Annons:
Etikettlevandefödare
Läst 1928 ggr
crashgirl
2017-05-15 20:35

Är min platy gravid?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! 
Införskaffade mina platys för ca en månad sedan (en hane och tre honor) och den ena honan ser ut att vara gravid. Igår betedde hon sig annorlunda och gömde sig ovanpå/bakom filtret och de andra platysarna höll henne sällskap från och till. Idag är hon tillbaka till att vara pigg och simma omkring, kan det vara så att hon fick yngel under natten eller är hon fortfarande gravid? Hon ser nämligen fortfarande ut att vara med yngel.. Eller är det bara snart dags för henne att få yngel? Hon har varit "tjock" i ca 2-3 veckor. Bifogar bild av den gravida platyn :)

Annons:
Lojs
2017-05-15 20:41
#1

Jag tycker de brukar vara smalare än så när de är "nykläckta", så jag gissar på att hon inte fött inatt, om det inte är så att hon ätit en större måltid innan bilden, det blir de rätt runda av det med. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

crashgirl
2017-05-15 20:48
#2

Hon hade inte ätit på bilden, tog bilden innan de fick mat! :) Efter de fick mat så ville hon söka skydd (vilket hon inte brukar), simma under växter och ligga under roten..

Lojs
2017-05-15 20:51
#3

#2 Låter mer som att hon är krasslig än som att hon ska föda, hon är såpass smal så det borde inte vara dags riktigt ännu.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

crashgirl
2017-05-15 20:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Hrm, hur stora brukar de vara när det är dags?

Har en dålig bild från igår men tyckte att hon var större då.. Svårt att få bra bilder med mobilen då hon var längst inne i akvariet

Lojs
2017-05-15 21:00
#5

Jo, hon såg absolut större ut igår. Du har inte sett några yngel i karet?
Jag hade nog gett lite ärtor om du har det hemma, det kan hjälpa om det skulle vara så att hon har förstoppning. 

Angående yngel generellt så brukar inte jag bry mig så mycket om när de ynglar, än så länge verkar något yngel från varje kull överleva och det borde bli ännu bättre när jag fått hem lite mer växter.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

crashgirl
2017-05-15 21:05
#6

Jag har försökt kolla noga men har inte sett några yngel.. Tror inte heller hon har förstoppning då hon har "bajsat fint" :D

Är jättetacksam för dina svar! Dethär är mina första egna fiskar (vi hade akvarium då jag var liten) så är ännu nybörjare med massa frågor :) Tycker det är väldigt intressant med en gravid Platy i akvariet :)

Annons:
Lojs
2017-05-15 21:07
#7

Om du har gott om växter så är ynglen grymt duktiga på att gömma sig, särskilt platy-yngel, jag brukar få sitta rätt länge för att få syn på mina när de är minismå. De brukar hålla sig vid botten (till skillnad mot guppybebisar som oftare håller sig vid ytan), så kolla längst ner vid växter och stenar. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

crashgirl
2017-05-15 21:10
#8

Det ska jag göra! :)

crashgirl
2017-05-16 14:28
#9

Har letat i akvariet nu ett tag och ser inga yngel.. Om det var så att hon fått yngel i förrgår så kanske de blev mat åt de andra fiskarna i akvariet.. :/

Lojs
2017-05-16 14:43
#10

Om de är uppätna så behöver du säkert precis som jag lite mer växter. Jag rekommenderar låga, täta växter, de är perfekta för yngel att gömma sig i!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Cecilia.S
2017-05-16 16:08
#11

Hornsärv, javaormbunke och olika typer av mossa brukar vara bra för yngel att gömma sig i, bland annat. :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

crashgirl
2017-05-16 16:47
#12

Har ganska många växter i akvariet, eller jag tycker det är många :D det är 9 st varav den ena är en flytväxt, en är en hornsärv, sen två andra väldigt täta växter också.. Men kanske kan skaffa någon form av mossa till :)

Lojs
2017-05-16 19:09
#13

9 växter låter väldigt lite tycker jag, men det beror ju på hur mycket det är av varje sort. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
crashgirl
2017-05-16 19:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Glömde skriva att akvariet är på ca 100 liter (~108). Alla växter är av olika sort. Har tre små korta glesa, en mellanhög som är väldigt tät och tre långa varav två täta och den ena flytväxten :) Sen har jag en stor rot, en kruka de kan simma in i och en grotta som har korta plastväxter på ytan.

Lojs
2017-05-16 20:46
#15

Jag satsat på mer växter, gärna såna som går ända upp till ytan. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Cecilia.S
2017-05-16 21:49
#16

Jag hade också satsat på många fler växter, det är enligt min smak väldigt glest just nu ;-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

crashgirl
2017-05-17 08:59
#17

Tack för tipset! Ska införskaffa fler nästa gång jag är via en butik! :)

Lojs
2017-05-17 09:21
#18

#17 Annars är det många som säljer privat, brukar vara både billigare och enligt mig bättre kvalité. Finns bland annat en grupp på facebook som heter Akvarieväxter Säljes/Köpes/Bytes där jag köpt de flesta av mina växter. Smidigt som katten, de postar samma dag som man pratar med dem och så har man växterna dagen efter för det mesta. Finns även en del växter i gruppen Akvarister 2.0 Annonser.
 Finns även en del akvarieväxter att köpa på tradera, men det har jag inte testat.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

crashgirl
2017-05-17 10:02
#19

Det visste jag inte! Jag ska kika in där istället! :D Tack så mycket

crashgirl
2017-05-17 10:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Känns som hon blivit smalare, men hon är ju fortfarande större än de andra honorna jag har..

Annons:
Upp till toppen
Annons: