Annons:
Etikettmalar
Läst 786 ggr
habibiguppy
2017-05-30 15:18

Ancistrus kull

Hej allihopa!

LÅNG BESKRIVNING VILL DU BARA SE FRÅGAN DIREKT SCROLLA NER TILL DEN MÖRKA TEXTEN

I januari detta året fick jag en kull på små små Ancistrus yngel. Då var de ca 70 stycken. Jag hade det väldigt svårt att ta hand om dom då jag inte kunde flytta över dom till ett annat kar eftersom hanen vaktade dom. Jag tog istället bort alla andra fiskar i karet och låtit mamman och pappan vara kvar med ungarna. Mamma dog innan äggen han knäckas. Och pappan vakta dem med sitt liv. Jag lade försiktigt ner mat vid grottan för att han skulle äta en bit men han trodde väl de var någon fisk och började bråka med maten och fick panik. Han gick inte ut på flera dagar tills lite senare i januari så kom en massa små små yngel. Jag kunde inte räkna dom de var helt otroligt. Jag och min mamma räknade dom ihop och vi kom fram till ca40-50 tillsammans. Sedan såg vi runt 20 oknäckta ägg i grottan fortfarande. I april var de 3 månader gamla och då fanns endast 20 kvar av alla 70. Ja, man kan ju undra vart de har försvunnit? Till en början bråkade de små en hel del. Men i April gick även pappan bort för han hade för smal mage. Han passade ju runt yngel i karet men till sist fick de vara helt ensamma. Yngel började simma mycket åt pump och där var de som de flesta gick bort för. De hade tagit tydligen en bakväg in till motorn i pumpen om man ska förklara det så och dött därefter där inuti. Tidigare hade jag märkt detta och vi hade gjort en hel de för att försöka skydda dom från att gå in dit. Vi hade sytt upp en liten dräkt för pumpen så att säga och lämnade en tom yta för att vatten ska gå ut. Detta fungerade super under en viss tid men av något skäl så hade de bitit av tyget på denna lilla dräkten och den fall endast i bitar. Jag la även en glasskiva på halva karet men det fanns någon millimeter som var för lite och de får plats så de gick såklart igenom. Idag har jag 7 stycken kvar som är ca 5 månader gamla.

- min fråga till er är att hur kan det komma sig att jag hade en brun vanlig ung Ancistrus hona och en brun vanlig ung hane men av något slag blev hälften vita/gula (albino) och andra halvan svartbruna (riktigt mörka)?

Annons:
Cecilia.S
2017-05-30 15:21
#1

Någon av eller båda föräldrarna har den ljusa färgen i sina gener, vilket innebär att någon i deras släktträd har haft den ljusa färgen. :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lojs
2017-05-30 15:52
#2

Föräldrarna hade båda en gen för gult/ljust, då blir statistiskt sett 25% av kullen ljusa. (25% mörka utan ljus gen och resterande 50% bruna med ljus gen precis som föräldrarna).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

molam
2017-05-31 08:31
#3

Ljusa Ancistrus kan bära på dom mörka generna och mörka Ancistrus kan bära på dom ljusa generna! ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Lojs
2017-05-31 09:35
#4

#3 Det beror på, vanligtvis kan inte två ljusa föräldrar få bruna avkommor, undantaget är om det är två ljusa med olika färggener, dvs om det är en rödögd och en svartögd till exempel, då kan de få mörka avkommor, men har de samma gen för "ljushet" (jag kan inte genkoderna på ancistrus) kan de inte få mörka avkommor. 

Jag antar att genetiken ser ut som på andra djur utifrån vad jag läst. Så de ljusa kan inte bära på "bruna gener", men däremot om man korsar en ljus och en mörk och den mörka inte bär på den ljusa genen så blir alla avkommor bruna med en ljus gen, eftersom den bruna färgen är dominant över den recessiva ljusa. Därför kan det tolkas som att den ljusa har en gen för mörkt, när den inte har det. 

Jättesvårt att förklara. ;)

Men i det första exemplet, om jag utgår från att det ser ut som genetiken på andra djur (jag har avlat hamstrar och avlar möss). Har man då en förälder med två gener för ljus med röda ögon och en med två gener för ljus med svarta ögon och ingen av den har en gen för den andra nyansen så kan inte generna för någondera bli dubblerade på avkommorna och alla avkommor blir bruna, då utgår jag att det är som på däggdjur att viltfärgen är "default", kan ingen av de recessiva generna dubbleras så går fiskarna tillbaka till viltfärgen (för de kan inte bli genomskinliga). Alla avkommorna i den kullen blir då bruna med ett anlag för ljus med röda ögon och ett anlag för ljus med bruna ögon, korsar man avkommorna med varandra sedan kan man få alla tre olika varianter. 

Den bruna färgen kan inte "bäras" eftersom den är dominant över de andra färgerna (som jag förstått det så är ingen av de andra färgerna på Ancistrus dominant, de fläckiga vet jag dock inte, de har jag inte läst på om), så om fisken är gul/ljus eller röd och korsas med en annan fisk med samma färg genetiskt så kan det inte bli bruna avkommor.

Vet inte hur lätt inlägget är att förstå. Jag är väldigt intresserad av genetik, men sämre på att förklara med enkla ord. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Upp till toppen
Annons: