Annons:
Etikettlevandefödare
Läst 1397 ggr
Lena003
4/28/17, 10:58 AM

Guppy och yngelkar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Jag måste bara fråga. Hur i allsin dar kan en Guppy hona ta sig ur ett yngelkar? När jag vaknade inatt så skulle jag titta till honan som jag har i ett yngelkar och märker att hon inte är kvar i karet???!!!! Jag blev sååå chockad, hon simmade runt med övriga fiskar i akvariumet. Hur är detta möjligt? Bifogar bild på yngelkaret

Annons:
Hogstedt
4/28/17, 11:28 AM
#1

De hoppar. Och du borde inte ha en hona i ett yngelkar för länge! Helst inte alls! De blir väldig stressade vilket leder till att yngel kan födas döda. De ska absolut inte vara i ett yngelkar mer än några få timmar!

Du borde istället låta henne föda i akvariet och ta upp ynglerna med håv. Köp lite extra växter så är det större chans att fler överlever.

Cecilia.S
4/28/17, 2:53 PM
#2

Yngelkar är extremt stressande för en fisk, vilket troligen är orsaken till att hon hoppade ut. Jag skulle råda dig att inte ha henne där i alls, utan istället låta henne yngla av sig i akvariet. Om du har mycket växter kan du låta ynglen vara kvar i det ordinarie karet, annars kan du håva upp dom till yngelkaret. Men det bästa är nog att låta yngelkaret vara.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
4/28/17, 2:54 PM
#3

Din hona är dock väldigt sne i ryggen :/

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
4/29/17, 10:38 AM
#4

Säger samma sak som de övriga. Yngelkar är inte att rekomendera, mina Guppys föder alltid i huvudkaret, och vad gäller ynglen så är det som så att "starkast överlever".

Ser dessuotom ut som om din hona har en bra bit kvar tills hon skall föda, och dessutom är hon ganska sne i ryggen, och skall kanske inte odlas på alls :(

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: