Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 572 ggr
Amanda Richardson
2017-05-29 09:41

Hur stort kar bör Neocaridina-räkorna ha?

Jag undrar hur stort kar dessa räkor bör ha. Jag har just nu black sakura i ett 20-liters med zebrasnäcka och en liten elefantsnäcka (vet att jag kommer behöva flytta den sen) Men hur litet kan räkor egentligen bo? Är 10 liter tillräckligt stort för 5-10 körsbärsräkor? Alltså HUR pass svårt är det att hålla stabila vattenvärden i ett sådant kar? Jag har ett 20-liters utan problem alls och hade tidigare ett 54-liters i flera år utan problem.

Annons:
Lojs
2017-05-29 10:52
#1

Jag har testat med småkar (har för mig att de var på 13l)  till mina snäckor och det blev inte så bra tycker jag. Vattnet dunstade jättesnabbt (hade visserligen inte täckglas), värmen pendlar mycket under sommaren, pilligt med möblering och omplantering av växter och trots mycket växter blev det mycket alger. Men är man duktig på att byta vatten ofta och att pilla med karet allmänt så tror jag nog det kan funka bra ner till typ 10l. Min personliga nedre gräns för "pillande" ligger numera på typ 30l. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Amanda Richardson
2017-05-29 11:06
#2

#1 Okej, skulle säga att jag är rätt bra på att hålla alger borta. Har bara ett blad på anubiasen i mitt 20-liters som är täckt med alger, aldrig någon räka där och käkar, algerna sprider sig inte😂 Har varit så i typ 2 mån😂😂🤔 Men lät bladet vara kvar för att jag tänkte att räkorna kanske tycker om det😂

Draken
2017-05-29 12:06
#3

Man kan ju ha räkor i vaser, och e är väl inte så mycket större än 10 liter. Så jag tror säkert att du kan ha några i ett 10 liters akvarium. Mycket växter bör du ha, och gärna snabbväxande. Och det kommer ju bli massa pillande och VB, men är du villig att ta det, så tycker jag du kan köra på några i ett 10 liters :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: