Annons:
Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 3673 ggr
Draken
2017-05-23 12:10

Rovfisks akvarievärld

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hopp i akvarieträsket.

En galen akvarist, det är jag det. Har i dagsläget 5 akvarium igång, det minsta på 112 liter och det största på 520 liter.

Här hemma är det Scalarena som dominerar karen, har Scalarer i alla storlekar i 4 av 5 akvarium. Annars har jag olika stimfiskar och andra ciklider. Har även  snäckor, räkor och levandefödare.

Jag hör även till de lyckligt lottade som fortfarande har äppelsnäckan i mina kar. Trodde det skulle vara slut på det nu, men de senaste veckorna har det blivit 3 klasar och alla 3 är kläckta, så nu myllrar det av äppelskruttar i akvariumen :D

Förutom alla olika fiskar, så har jag även massa växter och olika mossor i alla karen.

Välkommen in :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2017-05-23 12:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

250 liter. Behövs lite ansning här tror jag. Detta är ett av karen som det växer som ogräs i. Här bor massor av snäckor och udda fiskar. Har bott babyscalarer här också, men de har dött för mig, alla 6 . Jag kommer införskaffa nya sclarer, men det blir lite längre fram.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-05-23 12:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

112 liter. Ett annat kar som det växer som ogräs i. Här huserar Guppy, räkor, posthornssnäckor och Äppelsnäckor.

Behöver ansa här också, och fylla på lite mer vatten.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-05-23 16:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#3

Några av sclaarena som simmar runt här hemma :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-05-23 16:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

Röd juvelciklid. Hane och hona i lekdräkt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-05-23 16:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Herculea och Elefantsnäcka.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-05-23 16:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

"Red back" hona, med en "Neon blue" hane bakom sig :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
JoakimJansson85
2017-05-23 18:54
#7

Du är en stor inspiration :)

Cecilia.S
2017-05-23 19:20
#8

Följer som vanligt 😍

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2017-05-24 08:02
#9

Tack 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-06-01 15:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Skall strax bege mig att hämta lite nytt till karen.

Har en kompis som skall byta inriktning i sitt kar på jobbet, och skall omplacera ett Guldsömsciklidpar och några Röda juvelciklider. Guldsömmarna och ett Juvelciklidpar skall få flytta ner i 520 litern, och de andra Juvelerna skall utplaceras i de andra karen :)

Antigen under kvällen eller under helgen kommer jag även få hem Chokladelefanter och White spotted elefanter. Längre fram (2-3 veckor) kommer det även att flytta in Sulawesi King snail i mina kar, det ser jag fram emot :D

En annan skalförsedd invånare i mina kar. Herculeasnäckan :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-06-01 15:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Mygglarver går hem hos både snäckor, räkor och Guppy ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2017-06-01 17:57
#12

Snäckor är roligt det med. Ska du ha bräckvattenkar nu också då?

Cecilia.S
2017-06-01 22:11
#13

Haha, vilken härlig klump med snäckor! Och några amanos mitt bland allt ;-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Draken
2017-06-02 10:46
#14

#12 Enligt han som importerarade Kingen, så kan de överleva i sötvatten. min "snäckleverantör"  har fått hem ett gäng med Sulawesi Kingsnail i början på veckan. Ett gäng går i sötvatten och ett i Bräckt. Så jag avvaktar så länge, visare det sig att de överlever i sötvatten, så blir det några stycken, annars vet jag inte riktigt. Kan hända jag startar ett bräcktvattenkar eller också hoppar jag över, vi får se :)

#13 Nej, det är inga Amaonoräkor, det är regnbågsräkor, körsbär och någon blå/svart variant. De flesta är förmodligen hybrider. Fick dem av en bekant som skulle lägga ner karet, och de var redan då blandade, och det var såpass många så jag orkade inte börja sortera ut dem , dessutom var det en miljon räklingar och flera stora honor med rom.😊

Jag fick hem lite nya ciklider igår. Och jag fick även hem chokladelefantyer, 4 stycken :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-06-02 10:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Chokladelefant

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-06-02 10:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#16

Bara älskar mina Kongotetror 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-06-02 10:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#17

Scalarer

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-06-02 10:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#18

Lite räkor (Körsbär)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-06-02 10:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#19

Äpplen

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-06-02 10:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#20

Jamen vi tar väl några äpplen till då ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2017-06-02 10:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Gul elefantsnäcka

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-06-02 10:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#22

Lilloscar

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-06-02 10:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Metallpansarmal "longfin"

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-06-02 10:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#24

Ancistrus. Hane och hona

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-06-02 10:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

P. senegalus albino

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-06-02 11:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#26

Röd juvelciklid.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-06-02 11:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Odessabarber

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2017-06-02 11:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#28

Guldsömsciklid Hane och hona

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-06-02 11:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#29

Klätterfisk

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-06-02 11:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Eldbuksciklid, hane (honan skymtar i bakgrunden ;) )

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-07-09 16:39
#31

Var länge sedan jag ens tittade in i den här tråden, trots att det är min egen. Man får ju skämmas 😊

Akvariumen går med vattenbyten och matning, men sen är det inte så mycket mer med dem. Jag har haft mycket både hemma och på jobbet, så det har (tyvärr) blivit lite eftersatt. Men nu går jag på semester om en vecka, och då skall jag kavla upp armarna och göra något åt alla karen. Stora skall rensas ut, mina gamla juvel hänger med av bara farten, de är gamla och inte så rörliga längre, kommer förmodligen att måsta ta bort några utav dem, då de äter dåligt och är lite tunna.

Den ena 240 litern har blivit kraftigt algangripen, så där måste jag göra ett kraftigt vattenbyte och byta ut det mesta av växterna, skall även byta lysrör i det karet. Har växtrör nu, och det gynnar algerna mer än vad jag gillar.

I 250 litern har rampen sagt tack och ajö, så där måste jag byta hela rampen, tyvärr. Skall fixa en provisorisk lösning med täckglas och extarna lysramper, tills jag har ekonomisk möjlighet att byta ut hela rampen. Kan dessutom bli svårt att hitta en ramp som passar, akvariumet är 25 år gammalt och finns inte i handeln längre 😓

Övriga fiskar, snäckor och räkor lever i bästa välmåga. De trivs och ynglar av sig ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-07-15 12:21
#32

Nu går jag snart på semester (jobbar idag och imorron) sen skall jag ta itu med akvariumen här hemma. Måste ansa växter, och på Måndag får jag grejer så jag kan fixa en provisorisk ramp till 250 litern :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lojs
2017-07-15 14:16
#33

#32 Alltså innan jag kom på att du menade ljusramp, jag satt nog och funderade på andra saker för jag fick inte ihop det med varför man behövde typ en rullstolsramp för att få i saker i akvariumet… ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Draken
2017-07-16 10:38
#34

Jag kanske var lite otydlig när jag bara skrev ramp ;) Jag skulle noh kanske ha skrivit lysrörsramp istället. Jag läste igenom sj'älv nu, vad jag hade skrivit, och det kan lät misstolkas när man läser provisorisk ramp, speciellt om man inte riktigt vet vad det handlar om 😂

Det är en provisorisk lysrörsramp jag måste ha, den jag har (som hör till akvariumet)har sagt tack och ajö, och det går inte att få tag på orginalrampen hos någon numera. Akvariumet är 25 år gammalt, ett aquarium aquatlanis. Finns inte i handeln längre. Så jag måste ordna med en annan lysramp :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Lillyrod
2017-07-16 10:50
#35

Har du kollat med Guldfisken? De har mycket "skräp" i gömmorna ; )

Draken
2017-07-16 11:17
#36

Det har jag inte. Kanske skall göra det :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lojs
2017-07-16 14:11
#37

#34 Jag förstod det snabbt när hjärnan vaknat igen, tycker inte du var otydlig när det är ett akvarieforum vi sitter på. Det är bara jag som jobbar med handikappade och har funderat på ramp in till bilen till tanthundarna som är lite förvirrad. ;) 

Du kan ju testa billiga led som tillfällig lösning om inte annat, borde vara ok så länge du inte har allt för kräsna växter.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Draken
2017-07-16 14:21
#38

Växterna är inte så kräsna, den enda som är svårare är Ulvaceusen :)

Men maken skulle se om han kunde klippa sladden och ta bort själva lysknappen. Det visade sig att det är lysknappen som har gett upp, den är glapp, så har jag tur så behöver jag inte köpa ny ramp :) Maken skulle klippa sladden, ta bort själva lysknappen och foga samman sladen igen.  Belysningen går på timer, så det borde inte vara något problem :)

Jag återkommer med uppdatering om hur det går :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-07-16 19:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Det gick att fixa till belysningen i 250 litern, så nu lyser det igen :D Ska knäppa kort efter vattenbyte :)

Men har gjort vattenbyte och ansat i 112 litern idag :)

(sorry för dålig mobilbild 😊)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-07-16 21:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

250 litern, ansad och vattenbyte gjort. Maken lyckades fixa belysningen också, så nu slipper de leva i mörker :D

Märks att det har varit mörklagd ett par veckor. Mossan ser jätteledsen ut, och ulvaceusen klippte jag ner, så bara rotknölen står kvar. Lite surt, men den växer ju upp igen. Och mossan får väl tillbaka färgen med rätt belysning skulle jag tro :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2017-07-16 21:14
#41

Skönt att det gick att ordna ändå. Ibland är det praktiskt med en karl i huset ; )

Annons:
Draken
2017-07-16 21:15
#42

#41 Ja, helt klart. Han var inte säker själv på att han skulle kunna fixa det, men det gjorde han :D Skall dock byta lysrören, för de är inte bytta på närmare ett år ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-07-16 21:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#43

Rökor, snäckor och Guppy. Nånstans under myllret skall det finnas en maltablett :p

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-07-16 21:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

En liten dragonsläj-ancistrus. Trodde inte den levde längre, men det gjorde den. Det var nära att den följde med när jag rensade ur växterna i 112 litern. Tur att jag har hökögon, när det gäller akvariumen. Vill ha flera sånna, den är så himla snygg, trots att jag egentligen inte tycker om slöj 😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-07-16 21:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

En av mina egenuppfödda endlerhanar 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-07-16 21:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Japan-blå endler

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-07-16 21:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Gult äpple :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-07-16 21:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Lyckades hitta en av de röda räkorna i myllret.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2017-07-16 21:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Blå/turkos endlerhane (egenuppfödd) , och ett par honor syns i bakgrunden.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-07-16 21:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Japan blå endler, med turkosa inslag

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-07-16 21:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Två endlerhybrider, gula honor med blå/turkosa inslag (egenuppfödda)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-07-16 21:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#52

Panda pansarmalar

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-07-16 21:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#53

Lila äpplen. Alla födda här :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-07-16 21:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Hungrig herculea 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-07-16 21:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

En annan herculea. Hen tyckte att hen ville vara i fred med maten, så då släpar man iväg med en egen bit :p

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Lojs
2017-07-16 21:34
#56

Älskar de blå och turkosa endlerserna!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Draken
2017-07-16 21:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#57

Röd juvelciklid. Hane. Den enda som fortfarande hänger med riktigt bra, han är också ganska mycket yngre än de andra jag har. Skall fixa en hona åt honom, borde inte bli några problem :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-07-16 21:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Odessabarb. Hane

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-07-16 21:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

Marmorsclare. Hona.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-07-16 21:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Hane

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-07-16 21:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Tittut ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-07-16 21:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#62

Det slår aldrig fel. Så fort kag kommer fram till akvariumet, så kommer de allihopa ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2017-07-16 21:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Linslusen "lilloscar" 😍 Skall fixa en eller kanske två kompisar till honom, när jag har rensat upp i stora karet :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-07-16 21:57
#64

#56 ja de är otroligt vackra. Jag fick en hel drös av en bekant som skulle lägga ner, men av kanske 30-40 stycken, så har jag kanske bara 8-10 kvar. De flesta var jättekrokiga och kunde knappt simma, så de avlivade jag. Nu har de ju korsat sig med mina andra endlers och Guppys, och nu finns de i alla möjliga färger, men 3 hanar har jag kvar av ursprungsfiskarna. Skulle jag få tag på nån snygg, frisk och sund , blå/turkos hona, så kommer jag flytta dem till ett eget akvarium, och hoppas på att det blir riktigt friska sunda avkommor efter dem :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lojs
2017-07-16 22:00
#65

#64 Jag gillar när det blir tokmix av guppys/endlers, så spännande att se vad man får! Visst, kanske bättre att försöka få till bra versioner av en specifik färgvariant, men mixar är så häftiga!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Draken
2017-07-16 22:05
#66

Jag gillar mixarna bäst, och gärna att de också är hybrider. Jag har märkt att endlers är mycket mer livsdugliga än Guppys, och hybriderna är ännu mer sunda och livsdugliga än endlers igen :D

Nej, att jag är sugen på att sätta ihop endast blå/turkos, är för att jag tycket de är så otroligt vackra, och det skulle vara kul att kunna få en stam av endast blå/turkos 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lojs
2017-07-16 22:33
#67

#66 Ja precis, jag gillar hybriderna bäst jag med. =) 
Min plan är att försöka få fram en stam med övervägande blå hybrider i olika teckningar och fenformer, en mix med en gemensam nämnare typ. ;) Har ju satt ihop japanblå dubbesvärdsguppy, vanliga endlers, leopardendlers och en blå guppyvariant från djuraffären. Mycket spänd på vad det ska bli av det hela! Det är just nu yngel som växer upp från ett kar med bara vanliga endlerhonor och en hane av varje variant av de andra.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Draken
2017-07-16 22:40
#68

Ohh så spännande :D

Jag har ju en herrans massa yngel i karet nu, de är för små för att se både färg och kön. Jag trodde inte att det var så många kvar, men det myllrade fram båd helt nyfödda och halvstora när jag ansade i 112 litern tidigare.

I det akvariumet är det ju bara guppy/endlers i fiskväg, tillsammans med äpplen, posthorn och räkor. Akvariumet är också fruktansvärt vildvuxet, växterna har dragit iväg och lagt sig på ytan, har visserligen ansat kraftigt idag, men fortfarande har jag mycket kvar, och man ser att det är vildvuxet. Dessutom har jag ganska mycket sötvattenstång i karet, så det finns väldigt gott om gömställen för små och större yngel ;)

En annan sak jag är mycket lycklig för, är att det inte finns tillstymmelse till krokiga yngel eller halvvuxna….inte än i varje fall…. Så i det akvariumet känns det som om det är ett naturligt urval, starkast överlever :) Jag försöker även sortera ut ynglen (säljer en hel del) och se till att det kommer in "nytt blod" med jämna mellanrum.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-08-06 11:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

Var ett tag sedan jag skrev här nu. Men det beror nog mest på att det inte händer så mycket just under sommaren ;)

Har en vecka kvar av semestern nu, och den skall jag ägna dels åt att planera fiskinvånare i karen, och dels åt att fixa alla kar, ska även byta lysrör i två utav dem. Det har mest stått stiltje under sommaren, jag har matat och bytt vatten som vanligt, men inget mer.

Har inte ansat eller kollat igenom växter alls, så de flesta akvarium ser ut så här ( Detta är det som är minst övervuxet) 😛

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2017-08-06 17:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

Häntade en Fengädda idag. Han är fullvuxen och hur söt som helst 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-08-06 17:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

Nyfiken som bara den ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-08-06 17:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72

Finns det nå mat på det här bygget eller 😂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-08-06 17:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

Pöss på snoken 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

DogeLove
2017-08-06 19:03
#74

#69 Superfint akvarium! :)

Draken
2017-08-06 19:21
#75

Tack 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[nevamisse]
2017-08-06 21:42
#76

Vad mycket fint du har! Alla dina "spetsiga" snäckor var väldigt fina och körsbärsräkorna 🙂 Papegojfiskarna tycker jag mycket om, har börjat fundera på att skaffa sådana, vi hade de när jag var liten.

Den sista fisken bläddrade jag dock snabbt förbi, har lite fobi för långa fiskar. Allt som på något vis kan liknas vid en orm får mig att tappa förståndet… 😮 😃

Annons:
Draken
2017-08-07 10:38
#77

Vad kul att du tyckte om det du såg :) Fengäddorna kan verka llte obehagliga, då de påminner om en orm som smyger runt. Det är ganska många som tycker de är lite läskiga ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-08-07 15:25
#78

Har fått "outbreak" av äckelplanaria i ena karet 🤢 Det är prio 1 just nu att få bukt med dem 🤮
Kommer få hem 2 stycken svarta macropoder ikväll, de älskar tydligen att mumsa i sig planaria. Så jag blev rekomenderat att släppa ner fiskarna, och sen mata som vanligt, för att locka fram dem. Har inte matat alls i det karet idag, och kommer inte göra det förn Macropoderna är på plats ;)

Ska planera om alla mina kar nu i veckan. Akvariumen har mest stått (förutom matning och vattenbyten) under sommaren, så skall börja ansa ur massa växter. Har även haft en del frånfall under sommaren, och några av mina riktigt gamla ciklider har tacklat av såpass att jag kommer avliva dem. Det kommer in nytt i karen men över sikt.

Började plocka skott från 240 litern. Växten ser ut som vattenspikblad, men bladen är betydligt större än vanliga spikblad. Den har dragit iväg så den täcker mer än halva ytan på akvariumet. En kompis har varit och hämtat idag, och skall leverera till en annan kompis senare :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-08-08 10:49
#79

Macropoderna har fest i karet. De är snabba på planarierna, så nu hoppas jag att de får bukt med dem.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-08-10 10:08
#80

Har bestämt mig för att jag skall scapa om 240 litern helt. Skall flytta på inredning, bygga upp en bättre miljö, byta lysrör och flytta om precis allt.

Har endast 2 scalarer som bor där nu, och de skall få flytta till ett annat akvarium. Skall förmodligen ha Diskus i detta kar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2017-08-11 16:56
#81

Spännande!😃  Kommer dina discus att gå i karet som ungfiskar eller kommer de att bo kvar där även när de har växt sig större? Jag är relativt okunnig på discus, men jag är även mycket nyfiken 😉

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2017-08-12 11:58
#82

Jag kommer köpa en grupp på 4-5 ungfiskar till en början. Planen är att de skall få gå kvar i karet även när de är större. Det kommer bli endast dess 4-5 diskusar, och ett stim med en högryggad tetra för att fylla ut. Har endel snäckor i karet, och de skall få gå kvar där. Möjligen att det blir ett stim Corysar på botten, men det har jag inte bestämt mig för ännu :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2017-08-12 12:24
#83

Det låter som att det kommer bli en riktigt vacker kombo. Intressant att se hur karet kommer att se ut om några månader 🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Draken
2017-08-12 12:54
#84

Har redan nu bäörjat planera i huvudet hur det skall se ut. Har även en projekttråd om detta. Skall göra vattenbyte (ca 80%) idag och börja bygga upp. Scalarena flyttas till 250 litern, men snäckorna blir kvar. Akvariumet har varit igång i flera år, så det finns bra bakteriekultur och väldigt stabila värden i karet, jag kommer göra ren båda pumparna, så det dröjer ett tag innan Discusarna får flytta in. Tetrorna kommer få flytta in den närmaste veckan tror jag :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-08-13 13:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#85

Har lekt lite med kameran  under dagen, och lyckades faktiskk få till några hyfsade kort.

Mycket nöje :)

1 av 2 Faunus ater

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-08-13 13:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#86

Den andra.

Posthornen tycker om att åka snålskjuts på dem ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-08-13 13:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#87

Jag gömmer mig här jag, så er inte ni mig ;)

Lila äpple.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-08-13 13:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#88

Attans, ingen kan gömma sig för matte när hon är i farten med kameran 😎

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-08-13 13:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

Nyfiken Guldscalare

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-08-13 13:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#90

Kongotetra. Tyvärr lite tunn just nu, då jag har haft envis nitrit i karet och inte matat på ett tag.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2017-08-13 13:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#91

Vad gör du för tok utanför mitt hem 😂

Svart macropod

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-08-13 13:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92

Lila äpplen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-08-13 13:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#93

Thiara winterii. Sandsnäcka

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-08-13 13:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#94

Eldbuksciklid (Thoricthys meeki) Hona

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-08-13 13:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

1 av 4 klätterfiskar (Ctenopoma acutirostre)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-08-13 13:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#96

Guldsömsciklid (Aequidens rivulatus) Hane

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-08-13 13:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#97

Chokladciklid ( Hypselecara temporalis)Hanne

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2017-08-13 13:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#98

Hona

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-08-13 13:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#99

Papegojcikliderna poserar framför kameran i vanlig ordning 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-08-13 13:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#100

En av de andra klätterfiskarna

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-08-13 13:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#101

Och tillslut lite bilder på några av  karen också dårå ;)

520 liter

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-08-13 13:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#102

240 litern.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-08-13 13:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#103

Hörnakvariumet (225 liter)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-08-13 13:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#104

112 litern.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2017-08-13 13:39
#105

Nu idag skall jag göra vattenbyten i ytterligare 3 akvarium, och flytta lite fiskar imellan karen.

Det kommer förmodligen ta resten av eftermiddagen, men det är det värt. Vill ha allt klart till jag börjar jobba imorron bitti ;)

Kommer förmodligen nya bilder när allt är klart ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-08-13 19:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#106

Tre av fem akvarium klara.

Ryggen sa upp sig, så jag får ta resten till veckan.

först ut är 240 litern som blev klar redan igår, men nu har det klarnat upp så man ser mer än bara dimma ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-08-13 19:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#107

Hörnakvariumet (225 liter).

Fick en smärre chock när jag skulle lyfta ut filtret från filterkammaren. Channan var där inne, trodde den hade dött eftersom jag inte har sett den på närmare en vecka :/

Mycket medtagen, men vid liv. Den fick flytta in i ett mindre akvarium, där den skall få gå ett tag och repa sig, sen skall den få flytta in i stora karet :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-08-13 19:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#108

Mycket medtagen och nästan helt färglös. Men den lever och skall få gå ett tag i 112 litern och repa sig. Sen skall den få flytta in i stora akvariumet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-08-13 20:04
#109

520 litern blev också klar idag. Här har jag även flyttat om lite på inredningen, mest för att bryta revir, men tycker själv det blev mycket bättre ;)

FÖRE

EFTER

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

usvead
2017-08-13 20:07
#110

Nämen hur tog den sig in där 😮 Hoppas den kryar på sig.

Draken
2017-08-13 20:22
#111

#110 Jo du, det var en j****gt bra fråga. Channan är ca 23-25 cm och filterkammaren 'är inte stor. Det ligger dessutom som ett lock över halva.

Förstår du vilken chock jag fick 😮

H*n äter iaf med god aptit ;) Men måste vara försiktig i början, och bara mata litegrann. Risken är väl överhängande att de sista guppysarna ryker dock  🤐

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2017-08-14 16:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#112

Lite dagsfärska kort igen då ;)

Fengädda (Polypterus senegalus)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-08-14 16:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#113

Sorgmanteltetra. Har 7 stycken i stora karet, de är gamla och fula, men de får hänga med så länge de hänger med ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-08-14 16:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#114

Elak scalarehona

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-08-14 16:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#115

Klätterfisk

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-08-14 16:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#116

H*n är så ful så h*n är söt min lilla oscar 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-08-14 16:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#117

En del av Kongotetrastimmet :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-08-14 16:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#118

Zebrascalare

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2017-08-16 18:50
#119

Bytte bort de kvaravarnade Odessabarberna mot Jättevalle idag.Det var rejäla plantor jag fick också 😃

FÖRE

EFTER

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-08-16 18:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#120

Plantorna räckte även till några mindre samt några rotskott i hörnakvariumet 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-08-17 16:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#121

Inflytta och ganska nöjd med nya reviret. En egen donna har han fått också 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-08-17 16:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#122

Matdags

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-08-17 16:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#123

Ancistrus och elefant

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-08-17 16:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#124

NOMNOMNOM

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-08-24 08:26
#125

Har fortfarande inte köpt in någon fisk till 240 litern. Jag var inne på Diskus, men nu vet jag inte längre. Har inte haft ett sällkapsakvarium på typ 20 år, så jag har blivit lite sugen på det istället.

Har sett en hel del nya trådar (och även gamla) där folk visar sina sällskaps/mixakvarium, och jag är har fått beslutsångest 😊 Akvariumet är uppstartat och klart, det bor ett ancistruspar och en hel del snäckor i karet just nu. Så det är riktigt igång, och det har helt stabila värden. Är bara min beslutsångest som måste ge med sig, hur skall jag göra ;)

Diskus är ju också ganska dyra fiskar, så det kräver ju att ekonomin skall räcka till också :p

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2017-08-24 15:03
#126

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: