Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 1092 ggr
Supercoolninja
5/10/17, 9:49 PM

Akvarieplanering

Jag har 2st 25L kar som agerar yngelkar just nu, men eftersom att jag ska avveckla guppysarna så kommer dessa kar bli tomma och tanken slog mig att man kanske kan göra två räkkar? 

Där får räkorna vara ifred tillsammans med snäckor. Det kommer ta en stund innan alla yngel hunnit flytta så jag har gott om tid att planera och fundera för att få det så bra som möjligt, och även fråga här om tips och idéer! :) 

Tänkte ha denna tråd lite som en "dagbok" där jag skriver ner idéer och funderingar så att det ska bli så bra som möjligt för räkorna, så de första jag tänkte på var att man kanske kan skaffa några "finare" snäckor, och då syftar jag på vilka snäckor som helst som inte är skräpsnäckor eller posthorn. Finns de några sorter som inte alls passar med räkor? Några som kräver speciellt foder? 

Så, bomba mig med idéer och förslag! :D

Annons:
Draken
5/11/17, 9:17 AM
#1

Följer.

Om du är helt inne på räkor och snäckor, om det vore jag, så skulle jag ha ett katr med röda eller svarta räkor och ett kar med blå. Sen en färgglad snäcka, kanske färgodlade posthorn eller liknande :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

molam
5/11/17, 9:21 AM
#2

Jag har räkor och snäckor i båda mina kar ^^  inga problem =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Cecilia.S
5/11/17, 9:22 AM
#3

Följer också, alltid kul med nano-projekt :-) Jag instämmer med Rovfisk här, lite färgglada snäckor tillsammans med blå räkor, röda eller svarta i det andra. Supersnyggt!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Supercoolninja
5/11/17, 9:30 AM
#4

Hmm, spännande :D Har körsbär och regnbåge nu i stora kar. hur passa mycket kostar räkor egentligen? Hade blue jelly förut och dom va jättesöta! man kanske kan ha sånna i ett kar och körsbär/red sakura (?) om dom heter så i ett? :) kan inga svarta varianter alls… 

Finns det fler färgglada snäckor än färgodlade posthorn? och vart får man tag på sånna? :) 

Hade tänkt försöka få tag på några fina rötter oxå så man kan bygga lite på höjden samt att det blir mer för räkorna att klättra/gömma sig bland! :)

Lojs
5/11/17, 11:05 AM
#5

#4 I min djuraffär kostar neocaridina räkor mellan 30-50kr/styck, privat kan man få tag på i alla fall körsbär billigare. 

Det är väl inte jättemånga snäckor som är färgglada mer än posthornen. Elefantsnäckor finns i lite olika färgvarianter, inte lika färgglada skal som på posthornen dock, men de är alldeles för stora för nano. Vad jag kommer på är det bara posthornen som finns i kul färger och passar i nano.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Supercoolninja
5/11/17, 11:21 AM
#6

Okej :) förökar sig räkor lätt? Brukar folk vara villiga att skicka snäckor?

Annons:
Lojs
5/11/17, 1:09 PM
#7

#6 Ja, neocaridina brukar vara duktiga på att föröka sig, bara vattenkvalitén är bra och de har tillräckligt att äta. 
Jo, det är så man oftast får tag på till exempel posthorn, eftersom de inte brukar finnas i djuraffären.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Supercoolninja
5/11/17, 2:48 PM
#8

Ah okej :) är det någon här på iFokus som säljer? :) både räkor och snäckor?

Cecilia.S
5/11/17, 4:18 PM
#9

Prislista på räkor hos arken i kungens kurva: Golden-bee 99kr st Blue bolt 289kr st Körsbärsräka 59kr st Black crystal 59kr st

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lojs
5/11/17, 4:30 PM
#10

#8 Råkor vet jag inte, men posthorn har det funnits annonser på här.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Supercoolninja
5/11/17, 5:56 PM
#11

#9 Oh shit vad dyra vissa räkor är :o

#10 Okej, Då ska jag hålla utkik! Finns det nån FBsida där det finns annonser? :)

Lojs
5/11/17, 6:12 PM
#12

#10 Det finns ett gäng. :) Akvarister 2.0 annonser Våra akvariesnäckor AkvarieSniglar och snäckor Räkor till salu

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Supercoolninja
5/11/17, 6:28 PM
#13

#12 Tack :D

Annons:
Draken
5/11/17, 6:44 PM
#14

#8 Du som bor i Sundsvall/Timrå har ganska lätt att få tag på fina billiga snäckor på hemmaplan ;)
Om du har FB så leta reda på snäckgruppen "Våra akvariesnäckor". Hon so m startade den gruppen bor i Granloholm i Sundsvall.

Har du inte FB så kan jag förmedla kontakten, det är en av mina bästa kompisar ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Supercoolninja
5/11/17, 7:01 PM
#15

#14 ÄNTLIGEN något som ligger nära Sundsvall och inte Stockholm :D Ska absolut leta rätt på den gruppen, tack :)

molam
5/11/17, 10:53 PM
#16

#15 Och räkor finns det säker på nästan samma ställe inom en snar framtid, både jag och mamma (Rovfisk) har räkor, som lär börja yngla av sig strax ;)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Supercoolninja
5/12/17, 6:57 AM
#17

#16 men va bra :) jag kanske får köpa av er!

Draken
5/12/17, 3:34 PM
#18

Jag har en miljon räkor, men tyvärr är de flesta hybrider mellan Körsbär och regnbågsräka, så de har massa konstiga färger 😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lojs
5/12/17, 5:52 PM
#19

#18 Jag har hört att får de korsa sig vilt mellan olika färger så blir de flesta till slut "viltfärgade", har du märkt av det? Jag tänkte ha ett kar för de jag sorterar bort av olika färger och hoppas på att det blir någon kul mix, men om de går tillbaka till vitfärgat så är det ju inte jätteskoj. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Draken
5/13/17, 10:29 AM
#20

#19 Jag har svarta,blå,röda,svarta med guldfärgat rygg men jag har även ganska många som är helt "genomskinliga", alltså de är färglösa. Så det kan nog hända att de återgår till viltfägade allihopa, det vet jag faktskt inte.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Supercoolninja
5/16/17, 7:56 PM
#21

Är det något speciellt man bör tänka på när man har snäckor så att dem ska må så bra som möjligt? :)

Hogstedt
5/16/17, 7:59 PM
#22

Kalk kanske? Brukar ha snäckskal och sådant för att de ska få tåligare skal.

Upp till toppen
Annons: