matar sparsamt. Akvariet är tätplanterat med diverse stenar och rötter. Detta är första dödsfallet, alla andra fiskar har mått bra och inte visat tecken på sjukdom. En av de andra mollysarna har tappat färg, blivit lite vitaktig i färgen och naggig i fenorna. Men har avfärdat det då jag bara har hanar kvar och dem är lite tuffa mot varandra, tror att dem andra är lite extra elaka mot honom. För övrigt mår han bra och är lika kaxig och hungrig som vanligt😃 

Ni får hemskt gärna kika på bilden på honom, så jag inte behöver oroa mig för vita prick eller liknande…

Draken
6/2/17, 7:35 PM
#4

Om du bara har hanar kvar, så kan du ju ha problemet där ? Nu vet inte jag om den döda var en hane eller en hona, men oavsett så kan ju isf de andra ha stressat och jagat ihjäl den, om den var lite "vekare" än de andra ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
6/2/17, 7:51 PM
#5

Jag håller helt med Rovfisk i det 🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

ellenkantarell
6/6/17, 5:01 PM
#6

Nej, tror inte att dem har jagat ihjäl honom. Dem är lika kaxiga allihop, det är ingen som blir mobbad.

Annons:
Upp till toppen
Annons: