Annons:
Etikettinredning-stenar-rötter-mm
Läst 891 ggr
sammy78
2017-05-20 12:01

Bottensubstrat ?

Halloj !

Har en "dum" fråga !

Vilken tjocklek/höjd på bottensubstrat är optimalt? (alltså hur mycket bottensubstrat i höjd eller hur man säger 🤔 är optimalt?)

Samt vad har ni för tjocklek/höjd på bottensubstrat i era akvarium ?

Annons:
Lojs
2017-05-20 12:48
#1

Det är lite olika med vad man trivs med tror jag. Jag har gärna drygt 3-4 cm i framkant och typ 7-8 cm i bakkant (höftar lite, mitt ögonmått är sämst), i alla fall i ett större kar, mindre i ett litet kar. Detta för att jag planterar de flesta växterna i bakkant och det är så himla mycket lättare att plantera växter och få dem att stanna kvar om det är rejält med bottensubstrat. Plus att man ju får mer djupkänsla i karet om det är mer sand med bakrutan (men i alla fall för mig jämnat det ut sig efter hand, så jag överdriver gärna lite när jag startar ett kar).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Draken
2017-05-20 12:48
#2

Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar ;)

Exakta höjden vet jag inte (har inte mätt) men i mitt 250 liters har jag 1,5 säck med julas blästersand (ca 35 kg).

Det finns väl egentligen inget man kan säga är optimalt, utan det beror helt på vilka fiskar och växter du har. Har man fiskar som gräver mycket och vill ha växter, så bör man ha ganska tjockt på botten, så växterna inte flyter upp så fort det grävs. Men har man inga grävande fiskar, så kan man ha mindre. Men inte modre än att växterna har möjligheter att få bra rotfä'ste.

Måste jag skriva i cm, så skulle jag tro att 6-8 cm passar för de flesta växter. (Rätta mig om jag har fel :) )

Jag skulle vilja säga att det är en smaksak. Jag vill ha ett tunnare lager i framkant, men jag vill ha som en "backe" uppåt, bakåt, så det blir betydligt mer i bakkant. Vissa vill ha ett jämt lager över hela botten, medans andra vill gärna ha ett tjockare lager i framkant.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2017-05-20 12:49
#3

Jag har ganska mycket sand i mina kar. Jag tycker det är lika roligt med växter som med fiskar så då går det åt lite mer. 10-12 cm i bakkant som får slutta ner mot framrutan så där hamnar det på runt 5 cm.

Här är ett litet hjälpmedel om man vill räkna ut hur mycket det går åt:

https://eketjall.se/akvariekalkylatorn/

Lojs
2017-05-20 12:50
#4

Haha, 3 stycken som kommenterar liknande ungefär samtidigt. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lillyrod
2017-05-20 12:53
#5

Man kan väl säga att vi är överens

Draken
2017-05-20 12:53
#6

😃 Då är ju inte jag helt ute och cyklar då 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
molam
2017-05-21 23:12
#7

Det är upp till dig hur mycket du vill ha ^^ Jag vill ha ett Tjockt lager sand gärna 10+ cm! ^^ medan andra trivs bättre med 2 Cm, så ja skulle inte sägga att det finns en "Optimal" mängd med bottensubstrat! ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: