Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 1511 ggr
Chomper
2017-04-28 15:33

Kampfisk - Behöver råd!

Så för ett kanske 2-3 år sedan skaffade jag mig mitt första akvarium med en otroligt fin Kampfisk hane i. 
Det tog inte länge tills jag köpte ett större akvarium och skaffade mer fiskar, tillsammans med min kampis. Hade en slagt skiljevägg mellan då han jämt naffsade på de andra fiskarna (var väl förbered på detta då jag hört och läst att kampisar oftast inte går ihop med andra fiskar.)

Tappade suget och intresset då privatlivet gav mig en käftsmäll så sålde iväg allt, men nu är jag sugen på en ny kampis..

Behöver dock lite råd:

Vad är det för botten som passar bäst till en Kampfisk?
Hur många L behöver man för att tex har mer än 1 kampis och vad passar bäst, 1 hane och 1 hona? Samt äter hanen upp ynglena om dom inte skiljs åt?
Finns det NÅGON fisk som går ihop med en kampis? Typ algätare av något slag, hade en Ancistrus tillsammans med min första kampis, gick bra tills jag skaffade en till, den högg han på direkt. Hade hornsnäckor.. men ingen hit, dom förökade sig något fruktansvärt.. så blev bara jobbigt..


Annons:
Lizelda
2017-04-28 15:41
#1

Du kan ha vilket substrat som helst men jag föredrar sand då jag tycker det är snyggast.

Hur många liter du ska ha beror på vad mer du tänker ha. Du ska INTE ha en hane och hona. Ofta så funkar en grupp med honor men hanar ska inte ha artfränder.

Huruvida andra fiskar fungerar eller inte är väldigt individuellt. En del kampisar fungerar med allt från räkor till Gurami medan de flesta antingen försöker äta upp sällskapet eller bara blir stressad. Amanoräkor brukar fungera då de är tillräckligt stora.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Hogstedt
2017-04-28 15:46
#2

Bottensubstratet gör inte så jättestor skillnad. Av egen erfarenhet skulle jag bara säga ingen vasst då det kan skada fenorna, och detsamma med övrig inredning.

Runt 30 L passar bra för en hane och då ska du absolut INTE ha honom med en hona. De kommer förmodligen ta död på varandra väldigt snabbt. Och nej, hanarna tar hand om ynglerna medan honorna är ett större hot. Honan ska avlägsnas direkt efter leken. Och du ska inte försöka få dem att leka i ett så litet kar.

Om du vill kan du annars ha en grupp honor i 54L. Men man måste då vara noggrann med att honorna går ihop.

Och skulle säga att det är från individ till individ. Mina hanar var alltid själva men honorna gick bra ihop med ett platypar och 1 Ancistrus

Och kom igår att de inte vill ha strömt vatten!

Chomper
2017-04-28 15:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Detta är förövrigt mitt sista akvarium jag hade innan jag sålde iväg allt, saknar denna djungel 😃


Chomper
2017-04-28 15:52
#4

#1 och #2 okej, då blir det isåfall en ensam hane, kan man ha stenar likt på bilden eller blir dessa en risk för fenorna? Vet att dom gillar mycket gömställen och flytväxter bland annat.


Hogstedt
2017-04-28 15:57
#5

#4 Det var ett VÄLDIGT fint kar må jag säga! Fattar inte hur folk lyckas få det att inte se ut som en sallad.. Men så länge de inte har några vassa kanten så funkar det.

Men se gärna till att fiskar inte kan simma in under så att de ramlar/välter. ^-^

Lillyrod
2017-04-28 17:21
#6

Men Hogstedt. Det finns väl inget bättre för en fisk än att kunna simma genom stengrottor och komma ut på andra sidan. Det är väl klart att de kan ligga så. Stenar staplar man stadigt från början så är det ingen risk. Så små fiskar flyttar inte på stenar : )

Annons:
Hogstedt
2017-04-28 17:26
#7

#6 Haha menar inte så, alltså de ska inte kunna simma under så att det välter, de ska kunna simma under utan att det välter! 😃 Jag hade en liknande skapelse som mina ancistrusar välte och var nära på att mörda en städarkollega! Det var visserligen i börjar av min akvaristik och underskattade deras styrka, men menar helt enkelt att de ska kunna simma under utan risk för att de välter.

Chomper
2017-04-28 17:38
#8

#5 Tack! Jo jag förstår vad du menade.. var först lite rädd för det, trots att den låg stadigt på roten jag hade under, men var så små fiskar så fanns ingen chans att de skulle kunna rubba stenen 😊 Minns ej namnet nu på fisken.. men den lilla filur som syns på stenen, där var deras favoritställe, både ovanpå och på undersidan, rätt så fräna fiskar 😄


Chomper
2017-04-28 17:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Här kommer en halvkass bild på min kampis hane, kan säga att de var riktigt mäktigt å se när man spegeltränade honom, då fick man verkligen se hans mäktiga utseende :-D


Chomper
2017-04-28 17:53
#10

Förövrigt så funderar jag på ett Nano Akvarium på 30L, men frågan är om det är för litet? 
Vill inte att fisken ska må dåligt.. Står rekommenderad storlek ca 30-35 L, andra säger större å andra säger att 15-20 L räcker? 🤔


Hogstedt
2017-04-28 17:56
#11

#10 Hade en av mina i 30L utan problem, han var riktigt fin och levde länge. Mindre än 30L skulle jag själv iaf inte ha! Du skulle ju kunna ha 54L liter och några andra fina fiskar som också vill ha lugnt vatten?

love-child
2017-04-28 18:23
#12

Jag hade en kampis ihop med zebrafiskar som jag fick när jag köpte mitt första kar.  i början jagade han dom lite då å då men sedan struntade han i dom. Dom va ju allt för snabba för honom.  Kampfisken är verkligen en vacker fisk.

Wish i was a little bit stronger Förlägen

Hogstedt
2017-04-28 18:35
#13

Mina erfarenheter är lika #12, de brukar jaga lite fiskar i början, men då de är så sega med sina vackra fenor så tar de aldrig någon och ger snabbt upp!

Annons:
Chomper
2017-04-28 18:43
#14

Tror jag börjar med ett eget kar för en kampis bara, sen kanske man byter upp sig till större kar och mer fiskar om plats och pengar finns.. vet inte ens hur jag ska pussla in akvariumet nu så att det blir så snyggt som möjligt och inte grötigt..
När man bodde hemma hos föräldrar hade man mindre möbler 😊


Lillyrod
2017-04-28 18:45
#15

Kampfiskar bör gå själva så det är en god idé.

Missbabatnaa
2017-08-01 13:31
#16

Jag har min kampfiskhane i ett 60 L akvarium tillsammans med några neontätror, fungerar hur bra som helst :)

Upp till toppen
Annons: