Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 2594 ggr
Regni68
4/27/17, 8:56 PM

Antal fiskar i ett 180l-akvarium + fler frågor

Jag har äntligen gjort slag i saken och förverkligat en dröm jag haft i 25 år. Nämligen drömmen om ett eget akvarium. Så nu står jag här med ett 180 liter stort och två veckor gammalt akvarium och behöver några goda råd. De första fiskarna flyttade in för 1 vecka sedan och ser ut att må bra: 2 marmorgurami (hona+hane) och 3 indianplaty (1 hane+2 honor). 

Tanken är att jag ska fylla på vartefter med:

15-20 Kardinaltetror

15-20 Röda Fantomtetror

2 Guldgurami (hona+hane)

1-2 Drakmalar/Häxmalar

Tjejen i djuraffären säger att jag kan ha så många, att de ska fungera tillsammans och att jag kan sätta in två sorter nu direkt och två sorter om ytterligare en vecka. Men efter att ha läst här på sidan blir jag lite tveksam till om jag verkligen ska gå så fort fram och om jag kan ha så mycket fisk.

1. Kan jag ha så många som jag önskar eller måste jag begränsa antalet?

2. Hur fort kan jag fylla på med fisk? 20 individer på en gång känns ju som att det kanske kan rubba balansen en del och att då släppa i 20 till bara en vecka senare kanske inte är så bra.

3. Jag googlade på Röd Fantomtetra och hittade en uppgift om att de inte vill ha varmare vatten än 23 grader. I mitt akvarium ligger temperaturen på 26-27 grader. Vet någon hur det är med den saken? Vill ju inte "koka" dem.

4. Kan jag ha ett Guldgurami-par när jag redan har ett Marmorgurami-par eller blir de osams.

Annons:
Lillyrod
4/27/17, 9:21 PM
#1

Jag kan börja med att säga att de fiskar du funderar på är alldeles för många för ditt kar.

Man brukar börja med 3-4 fiskar och sen fylla på efter några veckor. Det bör gå som minst 2 veckor mellan varje gång man fyller på med mer fisk. Helst längre tid.

Ett par Gurami blir bäst. Det kommer att bli bråk annars.

Jag hade nöjt mej med ett stim i karet. Två stim blir dels för mycket och sen ser det bara rörigt ut. 

Det verkar stämma att fantomtetran vill ha lite svalare vatten.

Malarna överlåter jag till någon annan då jag inte är så hemma på dem.

Skynda långsamt och se till att du får njuta av ditt akvarium istället för att skynda och det blir fel. Lycka till med nya karet! 🙂

Draken
4/29/17, 10:34 AM
#2

Hej och  vad kul att du har förverkligat din dröm :)

Du har fått så bra svar från lillyrod att det behöver jag inte skriva något mer om. Det enda jag kan tillägga är, om jag inte missminner mig, så vill häxmalarna ha väldigt strömt vatten, vilket de andra du tänker på inte alls vill ha.

Lycka till :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Regni68
5/5/17, 2:27 PM
#3

Tack för svar!

Jag kunde inte hålla mig så jag har utökat med två röda drakmalar för några dagar sedan men nu är det köpstopp några veckor.

Marmorgurami-paret ägnar sig åt maktkamp och jag läser allt jag hittar om guramis för att försöka förstå om det blir mer eller mindre bråk om jag köper en eller två till men jag blir inte så mycket klokare…

Ett gäng kardinaltetror är ett måste på sikt men fantomtetrorna har jag bestämt mig för att strunta i. Funderar på om jag kan ha några Black molly om jag nöjer mig med 15 kardinaltetror eller om det blir för trångt då. Jag som tyckte att jag köpte ett så stort akvarium börjar redan fundera på om det är för litet :-D

Än så länge är nitritnivån ok och jag försöker beväpna mig med en ängels tålamod och skynda långsamt men det är svårt.

Regni68
5/5/17, 2:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#4

Några bilder

Regni68
5/5/17, 2:39 PM
#5

Oj, bilden på malarna kom visst åt fel håll…

Lillyrod
5/5/17, 5:41 PM
#6

Jättefint kar du har. Tålamod är en dygd och akvarister brukar vara lite otåliga 😃. Man får tänka sig för både en och två gånger innan man gör något så att det blir rätt.

Annons:
Draken
5/6/17, 4:32 PM
#7

Det ser jättebra ut i karet :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: