Annons:
Etikettallmänt
Läst 676 ggr
Loppelus
5/28/17, 9:49 PM

Skada ?

Skulle det skada att byta 80% vatten? Tycker inte jag hinner få med all skit på botten med 15 L vb.

Djurälskare

Annons:
Lizelda
5/28/17, 9:59 PM
#1

Jag hade inte gjort det. Använd en mindre slang så får du upp skit utan allt vatten :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Draken
5/29/17, 9:08 AM
#2

Byter du såpass mycket som 80% av vattnet, så kommer du få problem med vattenvärdena. Allt kommer rubbas och du kan se fram emot en nitritspik.

Nej, Lizeldas förslag rekomenderar jag också, använd en mindre slang nära botten, så räcker det med 15-20% VB.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Loppelus
5/29/17, 9:14 AM
#3

Misstänkte ni skulle säga så. Ja jag har byggt om slamsugen, men tycker ändå inte det blir riktigt rent. Tack ändå.

Djurälskare

Cecilia.S
5/29/17, 11:41 AM
#4

Du kan strypa åt flödet i slangen också, så suger den mycket långsammare :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lizelda
5/29/17, 12:22 PM
#5

Vi använder ofta en luftslang och slamsuger med. Kommer nästan inget vatten men man får upp all skit :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Loppelus
5/29/17, 4:53 PM
#6

Ja luftslang kan man ju ta skiten med. Tack för tipset.

Djurälskare

Annons:
Torreador
5/30/17, 12:34 PM
#7

Jag har gjort en egen slamsug som inte suger upp något vatten alls :-)

Jag sitter i husvagnen nu så jag kan tyvärr inte visa någon bild på den men ska försöka förklara.

Jag tog en liten petflaska, klippte loss botten på den. Tog en syresten och siliconade fast på insidan flaskan och gjorde ett litet hål där slangen till syrestenen kunde träs ut. Lade lite silicon där också. 

Sedan satte jag en bit nylonstrumpa längst upp där korken ska vara, trädde ett gummiband om öppningen så att nylonstrumpan liksom blir som en liten påse där uppe. 

Sedan är det bara att köra igång syrepumpen så att bubblorna far ut genom stenen och då tar bubblorna med sig skräpet upp i nylonstrumpan och man kan suga hur länge som helst eftersom det inte försvinner något vatten. Man kan suga över växter och allt eftersom suget inte blir så stort att de dras med, endast smutsen åker med :-)

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Loppelus
5/30/17, 2:08 PM
#8

#7 vilken smart lösning. Det kan man ju förska göra en. Förstår precis hur du menar.

Djurälskare

Upp till toppen
Annons: