Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1452 ggr
Cecilia.S
5/20/17, 7:57 PM

Camallanus cotti

Invånarna i 240 litern här hemma har tyvärr blivit drabbade av Camallanus cotti. Jag har läst en del på denna sida och funderar på att testa medicinering med Levaject. Fjärilscikliderna är hårdast drabbade, men tyvärr visar en del andra fiskar också symptom där honorna sticker ut ur ändtarmen, vilket innebär att de har släppt ungar.

Vad har ni för erfarenheter av Camallanus cotti? Hur skulle ni behandla?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Lillyrod
5/20/17, 8:11 PM
#1

Har ingen erfarenhet men känner stor sorg. Är det inte slut på det här eländet snart. Kämpa på Cecilia! 🤗

Cecilia.S
5/20/17, 8:17 PM
#2

#1 Såg en diskussionstråd här från 2015, känns ganska hopplöst efter att ha läst halva den tråden… Men har jag tur blir vi av med skiten utan att behöva torrlägga 🤗😭

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
5/20/17, 8:32 PM
#3

Sera Nematol är nämnt i en del tidigare trådar där andra akvarister har fått bekämpa C. cotti. "För bättre verkan tillsätter man dubbel dos Ektozonsalt första behandlingsdagen", tror ni att det stämmer?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
5/20/17, 8:41 PM
#4

Har ingen egen erfarenhet av masken (tack och lov), men har hört vilket elände den kan ställa till med och jag lider med dig och dina fiskar 😢

Kämpa på. Förhoppningsvis har du greppat det i ett tidlgt skede, så du kanske blir av med skiten relativt fort 🤗

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lojs
5/20/17, 9:41 PM
#5

Jag har inte erfarenhet personligen, men det finns en grupp på facebook som heter Utrota Camallanus cotti Sverige, där kan du läsa vad andra skrivit och även ställa frågor.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Cecilia.S
5/21/17, 7:56 AM
#6

#5 Tack för tipset. Jag har redan funnit mycket bra information där - och även fått en del bekräftat eller stärkt.

Jag ska beställa hem medicinen Sera Nematol idag, troligen från guldfisken.se. Det blir den större varianten så att den räcker till alla karen här hemma. Jag tänkte köra på ett vattenbyte innan medicineringen för att få undan rester av AquaSafe, som kan störa medicineringen. Jag misstänker dock att vi har en platta med kolfilter i pumphuset just nu, den plattan ska plockas ur under medicineringen och kastas. Efter stort vattenbyte tillägger jag 1 (eller två?) kolfilter-plattor i pumphuset igen. Förhoppningsvis tar medicinen kål på allt vi vill ha bort, samtidigt som våra älskade guppys (som sägs vara känsliga mot medicinen) och givetvis övriga fiskar i karen får leva. 😓❤️

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Cecilia.S
5/21/17, 5:49 PM
#7

En beställning är skickad så nu är det bara att vänta på att paketet ska komma fram, vilket förhoppningsvis är så snart som under början av nästa vecka. Jag kommer troligen köra på med ett 30% vattenbyte idag, som vanligt, så kan medicineringen kanske börja på tisdag eller onsdag kväll. Beroende på när medicinen kommer fram. Därefter ska all utrustning (hinkar, slamhävert osv) sköljas med varmt vatten från vattenkokaren, troligtvis på onsdag eller torsdag. 

Tror ni att jag ska tvätta igenom all utrustning efter att jag har gjort första vattenbytet (80%) efter första medicineringen också? I så fall tvättar jag igenom allt tre gånger. Första gången - efter medicineringen. Andra gången - efter att första vattenbytet är gjort. Tredje gången - efter att sista medicineringen är gjort. Kanske till och med en fjärde gång - efter att första vattenbytet efter andra medicineringen är gjord? 

Eller räcker det med att tvätta igenom allt efter första medicineringen, innan vattenbytet?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
5/23/17, 7:43 AM
#8

Medicinen har ännu inte kommit, men det är trots allt endast tisdag morgon. Jag funderar över fodret som vi varvar med ibland, tabletter och flingor (de får mestadels fryst, dock ;-)). Burkarna som det ligger i har vi grävt i med fuktiga fingrar, vilket innebär att C. Cotti kan finnas gömd där i. Tror ni att jag kan slänga det övre lagret, eller ska allt slängas? Annars har jag även hört att C. Cotti inte finns i fryst foder, just för att det har blivit eller är nedfryst. Torrfodret kanske kan slängas in i frysen under en dag eller två?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
5/24/17, 6:23 PM
#9

Nu har medicinen kommit fram. Vi ska docera och medicinera nu, sen är det bara att hålla tummarna för att fiskarna inte reagerar starkt.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
5/24/17, 6:27 PM
#10

Det tog tid för att vara Guldfisken. De är snabba. Jag kan ju besöka dem 😉 Tyvärr får du nog räkna med att någon stryker med men jag håller tummarna för att de pallar medicinen och blir friska från den äckliga masken

Cecilia.S
5/24/17, 7:16 PM
#11

#10 Ja, jag tror också att någon kommer stryka med, kanske ett helt gäng. Jag hoppas på några överlevare, men jag hoppas såklart på att "några" innefattar allihop 😇… Tyvärr varnar produktbeskrivningen för att botior och andra malar kan vara känsliga,  jag har även hört att levandefödare vanligtvis inte tål medicinen bra alls. Eftersom att vi medicinerar alla karen innebär det att både (bland annat) Guppy och kubotai-botior kommer medicineras. Siamesiska algätare kanske också är känsliga i och med varningen för malar; och fjärilscikliderna är hårdast drabbade, men även kända för att vara allmänt känsliga… 😭 Jag kommer nog bemötas av den värsta dödsvågen imorgon bitti, om det blir någon…

Jag har alltså inte särskilt höga förhoppningar egentligen. Men man kan alltid hålla tummarna 🤐❤️

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
5/25/17, 8:40 AM
#12

Hur har det gått? Masken är dödlig och medicinen kan vara det så det är som pest eller kolera 😕

Cecilia.S
5/25/17, 9:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7
#13

På morgonen idag bemöttes jag av tre livlösa guramis - den art som jag trodde skulle klara av medicineringen bäst. 😭 Övriga fiskar ser ut att må bra; till och med guppy-gänget, fjärilscikliderna och botiorna. 

Jag får se det från den sida att, de redan var dödsdömda. Utan medicinering hade de dött en plågsam och utdragen död - det var inget alternativ. Våra fina guramis, det var nog de fiskar som hade störst personlighet. 💔❤️

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Lillyrod
5/25/17, 9:48 AM
#14

Åh stackarna. Förmodligen var de mer angripna än du trodde då eftersom de var svagast i karet just nu 🌺

Cecilia.S
5/25/17, 7:58 PM
#15

Ikväll var en av våra egenuppfödda guppyhonor tvungen att avlivas. 😓 Hon uppträdde väldigt underligt. Den ena fjärilshanen uppträder också lite skumt, men det är så diffust så att jag känner mig väldigt osäker. Jag ska hålla extra koll på honom och se hur det utvecklar sig över kvällen och morgondagen.

I övrigt ser resterande fiskar ut att må bra, men det är en heldag och sedan en ytterligare omgång med medicinering som återstår. Mina fina kämpar ❤️

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
5/26/17, 7:08 AM
#16

Jag har rodnat vid karen nu på morgonen - och alla fiskar ser pigga och glada ut. De har räknats in och fått mat, så nu är de även mätta och belåtna :-) Ikväll kör vi på med 80% vattenbyte, sedan gäller det att vänta 3 veckor innan nästa omgång med medicinering, Hittills har det ändå gått förvånansvärt milt till, tyvärr 4 offer men till skillnad från många andra fall är det otroligt få omkomna (jag har nämligen råkat stressa upp mig själv under den tid som jag väntade på att medicinen skulle anlända. Då läste jag ett antal inlägg och kommentarer på olika sajter, där akvaristerna fick uppleva massdöd).

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
5/26/17, 8:14 AM
#17

Så skönt att du klarat dig från fler dödsfall. Var alla som dog Gurami?

MsZ
5/26/17, 9:01 AM
#18

Hoppas det går fortsatt bra med behandlingen. Vilket elände detta är :(

Loppelus
5/26/17, 9:03 AM
#19

Tråkigt. Ser du nått mer av sjukdomen nu?

Djurälskare

Cecilia.S
5/26/17, 9:33 AM
#20

#17 Ja det är faktiskt jätteskönt :-) Men än är det inte över. Förhoppningsvis klarar sig resterande fiskar nästa medicinering också! Tre av fyra var guramis, den fjärde var en ung guppyhona, kanske dräktig och därmed lågt immunförsvar :/ #18 & #19 Hoppas det! :-) Jag ser inte särskilt mycket av den nu, men jag ska studera fiskarna lite noggrannare ikväll, efter vattenbytet.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Cecilia.S
5/26/17, 6:28 PM
#21

Vattenbyte på 80% klart, alla fiskar ser fortfarande pigga ut :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
5/26/17, 6:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

När det var såhär tomt var fiskarna dock ganska så misstänksamma ;-) De undrade nog vad som hade tagit åt mig…

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
5/26/17, 6:57 PM
#23

Matte har fått fnatt. SYREBRIST!

Cecilia.S
5/26/17, 6:59 PM
#24

#23 Haha! Eller hur ;-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
5/27/17, 8:39 AM
#25

Vad sköt att det gick såpass bra ändå. Hoppas och håller tummarna för att det inte blir några fler dödsfall under andra medicineringen.🤗

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
5/27/17, 8:48 AM
#26

#25 Tack fina du!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
6/16/17, 10:58 PM
#27

Uppdatering: I Onsdags medicinerades akvariumet med omgång två av Sera Nematol. Det var då tre veckor sedan vi medicinerade första gången. Jag har inte sett några vuxna exemplar av Camallanus Cotti sedan dess, vilket är jätteskönt! Fiskarna har även blivit mycket aktivare, vilket märktes tydligt direkt efter den första medicineringens vattenbyte. Idag var det dags för ett stort vattenbyte på 80% igen, då medicinen (omgång två) har varit i akvarievattnet i två dagar. Detta för att ta död på alla larver som kläckts efter den tidigare medicineringen. Alla fiskar har klarat sig under denna medicinering, YES! :D Det är jätteskönt att det är klart nu - efter två medicineringar och två stora vattenbyten! Förhoppningsvis kommer vi inte få masken i våra akvarium igen, men jag hoppas även att ingen annan kommer behöva uppleva det här.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Lillyrod
6/17/17, 5:39 AM
#28

Så skönt att dina fiskar klarade medicineringen tämligen bra. Det var väl de hårdast drabbade som dog i första omgången antar jag. Nu håller vi tummarna för att allt är borta 🙂

Upp till toppen
Annons: