Annons:
Etikettövrigt
Läst 1770 ggr
habibiguppy
5/18/17, 9:02 PM

Black Ghost

Någon som vet om man kan se könsskillnader på de? I vilka åldrar och på vilket sätt?

Annons:
Lillyrod
5/18/17, 9:04 PM
#1

Enligt zoopet finns det inga kända könsskillnader på Black ghost.

mimåne
5/19/17, 6:06 PM
#2

Jag tror det är väldigt svårt att se skillnad på könen hos black ghost.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

molam
5/21/17, 11:29 PM
#3

Det är näst intill omöjligt att se könsskillnad på Black ghost, och det är i princip lika bra då man Egentligen inte kan ha mer än en i ett akvarium, då dom kan bli ganska elaka mot fiskar av samma sort.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Draken
5/22/17, 3:37 PM
#4

Det är näst intill omöjligt att se könsskillnad på BG. Dessutom så kan man bara ha en åt gången i samma akvarium, de är mycket aggressiva gentemot varandra, även i mycket stora akvarium.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

hejkomochhjälpmig
5/22/17, 6:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#5

Det ÄR omöjligt att se könsskillnader med blotta ögat när det gäller just Black Ghost. Enda sättet att vara helt säker, vad jag förstått, är att öppna upp fisken ifråga och kolla i den. 😮 Jag har också hört talas om att blodprov kan ge svar. Men hursomhelst så är det en väldigt privat fisk i den frågan. 😛

Det finns dock de som påstår att honor och hanar sänder ut olika frekvenser när det gäller de elektriska organen (vilket är vanligt när det gäller fiskar med elektriska organ) men det finns också de som påstår att så är inte fallet när det handlar om Black Ghost. Det är tyvärr mycket som är oklart om arten trots att det är en populär och uppskattad fisk inom hobbyn.

Det  finns personer på internet som påstår att man kan se  skillnaden med blotta ögat på diverse olika sätt, men ingenting av det stämmer. Det cirkulerar även rykten om att vissa lyckats med yngel, men ingenting är officiellt och det finns heller inga riktiga bevis för det, vad jag vet. Man vet egentligen ingenting om Black Ghostens fortplantning eller vad som triggar den heller. Så alltihopa ska tas med en rejäl nypa salt.

Dessutom är det som ovanstående påpekar ingen bra idé att försöka ha flera i samma akvarium och på så vis få dem att para ut sinsemellan.  Det mår de inte bra av.

Nu vet jag inte om det är på grund av odling du är intresserad av att veta könen eller om du bara är nyfiken förstås, men det kan vara bra och kanske intressant att veta  ändå tänker jag. :)

På bild, goa grisen Spöket och pytteskrutten Maja Gräddnos.  "Könsbestämda" genom att singla slant ;D (De bor förstås inte tillsammans.)

Upp till toppen
Annons: