Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 1049 ggr
Supercoolninja
2017-05-09 21:00

Räkor dör

Jag köpte ett akvarium för ett tag sen och fick med en massa räkor. Räkorna har dött av sen dom flyttat hit (kanske 10-15 st kvar av 30-40) och jag undrar varför… pH-värdet ligger på 7-7,5 och nitrit ser bra ut. Fiskarna i karet mår oxå jättebra och är aktiva, äter och ja, är normala. 

Dom äter ju lite allt möjligt. Dom får grönsaker minst 1gång i veckan och så brukar dom äta granulat som faller ner på botten. Räkorna som lever verkar vara pigga och dom putsar växter och prydnader. 

Någon som har en aning om vad jag gör för fel? Vill väldigt gärna ha kvar dem! :/

Annons:
Lillyrod
2017-05-09 21:03
#1

Räkor är känsliga för vattenkvalitén. Det finns mycket som kan vara tokigt. Några konstiga prydnader i karet? 

Vad är det för räkor?

Lojs
2017-05-09 21:26
#2

Räkorna är känsliga för saker som andra invånare inte har ont av. Det hjälper om du säger vilken art av räkor det är, de är olika mycket känsliga. 

Som Lillyrod skriver så kan det vara någon prydnad som läcker något ämne, det kan även vara en växtgödning de inte tål eller om du köpt växter nyligen så kan de vara behandlade med medel som inte räkorna tål (hände mig för ett tag sedan, riktigt surt!).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Supercoolninja
2017-05-09 21:36
#3

Hmm, hon sa att de var blandad kompott av räkor. Körsbär och regnbåge (?) är dom enda jag minns. 

Växterna som är där i har varit i samma kar jämt eller så har dom varit i mina andra kan (alltså skott från andra växter som ja flyttat dit). Samma med rötter och prydnader, ingenting nytt öht :/ Eller jo, sanden var ny så jag bytte ut gruset mot sand!

Lojs
2017-05-09 21:58
#4

#3 Ok, då är det mest troligt olika färger av neocaridina du har, de brukar inte vara superkänsliga. Det är väl antagligen den nya sanden som är problemet då, om det är enda skillnaden. Vad var det för sorts sand?
Räkor får sällan sjukdomar utan det brukar vara saker i akvariemiljön som spökar. De kan även dö av många av medicinerna man använder till fiskarna.

Det är vanligt att de uppför sig normalt fram till de dör, mina gjorde det när de dog av växterna, det var bara precis innan de dog som jag såg skillnad.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Supercoolninja
2017-05-09 22:06
#5

Det är Julas blästersasnd, har haft de till räkor förr och det har funkat bra 🤔
De har inte fött någon på ett par dagar nu, så hoppas att det ger med sig! Fiskarna har inte fått nån medicin :)

Lojs
2017-05-09 22:22
#6

#5 Tydligen kan vissa säckar av Julas sand ge ifrån sig giftiga ämnen har jag läst i en akvaristgrupp på facebook, så det kan mycket väl vara den som är boven tyvärr. Jag har själv den sanden utan problem, men du kan ha haft otur. =(

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Supercoolninja
2017-05-09 22:27
#7

Åh :/ Får hoppas att dom "dött färdigt" (gud va rått de lät) så jag får ha kvar några råkor :) försvinner gifterna sedan eller är de kört?

Lojs
2017-05-09 22:36
#8

Jag vet faktiskt inte om gifterna ger med sig efter hand eller hur det funkar. Men nu när det inte dött någon på ett par dagar så är det väl bara att hålla tummarna. Jag hade nog gjort några extra vattenbyten för säkerhets skull. 
Till och med när mina räkor dog av gift på en ny växt så var det en tålig räka som klarade sig, så det kan ju vara att de som är kvar kommer klara sig.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Supercoolninja
2017-05-09 22:42
#9

Ja, jag får hoppas de! 

Hur ser räklingar ut? Läste nånstans att dem är små larver. Jag hittade vita små larver i pumpen förut idag (vidrigaste jag sett!) Inte så många, men 10st kanske och ca 3-5mm långa. Ska de va så eller kan dom vara problemet? Kom på det nu, skulle ha tänkt på de innan

Lojs
2017-05-09 23:17
#10

#9 Gissar på att det kan vara planaria, bildgoogla och se om det ser ut att stämma. Tror de är ofarliga, bara äckliga, får man många brukar det bero på övermatning. De är anledningen till att jag brukar ha ett par guppybebisar i karen där jag annars bara har snäckor och räkor, fiskar brukar vara duktiga på att käka upp överflödet av planaria, men i pumpen går de ju inte att komma åt. Räkbebisar från neocaridina ser ut som små miniversioner av de vuxna när de flyttat ut från under mammans mage.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Supercoolninja
2017-05-09 23:21
#11

Okej, har Guppy, räkor, zebrafisk, Ancistrus och en Eldstjärt i de karet, så rester borde de inte bli och jag brukar ge mat så de äts upp inom 1-2 min men ibland granulat så de ramlar ner till räkorna :/

Lilolizeit
2017-05-09 23:25
#12

Det är inte så att dina fiskar äter upp räkorna? Att det är anledningen till att de minskat i antal eller hittar du döda räkor?

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Supercoolninja
2017-05-09 23:26
#13

Har hittat döda räkor :/

Annons:
Cecilia.S
2017-05-10 07:19
#14

Det kan mycket väl vara så att det är dina fiskar som ger sig på räkorna. Eldstjärtar kan vara ganska taskiga ibland. Håller du ett extra öga på guppysarna i karet? Dom kan mycket väl stå som offer med sina fenor, framför allt för Eldstjärten.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lojs
2017-05-10 07:34
#15

Jag håller med #14 rent generellt, jag vet inte om eldstjärten är boven vad gäller räkorna, men jag hade en för ett gäng år sedan och det var bland det elakaste jag haft i ett kar, hen fick till slut ett eget kar tills jag kunde ge bort honom till en kompis som kunde ha hen själv i ett stort växtkar. ;)

#11 Planaria kan man ha utan att övermata, men om man övermatar så kan de "explodera" i antal. Så länge du bara har planaria i pumpen så tror inte jag att jag hade brytt mig, men det finns bland annat planariafällor att köpa om man vill jobba med att få bort dem. 

Ett bra förslag på mat till räkorna är för övrigt så kallade "snow flakes" http://www.shrimps.se/index.php?id_product=158&controller=product&id_lang=2
Det påverkar inte vattenkvalitén, räkorna älskar att pilla i det och det främjar tillväxten av naturlig "räkmat" i akvariumet. Fiskarna brukar inte bry sig så mycket om det heller, så räkorna får pilla ganska så ifred, i alla fall i mina kar. 
Räkorna gillar även olika sorters blad man kan köpa, catappablad och bananblad har jag till mina, de går gärna och pillar på dem. 

Att jag tipsar om mat till räkorna är för att du nämnde att du ger granulat så det trillar ner till räkorna, snow flakes och olika blad är bra för de ger räkorna mat utan att dra ner vattenkvalitén och man vet att räkorna får vad de behöver (i ett väl inkört kar finns dock gott om naturlig mat på inredningen som de kan gå och pilla i sig, men jag skämmer bort mina räkor).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Supercoolninja
2017-05-10 07:57
#16

Eldstjärten är, hör och häpna, jättesnäll. De enda sortens fisk hon verkligen inte tål och hatar är guldalgätare. Övriga invånare är hon snäll med, jag ser akvariet hela tiden när jag sitter vid datorn så jag har koll på dem. Hon är mer som en chef som åker runt o har koll på alla. 

Ah, tack för tips! Ska kolla på dedär :) ja tyckte larverna va så äckliga så ja visste inte vart ja skulle ta vägen… 

Tack! Mina räkor är barnsligt förtjusta i broccoli så dom brukar skämmas bort med det, men ska kolla på snow flakes! :)

hejkomochhjälpmig
2017-05-10 18:25
#17

Har inte läst alla svar så det kanske redan är sagt, men räkor kan vara känsliga för förändringar i vattenkvalitén, så det kanske är att det blir för stor skillnad före och efter vattenbyte även om dina värden aldrig är direkt dåliga.  Testa att byta mycket mindre vatten men oftare isf?

Jag är helnojjig varenda vecka vid de vattenbyten jag gör i de karen jag har räkor i just pga detta, 🤦‍♂️ mina räkskrällen passar dessutom gärna på att byta skal just efter vattenbyten av någon anledning, så jag får jämt hjärtat i halsgropen och måste räkna in alla räkorna för att konstatera, nej… ingen har dött, det är bara ett förbaskat skal nu igen!!! 😡

Upp till toppen
Annons: