Annons:
Etikettlevandefödare
Läst 2572 ggr
Anonymaren
5/12/17, 1:18 PM

Skötsel av yngel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som ni ser på titeln så undrar jag lite om hur man sköter ynglen(: Typ mat, temperatur, hur mycket plats , mm. (: Jag fick/hittade nämligen mina första Platy yngel igår morse, 5 st och ett idag som jag nu har i en lite yngel kasse i akvariet(:

Annons:
Drakellen
5/12/17, 1:36 PM
#1

Jag ger mina Molly yngel smulat flingfoder, men jag tror att en halv vegetabilisk fodertablett fungerar bra också (det gör det på mina iallafall) eftersom dom har lite svårt att greppa det här med att maten kommer uppifrån. Temperatur så har jag mina i samma som de andra, så inga specialgrejer där (tror jag XD). Dom klarar sig bra i yngelkassen i ett tag men sen måste de simma ordentligt. Om du har mycket växter i akvariet så klarar de sig nästan alltid. Tänk på att de kan hamna i filtret när dom simmar fritt i akvariet, så dra en nylonstrumpa över så slipper du rensa döda yngel ur pumpen (det är inte kul, kan jag lova)

Anonymaren
5/12/17, 2:09 PM
#2

Okej tack, men om man kan ha dem lite utanför akvariet typ i en vas eller sån här låda som Lojs tipsade om i min förra tråd, men undrar om man måste ha en sån stor eller om det räcker med 11 l eller typ 22 l?

Draken
5/12/17, 4:22 PM
#4

Har du mycket växter och gömställen, så måt ynglen bäst av att födas och få vara kvar i akvariumet. Alternativt att du har ett mindre akvarium, eller låda 8som i länken) som är inrett precis som du har det för dina vuxna Platy. Det är samma temperatur och vattenkvalitet som gäller för ynglen som för de vuxna individerna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Anonymaren
5/12/17, 4:28 PM
#5

Så kan jag ha dem i en sån låda som jag länkade?

Anonymaren
5/12/17, 4:39 PM
#6

Men om jag tar en sån låda och nästa gång jag städar akvariet så tar jag det vattnet som är ifrån akvariet till lådan så att bakterierna och så blir bra för dem? Men funkar det även om jag inte har en doppvörmare (har en luftpump som funkar bra)

Annons:
Anonymaren
5/13/17, 11:39 AM
#7

Nån som vet om jag kan göra nått sånt?

Lillyrod
5/13/17, 12:31 PM
#8

Om du inte kan hålla vattentempen vid en bra temperatur så måste du ha doppvärmare. 

Det absolut bästa är att låta dem gå i karet de föddes i.

Anonymaren
5/13/17, 12:33 PM
#9

Okej

Lojs
5/13/17, 2:44 PM
#10

Så länge vattnet håller en jämn temperatur som är inom vad arten ska ha så är det lugnt utan doppvärmare. Mitt nano (30 l) som är utan doppvärmare håller till exempel en jämn temp på ca 23 grader helt på egen hand (har ledlampa som inte värmer den heller). 

20 liter borde räcka så länge det är så få yngel, och det är ju bara tills de är så stora att de inte blir uppätna, men det är viktigt att byta vatten väldigt ofta, ju mindre vatten, ju viktigare med vattenbyten. Jag har haft yngel som bott i mindre, men då har det bara varit 2 yngel åt gången och de har inte behövt vara där i så länge, då har de vuxit rätt långsamt i så lite vatten (jag hade guppy-yngel som rengörare när jag odlade posthornssnäckor i plastlådor).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Anonymaren
5/13/17, 11:43 PM
#11

Åh tack så jättemycket för ett sånt bra svar! (:

Upp till toppen
Annons: