Annons:
Etikettallmänt
Läst 950 ggr
Supercoolninja
2017-05-22 20:04

Era svagheter gällande akvarium

Är det något som ni verkligen ogillar/har ni svagheter gällande era akvarium? Något som egentligen är löjligt men man reagerar endå och ogillar det. 

Mitt exempel är att när jag ska städa botten eller plocka upp gafflar i 160L så är jag faktiskt rädd, jag tycker att ancistrusarna är superläskiga och jag ser framför mig hur dom attackerar 😂 de gör inte saken bättre att leopard daniosarna nyps på överarmarna oxå då karet är djupt… 😕 en egentligen löjlig grej då jag vet innerst inne att ancistrusarna inte bits, men dom ser så läskiga ut samtidigt som dom är fascinerande! 😃

Annons:
Hogstedt
2017-05-22 20:37
#1

Växter i största allmänhet. Speciellt att plantera dem. De slutar alltid som flytväxter allihopa! >.<

Cecilia.S
2017-05-22 22:17
#2

Att grönalger så lätt sätter sig på framrutan trots god balans i karet! Misstänker dock att vi inte har tillräckligt med snabbväxande växter ;-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Loppelus
2017-05-22 22:49
#3

Tycker det är lite läskigt näe amonosarna simmar omkring med sina ägg, särskilt om jag skulle röra vid de.

Djurälskare

hejkomochhjälpmig
2017-05-22 23:15
#4

Att rödmunstetrorna hoppar för minsta lilla, är en grej jag stör mig som tusan på vid vattenbyten, det har blivit mycket bättre med tiden men jag får vara så, så försiktig när jag håller på i deras kar så att de inte känner sig trängda eller rädda.

Och att mina större malar är så bekväma av sig att de inte bara flyttar på sig när jag ska städa! Dryga 40 cm  stora bajsmaskiner som  ibland bara vägrar, gärna med en färsk bajshög under sig också… 😈

Min P. joselimaianus kan dessutom ha lite humör ibland och nu senast när jag  försiktigt försökte fösa bort henne så blev hon tvärförbannad istället och  började puttra surt mot mig och knuffade sen tillbaka! Hårt! Precis som om hon sa: "Här ska väl inte DU komma till MITT hem och bestämma vart JAG ska vara!!! Vem tror du att DU är?!" Har hon väl kanske rätt i, i och för sig men städhjälp är väl annars uppskattat? 

När jag hade guldfiskar, i allt från 10 - 40 cm så hade jag alltid hela högen hängandes efter mig vid städning, nyfikna som sjutton, simmandes i vägen, naffsandes i fingrar och armar, skvätte ut vatten gjorde dem också. Jobbigt om man var lite stressad men gulligt annars, saknar dem så. ❤️

Lojs
2017-05-23 00:39
#5

Jag tycker mina största amanos är lite läskiga. Jag råkade få upp en av dem i håven när jag lyfte upp gårdagens broccoli och hoppade nästan till lite. De är så snabba och stora, och kryper ju lika bra på land (eller i håven).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

molam
2017-05-23 12:39
#6

Bra fråga… tror  inte att det är nått jag egentligen ogillar…. kan bli sjukt frustrerad på Växterna… mennn inga "ogillanden"

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
Draken
2017-05-23 17:09
#7

Tycker det är lite obehagligt när Odessabarberna och fengäddorna nafsar på mig när jag grejar i akvariumet. Odessorna nafsar på armen (det känns faktiskt att de är där) och fengäddorna kan få för sig att stoppa in mitt lillfinger i munnen.

Skall jag ner i stora akvariumet är jag alltid på "min vakt" både Oscar och Chokladcikliderna kan mycket väl ta mina fingrar (de tror säkert det är feta daggmaskar eller nåt 😛

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Drakellen
2017-05-23 20:01
#8

Det som stör mig är nog inget i akvariet utan snarare vid ytan. Av någon jäkla anledning samlas det bananflugor under locket på mitt, precis vid ytan och det är lagom irriterande när man öppnar locket och en svärm av flugor kommer ut. Man måste stå med dammsugaren beredd och nu har jag saft fällor i hela rummet XD. Önskar att jag hade fiskar som var lite mer på hugger och käkade några av dem

Äppelsnäckan
2017-05-23 21:02
#9

Att plantera växter som alltid envisar sig med att åka upp till ytan igen är riktigt träligt!

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

[SonjaG]
2017-05-23 21:35
#10

Jag är alltid på vakt att nyckelhålscikliderna ska ta sej en flygtur när jag grejar i vattnet. Hur försiktig man än är så verkar dom vara just där jag håller på och blir hur rädda som helst. Försöker försiktigt fösa undan dem. Ett par gånger har faktisk nån hoppar ut karet!!! Det vill jag inte uppleva igen.

Cecilia.S
2017-05-23 22:23
#11

Inte heller kul när de är för närgångna… Fiskarna här hemma kommer gärna väldigt nära slamsugaren, vilket ger mig en superhög puls: tänk om dom sugs in, fastnar och blir av med fenan? Hänt en närstående en gång, usch. Inte kul antingen för oss eller fiskarna med olyckor!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

[SonjaG]
2017-05-24 09:35
#12

Jag har satt på ett glest tyg som hindrar fiskar att sugas in.

Supercoolninja
2017-05-24 09:37
#13

Jag blir så irriterad på dom stora ancistrusarna oxå då dom åker runt på botten och "viftar iväg" växter som man får sätta tillbaka i sanden hela tiden…

Annons:
Cecilia.S
2017-05-24 10:16
#14

#12 Smart :-) Jag kan tyvärr inte göra det dock.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

[SonjaG]
2017-05-24 12:31
#15

Synd, annars effektivt.

Lillyrod
2017-05-25 08:47
#16

Det enda jag kan komma på nu är att jag fortfarande inte vet varför jag får svävalger vid uppstart och att de inte kommer tillbaka efter att jag fått bort det med green killing machine. 

Om man sköter karet likadant borde de komma igen men det gör de inte 🤔 Det är ju bra men jag skulle vilja veta hur/varför.

[nevamisse]
2017-05-25 11:45
#17

Har en stor gammal Ancistrus som får frispel ibland, så den vill jag inte nudda när jag byter vatten.

Klarar inte av att håva ut eventuella döda fiskar, det får sambon göra.

Kovus
2017-05-30 00:00
#18

Min svaghet är väl att jag inte är så haj på vattenkemin, tänker väl att det oftast är att göra vattenbyte om det är något knas så jag har liksom inte satt mig in i det. 

Att det alltid rinner vatten nerför och innanför tröjan när man pysslar i akvariet.. Det är så obehagligt.

FarbrorNöjd
2017-05-31 09:52
#19

Är väldigt försiktig när jag grejar i mitt kar där jag har channor och klätterfiskar. Tycker klätterfiskarna är lite obehagliga med sina taggar. Är rädd att dom ska sticka mig!

paradisgarden
2017-06-21 12:21
#20

Skönt o höra att fler tycker stora amonosar e lite läskiga. Har fyra o alla visade sig va honor så de e ju rena mastodonterna allihop. Stör mig så på kondensen som blir i locket o rinner bakåt o ner i bakgrunden när ja lyfter upp d… Ska ja fortsätta m akvarie ska d bli ett rio så ja slipper d… Längtar efter en okalkig bakgrund.. O så fastnar ja ofta i att vara för pedantisk m hur d ska se ut. Övar på o njuta av hur d e istället för o bara vilja förbättra hela tiden.

Annons:
Upp till toppen
Annons: