Annons:
Etikettallmänt
Läst 965 ggr
Drakellen
2017-05-02 22:58

Svarta fläckar i sanden?

Jag har upptäckt svarta och illaluktande fläckar i mitt 65 liters kar med yngel och ca 50 posthornssniglar (ingen aning om hur de blev så många). De har kommit och gått de senaste två månaderna och jag är lite konfunderad. Pumpen sitter bra och kör hårt men jag har dragit en nylonstrumpa över för att skydda ynglen. Det är gott om växter och (som sagt) väldigt många städare. Jag har svårt att få sanden ren trots sköljning  och kokning av den.  Jag har inte möjlighet köpa mer sand. Så vad kan det vara och vad ska jag göra åt det?

Annons:
Tjeja
2017-05-02 23:19
#1

Nu blir jag med nyfiken vad det kan vara. Hoppas du får bra svar så du får hjälp! För det låter onekligen äckligt.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Erki
2017-05-03 07:27
#2

En bild skulle kunna hjälpa 🙂

Cecilia.S
2017-05-03 07:56
#3

Mörka fläckar i sanden kan tyda på cyano, som lägger sig likt ett lager ovanpå t.ex. sanden. Det underlättar dock om du lägger upp en bild på fläckarna :-) Det kan även bli mörkare fläckar vid partier där mycket smuts har samlats - eller där exempelvis en rot sticker ned något. Det här beror på att det råder en nedbrytningsprocess i området, vilket är helt ofarligt. Den plötsligt så stora mängden snäckor och mörka fläckar i sanden tror jag dock kan ha att göra med övernattning. Yngel äter inte särskilt mycket. Mata så att all mat äts upp innan den når botten, men se upp med att mata för mycket. Även om all mat hinner ätas upp innan den har sjunkt ned kan fiskarna ibland inte ta upp all näring - för att det är för mycket mat. Fodra hellre flera gånger om dagen (ca 2-3) men med mycket små mängder.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Loppelus
2017-05-03 09:04
#4

Tycker det låter som cyano. Om det är det kan du suga bort det med slamsugen.

Djurälskare

Drakellen
2017-05-05 12:33
#5

Jag har precis städat bort det värsta så bild blir lite svårt. Men jag vet säkert att jag har övermatat lite då mina yngel är så svårmatade. Jag ska dra ner rejält och städa lite oftare. Jag har även en kraftig rot som var köpt till min minimal (bless his soul) som jag kan ta ut om det skulle behövas, men fläckarna är inte centrerade runt roten.

Cecilia.S
2017-05-05 14:59
#6

Testa med att dra ned matandet och städa oftare, precis som du skriver i #5. Sug upp fläckarna om det går och kör vattenbyte en gång varje vecka, ca 30%. Då ska det nog hålla sig fint :-) Vad har du för yngel?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Drakellen
2017-05-10 20:44
#7

Det är ca 30 Molly yngel på två veckor. Jag ska låta dem växa till sig till livsduglig storlek där sedan flyta över dem till det stora där dom får växa lite mer, sen ska dom säljas/ges bort till bra hem. 

Jag har märkt att det svarta ligger under ett lager av "ren" sand och sällan på ytan. Det är sjukt förvirrande och jag har läst lite och frågat i min djuraffär om det och kommit fram till att det inte är skadligt för fiskarna (oavsett vad det är), men det stör mig lite (eller jättemycket). Jag kan lägga upp en bild på hela karet om ni tror att det kan hjälpa kanske?

Drakellen
2017-05-10 20:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här kommer en bild :)

Drakellen
2017-05-10 20:47
#9

Det vita på sanden är äggskal till snäckorna

Lojs
2017-05-10 22:20
#10

Off topic, men oj vad snygga posthorn du har!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Drakellen
2017-05-10 22:28
#11

Tackar tackar, jag säljer flera av dem för billig peng nu då det är rätt fullt, så om du är intresserad så hojta till :)

Lojs
2017-05-10 23:53
#12

#11 Det är lugnt, har en massa små blå på uppväxt, mina blir inte riktigt så snygga bara. :)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Upp till toppen
Annons: