Annons:
Etikettlabyrintfisk
Läst 2799 ggr
[SonjaG]
5/9/17, 10:51 AM

Minska flödet

Jag har lite svårt att få tillräckligt lugnt flöde hos min Kampfisk
Jag har försökt sätta på ngt vid utflödet men det blir inte bra.
Det är ett Eheim. 

Hur gör ni? Lite tips tack!

Annons:
Kasper7171
5/9/17, 11:00 AM
#1

Jag brukar sätta en slang och göra några hål sedan knyter jag ann en tråd längst fram

[SonjaG]
5/9/17, 11:03 AM
#2

Hmmm. Var sätter du slangen? På min går det nog inte sätta en slang.

[Bild borttagen då den bryter mot copyright. Ni ser bilden HÄR.]

Som dom 3 översta.

Kasper7171
5/9/17, 11:03 AM
#3

Ah du har en sån nä då bet jag inte

Fifill
5/9/17, 11:04 AM
#4

I ett akvarium så har jag klippt till en lagom tjock bit filtermatta som jag trätt över utblåset, det slår sönder vattenstrålen och minskar cirkulationen.

I ett annat akvarium så har jag klämt fast en tjockare bit filtermatta mellan utblåset och glaset för att uppnå samma effekt. 

Snyggt är det inte men det fungerar för mig.

[SonjaG]
5/9/17, 11:07 AM
#5

Just det har jag försökt göra. Men det är jättesvårt att få fast filterbiten på det lilla utflödet. Har provat med gummisnodd, men den glider av. Om du ser den ljusgrå där uppe, den är inte mycket att fästa i.

Fifill
5/9/17, 11:19 AM
#6

Jo, jag har samma Eheimfilter, ser jag nu. Har du försökt vrida utblåset så det riktas åt sidan in mot glaset, och försökt klämma fast filtermattan mellan utblåset och glaset? Det fungerar hjälpligt för mig, även om det krävs en del finjustering av filtermattan för att få cirkulationen rätt sen.

Annons:
[SonjaG]
5/9/17, 11:29 AM
#7

Jag tror inte att det går att sätta filter så när glaset. Det sitter en glaslist i vägen. Men jag ska testa i alla fall. Tack för tips.

Erki
5/9/17, 1:23 PM
#8

Jag brukar öppna filtret så du har två delar. Sedan kan du se hur vattnet borde färdas för att ta sig igenom de vita filter materialet till utblåset.

Du borde finna bakom huvudet eller utblåset på filtret får det en kanal från där vattnet kommer att komma för att bli utsprutat. Nu vet jag inte vad det heter jag använder men tänk dig bomull fast de är som filtermedia för akavraium. Du kan använda något sort filtermedia vilket som men om du trycker in de där bakom borde de minska flödet. Glöm dock inte tvätta de för de blir igentäppt ganska bra efter ett tag.

[dynamitella]
5/9/17, 2:06 PM
#9

Du kan köpa en ny pump som är till för lugna akvarium.

Exempelvis en aquael fan mini plus. Exempel: https://www.akvarieshopen.com/sv/akvarium-tillbehor-c-21/filter-pumpar-c-563/innerfilter-c-65/fan-mini-plus-260-l-h-p-2767

Man tar bort kåpan och blottar filtermediat. Likväl går det fint att skruva ner flödet till nästan inget alls.

[SonjaG]
5/9/17, 2:12 PM
#10

Det där var förstås ett alternativ, att skaffa en annabn pump. 
Men varför ska jag ta bort kåpan? Fattar inte riktigt. Har nog inte sett en sån pump innan.

Mitt akvarium det handlar om är på 47 liter.

Erik97an
5/9/17, 2:30 PM
#11

#10 har du testat att trycka upp den gråa biten som vatten rinner ut ifrån, den minskar flödet ganska bra och sedan så vrid bara den in mot själva pumpen så långt det går så får du lugnt tempo för din Kampfisk. gjorde så med min eheim pump för mitt yngelkar så de inte blåser iväg 😊

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

[SonjaG]
5/9/17, 2:35 PM
#12

Jo, men följer strålen inte bara utefter glaset fram till hans hörna? Tänker jag i alla fall, men har inte testat. Just nu har jag den på lägsta utblås.

[SonjaG]
5/9/17, 3:52 PM
#13

Hur pass lämplig är Aquel Mini Plus? Den bör ju ge lite rörelse men inte så det stör. Är den lämplig för Kampfisk utan att behöva krångla och täcka för utblåset?
I så fall skaffar jag en sådan.

Annons:
[dynamitella]
5/9/17, 4:01 PM
#14

Du måste förstås inte ta av kåpan :) Det var nog ett gammalt råd från min tid som räk-entusiast som råkade slinka med.

Draken
5/10/17, 8:36 AM
#15

Aquael mini plus är väl egentligen det filter som lämpar sig bäst för Kampfisk, då flödet är minimalt.

Eheim är ju känd för att de har kraftigt flöde i sina pumpar, jag använder endast Eheimpumpar i akvarium där fiskarna vill ha strömt vatten.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[SonjaG]
5/10/17, 9:56 AM
#16

Det får nog bli ett sånt filter trots allt. Tack alla för hjälpen.

Upp till toppen
Annons: