Annons:
Etikettväxter
Läst 1057 ggr
Elisabethantero
2017-05-31 22:32

Trådalger :(

Hej Har sen en tid tillbaks fått problem med trådalger, tror ja de heter, långa, som ser ut som hårstrån….. Har dragit ner på ljustimmarna till 8,tar bort algiga blad+rensar bort trådalgerna så fort jag ser dom… Men de kommer ju nya hela tiden. Har hört talas om nåt medel, nån som vet nåt om det, eller nån annan bra lösning?

Annons:
Lojs
2017-05-31 22:54
#1

Jag hade dragit ner till 6 timmar ljustid, 8 är lite mycket när man har liknande problem. Det som funkade för mig till slut var när jag gav upp och lät akvariet bli övervuxet av växter, de konkurrerade ut algerna, men det var ju inte direkt vackert. ;) Men kanske värt ett försök, till exempel hornsärv växer extremt fort och kan konkurrera med algerna. 
Mitt problem var att jag fick in solljus från sida på karet (plus råkade få in algerna med mossa från djuraffären), om du har något fönster lite väl nära så kanske det går att flytta karet eller skärma av ljuset på något vis.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Draken
2017-06-01 09:30
#3

Har du ett större aklvarium så kan jag rekomendera att du införskaffar några siamensis algätare. De äter även trådalger :)

http://akvariefisk.ifokus.se/articles/58a6beffce12c443850032db-siamesisk-algatare?discussions-1

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Elisabethantero
2017-06-01 19:00
#4

tack #1 #2 o #3 !! Har väldigt lite solljus som kommer in till akvariumet… Mycke snabbväxande växter :) Hornsäv o en annan ännu snabbare, som ja glömt va den heter….. men jag ansar dom nääästan vid varje vattenbyte för ja tycker de snor av ljuset när de e för stora, men jag ska prova o sänka timmarna o rensa mindre =) Har bare ett 60 liters så siameser går ej, då jag redan har 4 ottosar, ett guramipar+ 5 koppartetror….

Lillyrod
2017-06-01 19:11
#5

Hur länge har karet varit igång? Ibland får man ju såna attacker av allt möjligt i början och efter ett tag så lägger det sig igen. Är man bara envis så brukar man få bukt med dem till slut.

Elisabethantero
2017-06-01 19:55
#6

Vi startade upp det i september…. Har känns lättstädat o fräscht länge… Men nu kom dessa :( på besök, trist!!

Annons:
Lillyrod
2017-06-01 20:15
#7

Ja då borde det inte vara något uppstartsproblem iallafall. Synd för det brukar vara lite lättare att få bukt med då 😉

Upp till toppen
Annons: