Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1638 ggr
ellenkantarell
5/13/17, 7:52 PM

Vad har hänt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Denna Platy dök upp idag. Hon hade varit borta ett tag, och troligen legat och tryckt bakom någon växt. Jag har avlivat henne, men är orolig för karets övriga invånare. Vad kan det vara? Om det är en sjukdom, är det värt att behandla de andra fiskarna? Alla är pigga och fräscha, en Black molly är lite dassig i färgen, men misstänker att de andra hanarna är lite tuffa mot honom. I övrigt är han pigg.

Annons:
Lojs
5/13/17, 8:59 PM
#1

Ingen sjukdom jag känner igen på rak arm. Men håll koll på de andra i karet, kanske salta lite extra för säkerhets skull. Jag hade en som blev typ sådär, men den var nyinflyttad och det är ju lätt hänt att de blir dåliga i ny miljö.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Cecilia.S
5/13/17, 9:19 PM
#2

Jag undrar om det kan vara sammetssjuka? Du kan läsa om det här, men du får skrolla ned en bit: http://www.bettasverige.n.nu/sjukdomar

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

ellenkantarell
5/13/17, 9:41 PM
#3

Vet inte om jag vågar salta då jag har corydoras… Denna platyn har jag haft sen januari. Jag gör vattenbyte en gång i veckan och matar väldigt sparsamt, värdena i akvariet är bra. 

Kan beskriva den sjuka fisken som avmagrad och lite krokig i kroppen. Gälarna var svullna och röda. Ögonen var något utstående och grumliga, och fjällen stod ut något. För övrigt var den pigg och tiggde mat, den var lite svårfångad, så den var inte så påverkad att den kippade efter luft uppe vid ytan. Avlivningen var en ren försiktighetsåtgärd.

ellenkantarell
5/13/17, 9:42 PM
#4

Här är en video som filmades precis innan jag tog bort fisken.

Denna kommentar har tagits bort.
Draken
5/14/17, 11:11 AM
#6

Tror inte riktigt att det är sammetssjuka, men det skadar inte att hålla koll och läsa på.

Funderar på en annan sak, kan den ha fastnat någonstans och suttit fast ett tag ? Jag menar, eftersom du inte har sett den på några dagar som jag förstog det.

Hur det än är, så är det klokt att hålla ett öga på övriga invånare, för säkerhets skull.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Upp till toppen
Annons: