Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 1630 ggr
Chomper
5/1/17, 10:51 PM

Uppstart Nanoakvarium

Nu är det igång å jag är som ett barn på julafton! Vad tycks? Samt vad tycker ni ska få flytta in, har svårt att bestämma mig, men skulle gärna vilja satsa på några små räkor? :D


Annons:
Chomper
5/1/17, 10:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
19sextio7
5/1/17, 11:19 PM
#4

Hur stor är tanken /behållaren?

Chomper
5/1/17, 11:20 PM
#5

#4 40 L 🙂


molam
5/1/17, 11:27 PM
#6

Tycker det ser snyggt ut!=D

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
19sextio7
5/1/17, 11:35 PM
#7

Oj, klart att jag glömde säga att det är en fin tank 🙂!
Blir det inte räkor så kanske lite några Afrikansk klogrodor (Xenopus laevis)? De säljs ofta i zooaffärer under namnet guldklogroda, en albinovariant. De blir rätt stora (ungefär som våra vuxna grodor). De är tåliga, lättskötta o helt vattenlevande (behöver inte land). Jag har haft några o dom är allt annat än tråkiga 😃.

Chinesecrestedlover
5/2/17, 1:56 AM
#8

#7 Klogrodor (den stora varianten dvs. Xenopus laevis) måste ha betydligt större än ett nano (se L80 för minimum krav); stoppa inte ner dessa aktiva grodor i ett så litet utrymme. De blir ju även rejält stora (hanar ca 8 cm, honor ca 13 cm) och trivs bäst i grupp.

mrsLadybug
5/2/17, 8:10 AM
#9

Ser jättefint ut! Älskar gruset! 😎

Lojs
5/2/17, 8:11 AM
#10

Just färgsatt sand gör mig tveksam till räkor. Sanden kan avge ämnen som räkorna inte tål. Om inte cirkulationen är så stark och du skaffar några växter till så tror jag en kampfiskhane skulle trivas. :)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Draken
5/2/17, 10:02 AM
#11

Jättefint akvarium. Men håller med Lojs angående räkor. Gäller även för snäckor.

Guldklogroda skall du absolut inte ha i ett så litet utrymme, de blir stora.  Men en Kampfisk, eller nån minirasbora eller liknande kanske skulle fungera :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
5/2/17, 10:45 AM
#12

Superfint akvarium! 🙂

Jag skulle nog också vilja säga att fler växter skulle sitta fint, delvis för att det (enligt mig) är snyggt med mycket växter och delvis för att många invånare i ett akvarium uppskattar många gömställen. Galaxy rasbora, Kampfisk eller killi (sistnämnda är dock en duktig hoppare så där krävs täckglas) skulle jag tycka passar in fint. Snäckor och räkor kan dock, precis som Lojs och Rovfisk säger, bli negativt påverkade av det färgade gruset.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Chomper
5/2/17, 1:06 PM
#13

Tack för alla hjälpsamma svar, jag visste faktist inte de med färgat grus och snäckor/räkor. Så då blir det inga sånna, men några guppys borde väl gå? Tänkte typ (3-4 st) Tillsammans med någon rasbora? Absolut så kommer mer växter dimpa ner, men dom hade förvånansvärt många fula och dåliga växter, så ska kika på andra ställen och köpa mer! Funderar även på någon mer inredning, typ en liten rot eller liknande med javamossa? Finns det någon algätare som går att ha i ett litet kar?


Annons:
Cecilia.S
5/2/17, 1:29 PM
#14

Två arter blir enligt mig alldeles för mycket i ett så pass litet akvarium. Guppy funkar men då skulle jag inte rekommendera dig att ha blandade kön, utan i så fall antingen enbart honor eller enbart hanar. Annars kommer du få fullt med yngel; vilket kan leda till en överbelastning av karet eftersom att det är en så liten volym; Guppy kan även vara svår att "göra sig av med" innan dom har färgat ut. 

Jag skulle inte ha någonting annat än räkor och/eller snäckor i ett såpass litet kar, för städning, men i och med färgen i gruset funkar inte dessa. Otocinclus är kända för att kunna gå i små kar, men eftersom att denna art delvis är en stimfisk och delvis är mycket livlig tror jag att det skulle bli trångt.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Chomper
5/2/17, 1:38 PM
#15

#14 Hehe, nu ångrar man nästan att man inte var mer påläst, lät med andra ord bara fantasin flöda.. 😞
Men då kanske man får prova utan algätare, och går de inte får jag byta till sand ev naturligt färgat grus och skaffa räkor 🤦‍♂️

MEN anicistrusar går väl att ha när dom är unga och små? Alltså nu pratar jag om 1-2 cm, såg dessa på affären 🙂


Chomper
5/2/17, 1:49 PM
#16

Hm, tror ni Limnobium laevigatum skulle gå att ha i detta lilla? Annars funderar jag på Andmat, hört att dom är nitrithämmande, men är ett himla jobb att få bort dom sen 🥵


Lillyrod
5/2/17, 5:12 PM
#17

Ancistrus vill ha minst 100 liter så absolut inga sådana i ett så litet kar. 

Andmat är ett gissel ja. Förökar sig blixtsnabbt och är nästan omöjligt att få bort sen : )

Chomper
5/3/17, 3:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Bästa bilden man fick med dessa rackarna.. Välkomna mina Endlers guppy! 😃
Bilden är urkass men kolla vilka färgen denna stiliga herre har! 😍
Meningen var att ta ett par, men fick med ett yngel också 🤫


Cecilia.S
5/3/17, 3:32 PM
#19

Så fin :-) Guppy är dock ingen parfisk, utan vill gärna leva i grupp på ca 2-3 honor per en hane.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Chomper
5/3/17, 3:54 PM
#20

#19 Hon på djuraffären sa att dom trivdes i par *suck* Inte för att jag klagar på mer fiskar hehe.. men det verkar som att dom inte vet vad dom pratar om ibland 🤔
Men då kommer det såklart mera fiskar! Vill ju att dom ska trivas så bra som möjligt 🙂


Annons:
Upp till toppen
Annons: