Annons:
Etikettprojekt-diy
Läst 2286 ggr
JoakimJansson85
4/22/17, 11:37 PM

Uppstart juwel rio 240

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Imorgon blir det att börja skruva ihop möbeln till akvariumet och i veckan är de dags att köpa hem alla dekorationer :) häng på i tråden om ni vill följa :)

Annons:
JoakimJansson85
4/22/17, 11:39 PM
#1

Jag kan till och med säga att akvariumet går före Hammarby matchen imorgon ;)

Cecilia.S
4/22/17, 11:40 PM
#2

Vad roligt :-) Jag har också ett Juwel Rio 240 med möbel, vi köpte det som nytt förra året. Superbra och helt värt pengarna. Följer :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

JoakimJansson85
4/22/17, 11:47 PM
#3

Åh valde du tillhörande möbel till juwel? Vilken av modellerna? :-D den med tre dörrar eller två dörrar? :)

Cecilia.S
4/23/17, 7:55 AM
#4

Vi valde den med tre dörrar, men vi har endast två monterade. ;-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
4/23/17, 8:39 AM
#5

Finns även Juwel Rio 240 liter med tillhörande möbel här hemma :) Tvådörrars mörkbrun.

Följer :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

JoakimJansson85
4/23/17, 6:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Så där ja :) vad tycker ni om resultatet? Nu är det alltså ingen matta under då zoo affären sa att de inte behövdes. Riktigt nöjd och glad är jag :-D

Annons:
Cecilia.S
4/23/17, 6:36 PM
#7

Det blev ju super :-) Har du någon tanke på vilken art som ska vara huvudnumret?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
4/23/17, 7:17 PM
#8

Snyggt :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

JoakimJansson85
4/23/17, 9:13 PM
#9

Tack så mycket :-D kan inte riktigt bestämma mig vilken som ska vara huvud arten :)

Erik97an
4/23/17, 10:37 PM
#10

#9 vilka hade du tänkt som huvud art? och vilka blir i bakgrunden?

substrat, växter? 😍 vill också ha juwel kar! har bara eheim och 1 vanligt aluram kar

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

JoakimJansson85
4/24/17, 9:56 AM
#11

Håller på att kika på lite växter och så :) har inte bestämt mig än riktigt med huvud att :)

JoakimJansson85
4/24/17, 4:37 PM
#12

Det tar sig :-D

JoakimJansson85
4/24/17, 4:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13
Annons:
JoakimJansson85
4/24/17, 5:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Akvariumet är igång :-D

Cecilia.S
4/24/17, 9:29 PM
#15

Det ser superfint ut, härlig grund! :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
4/24/17, 9:30 PM
#16

När tror du att de första invånarna ska få flytta in? :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

JoakimJansson85
4/24/17, 10:14 PM
#17

Tack så mycket Cecilia :-D jag tror tidigast på lördag :)

Cecilia.S
4/25/17, 6:15 AM
#18

Okej, härligt. Det blir spännande att se vad du har tänkt :-) Om du vill ha tips eller hjälp med att välja invånare kan du absolut vända dig till oss. Vi hjälper mer än gärna till - och vi delar gärna med oss av våra erfarenheter också. :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

JoakimJansson85
4/25/17, 7:47 AM
#19

Ja tack väldigt gärna :) jag tycker om fiskar som gillar grottor och gömställen :) sen gärna fiskar som ynglar av sig :)

Cecilia.S
4/25/17, 8:20 AM
#20

Rovfiskar eller sällskapsfiskar? Stora eller små? Ciklider? Färgglada fiskar?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
JoakimJansson85
4/25/17, 10:37 AM
#21

Tror nog jag är inne på mer sällskapsfiskar :) gärna lite mindre färglada fiskar gillar jag :) ciklider går bort. vore roligt att ha nått än Platy och guppys samt kardinaltetror. jag har idag Ancistrus, corydoras och Peckoltia vittata som malar I det mindre akvariumet :)

Cecilia.S
4/25/17, 10:44 AM
#22

Menar du att du skulle vilja ha t.ex. Platy, Guppy och kardinaler - eller menar du att du inte vill det?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

JoakimJansson85
4/25/17, 10:46 AM
#23

oj blev lite fel I min svenska där ;) menar att det vore roligt att någon art än dom fiskarna som Platy tex :)

JoakimJansson85
4/25/17, 12:11 PM
#24

Jag måste samtidigt fråga er en tanke som jag tänkt länge på. Går det inte redan att stoppa i fiskarna redan dagen efter man startat akvariumet då "bakteriefloran" kommer väl igång först när man lagt i fiskarna?`Jag kommer ju vänta en vecka tills det är dags men bara en tanke som jag inte riktigt förstår :)

Cecilia.S
4/25/17, 12:44 PM
#25

#23 Okej, haha. 😉 Det finns väldigt många olika fina sällskapsfiskar som passar i ett 240 liters akvarium - många ciklider men även många som inte hör till det släktet, eftersom att du inte ville ha dessa i ditt kar. Kardinaltetror är väldigt vanliga, men det finns många andra vackra tetror som man ser lite mer sällan. T.ex. Kongotetra, rubintetra, Kerritetra, Rödmunstetra  och blodfenstetra. Andra exempel på just stimfiskar som ofta håller till i det övre skiktet är kopparbarb, odessabarb, Kilfläcksrasbora och guldbarb. 

Det finns även många vackra Gurami (t.ex. Honungsgurami, Dvärggurami, guld-/marmor-/månskensgurami och rubingurami), regnbågsfiskar och algätare - med ett helt gäng fler arter och grupper.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
4/25/17, 12:47 PM
#26

#24 Jo, det går att stoppa ned fiskarna direkt. Så länge pH, temperatur osv är rätt (och att det såklart finns gömställen osv, men det har ju du). Det händer ingenting med vattnet förrän de första levande varelserna bosätts, vilket kan vara både snäckor och fiskar :-) 2-3 individer brukar vara en bra början, därefter 2-3 till efter några veckor. Osv.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

JoakimJansson85
4/25/17, 12:53 PM
#27

Åh tack för tipset med fiskarna :D Odessabarber är ju så fina :) Ska spana in dom :) Indiska glasmalar är jag också lite sugen på men då ska väl akvariumet vara inkört ett tag för att dom ska trivas?

Ah ok då förstår jag lite mer när det gäller det andra :)

Annons:
Cecilia.S
4/25/17, 1:38 PM
#28

Jag är inte särskilt insatt på glasmalar, men många av denna art trivs bäst i ett artakvarium - och trivs ibland inte alls i ett blandat kar. Jag har dock hört att de kan vara känsliga, så bra värden är viktigt. De vill dessutom bo i stora stim på i alla fall 10 individer, gärna många fler, så det är ingen art som man bör köra in ett akvarium med :p

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

JoakimJansson85
4/25/17, 1:46 PM
#29

Ah ok då förstår jag :) visst är guppys väldigt känsliga fiskar?

Cecilia.S
4/25/17, 2:29 PM
#30

Guppys sägs vara känsliga fiskar, men jag har alltid upplevt dom som en mycket tålig art. Jag har dock aldrig haft Endlers guppy, men i och med att dessa ska vara tåligare än de framavlade tror jag inte att dom är särskilt känsliga. Guppy är en väldigt fin färgklick i ett sällskapsakvarium och fungerar med de flesta fiskar, som inte fenbiter. 🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
4/25/17, 8:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Odessabarberna kan jag varmt rekomendera. Har själv ett helt stim i 240 litern :D
De är livliga, men väldigt fredliga, har inte en enda gång sett dem gå på fenorna på de andra, även fast just barberna är kända för att vara fenbitare :)

På bilden visas 2 honor. De är tråkigare i färgerna än hanarna och något mindre.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
4/25/17, 9:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

"Normalfärgat" hane. När han spelar för honorna djupnar den röda färgen till nästan blodrött och mönstringen i fenorna blir betydligt tydligare :)

(se bild i nästa inlägg)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
4/25/17, 9:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

En hane som visar upp sig för honorna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

JoakimJansson85
4/25/17, 9:06 PM
#34

Är det någon som har erfarenhet av att montera en novolux led blue lampa på juwel Rio 240? Det medföljer två skruvar men finns ingenstans att montera dom. Medföljer också två sugproppar men vågar man ha endast det så att det inte ramlar ner i vattnet?

Annons:
JoakimJansson85
4/25/17, 9:08 PM
#35

Odessabarber blir det nog ett inköp av, så fina :-D

JoakimJansson85
4/29/17, 1:41 PM
#36

Nu är alla fiskar överflyttade från det lilla akvariumet på 105 liter till 240 liters akvariumet :-D

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
JoakimJansson85
4/29/17, 1:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Alla fiskar :) admin får gärna ta bort inläggen innan som är tomma

JoakimJansson85
4/29/17, 2:15 PM
#41

Kom gärna tips med växter :)

Annons:
Cecilia.S
4/29/17, 2:37 PM
#42

Jag tog bort dom. Så fint det ser ut :-) jag skulle tycka ett en Ludwigia red skulle vara snyggt. Jag har den i mitt Rio 240. Mycket uppskattad eftersom att den både växer på ordentligt, är snygg, enkel och bryter av från det gröna.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

JoakimJansson85
4/29/17, 7:03 PM
#43

Ludwigia red var fin! :) Det blir ett köp hos akvarielagret :) har ni några tips på fiskar som man kan ha tillsammans med yngel då jag har gjort om mitt 105 liters akvarium till det. Idag går det enbart körsbärsräkor och amano räkor där :)

JoakimJansson85
4/29/17, 9:04 PM
#44

Endlers guppys kanske?

JoakimJansson85
4/30/17, 3:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Sent lördagsmys :) vem behöver en tv ?

Akvaristen
4/30/17, 6:01 AM
#46

Det var mycket fisk du slängde i vid uppstart av akvarium och kan leda till katastrof. Får hoppas på att du har nitrittest hemma och kollar varje morgon och kväll.

Draken
4/30/17, 11:08 AM
#47

Jättesnyggt :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

JoakimJansson85
4/30/17, 1:56 PM
#48

Tack rovfisk :)

Annons:
Erki
4/30/17, 2:44 PM
#49

Snyggt med belysningen vad använder du?

JoakimJansson85
4/30/17, 3:17 PM
#50

Novolux led blue :)

fiskälskarn00
4/30/17, 6:53 PM
#51

Super snyggt ju!

Gal1

JoakimJansson85
4/30/17, 9:26 PM
#52

Tack :-D

JoakimJansson85
5/3/17, 8:45 AM
#53

Har bestämt mig för nu vilka fiskar som kommer att vara huvudart och det blir guramisar :) kyss guramisar är en stor favorit samt blåa och röda dvärg guramisar om jag säger rätt nu. Helt klart favorit fiskarna.

Cecilia.S
5/3/17, 2:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Tänk dock på att om du blandar så många Gurami blir det lätt bråk. Kyssguramin blir dessutom väldigt stor, så dessa måste du hitta ett nytt mycket större akvarium till sen. Jag har trichopodus trichopterus i färgerna guld och marmor i mitt 240 l. Dessa är jag mycket nöjd med (bifogar en bild på en av mina). Dom är mycket tåligare än dvärgguramin och växer inte ut akvariet som kyssguramin gör. Finns i många fina färger. Dessa kan du ha ca 3-4 st av (endast en hane, dock) men i så fall ingen annan guramiart i samma akvarium. Mosaikguramin är också tåligare än dvärgarna. Det jag vill lyfta med den här kommentaren är att du ska vara medveten om att dvärgguramis är kända för att vara väldigt känsliga - samtidigt som kyssguramin lätt kommer växa ut ditt kar.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

JoakimJansson85
5/3/17, 5:17 PM
#55

Åh vad bra att du sa det :) då vet jag hur jag ska tänka :)

Annons:
Cecilia.S
5/3/17, 5:56 PM
#56

Men det är väldigt fina arter, både dvärgguramin och kyssguramin :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

JoakimJansson85
5/3/17, 5:59 PM
#57

Ja dom är verkligen jätte fina :)den bilden du la ut var det på trichopodus trichopterus? Grymt fin! :)

JoakimJansson85
5/4/17, 10:24 AM
#58

Är det nått idé att uppgradera till juwel eccoflow 1000? Har idag 600 modellen. Förstår att det blir mer drag i vattnet men renar de bättre med den som är 1000. Någon som har erfarenhet?

Cecilia.S
5/4/17, 12:57 PM
#59

#57 Ja, det är min hane :-) Han har färgen guld, handelsnamnet är guldgurami. Marmorgurami och månskensgurami är andra handelsnamn - samma art men olika färgvarianter. #58 Jag har vanliga 600 i min, och den tycker jag funkar bra. Det är redan väldigt bra drag i pumpen tycker jag, lagom.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

JoakimJansson85
5/4/17, 1:12 PM
#60

Ah ok :) guldgurami går det att ha i 240 kar?

JoakimJansson85
5/4/17, 1:29 PM
#61

Oj förlåt jag läste för snabbt :) såg nu att du har en guldgurami

JoakimJansson85
6/8/17, 9:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Massa grönska i akvariumet nu :-D

Annons:
Cecilia.S
6/8/17, 9:57 PM
#63

Oj, så fint det har blivit! Grönt är det bästa med akvarium, så snyggt! (såvida det inte är alger eller annat tjafs…;-))

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
6/8/17, 10:00 PM
#64

Det ser jättefint ut!

JoakimJansson85
6/8/17, 10:39 PM
#65

Tack så mycket :-D

Draken
6/9/17, 8:24 AM
#66

Jättesnyggt :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: