Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 510 ggr
Erik97an
2017-04-20 10:07

Luft i pumpen.

Några tips på hur man verkligen kan få ut luften ur pumpen? den låter förfärligt och de stör mig något så inn..i!! akvariumet står nämligen precis brevid sängen så fick slänga i mitt andra filter i det karet sålänge.

ge mig gärna tips!

PS: ska man stänga av filtret eller inte när man ska rengöra det? brukar ta loss själva filter median och sedan låta pumpen vara på men de kanske är fel? ska jag lyfta upp hela? för testat de med mitt andra filter men de lät ännu mer förfärligt men de va för några år sedan haha..

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Annons:
[nevamisse]
2017-04-20 10:13
#1

Jag drar alltid ur sladdarna för pumpen och doppvärmaren när jag städar akvariet och rengör filtret.

Erik97an
2017-04-20 10:52
#2

#1 har nämligen hört att såfort man stänger av pumpen så när man startar den så kommer den släppa ut massa smuts i början och därför bör man inte stänga av de när man gör rent filtermedia

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Lojs
2017-04-20 11:18
#3

Jag stänger alltid av allt elektroniskt när jag ska ner med händerna i vattnet, jag är lite nojjig med elektronik. Skulle aldrig våga greja med pumpen medan den är igång. =)
Luftbubblor brukar jag försöka skaka ut, stänger av den och vänder och vrider den under vattenytan, brukar funka för mig.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[nevamisse]
2017-04-20 14:02
#4

#2 Det har jag inte märkt av i mitt akvarium. Det kan säkert hända, men jag stänger alltid av pumpen så den inte står igång när jag gör vattenbyten och rengör filtren.

Erik97an
2017-04-20 15:48
#5

Kanske bör stänga av den då haha!

Hittade iallafall felet. de va smuts på magneten vilket gjorde att den lät konstigt o puttra segt! 😛 nu fungerar den perfekt igen

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Lillyrod
2017-04-20 18:29
#6

Jag stänger alltid av allting elektriskt när jag gör vattenbyte och sådant. Det är inte själva pumpen som kan spotta ut smuts utan det kommer ju från filtret. Skulle aldrig ha pumpen igång utan filter. Någon eller något kan komma in i den då.

Om man inte vill stänga av pumpen under vattenbytet kan man trycka ner den mot botten så den stannar under vatten hela tiden. Gäller givetvis om man har ett löst innerfilter : )

Annons:
Erik97an
2017-04-20 20:23
#7

Tack för svaren! stänger av pumpen fortsättningsvis men tar bara ut filtren och låter pumpen va kvar under vatten 😛

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Lillyrod
2017-04-20 20:30
#8

Det är filtren som är grejen. Själva pumpen är bara en motor. Om du lämnar pumpen under vatten eller inte är oväsentligt. Det är filtermassan som räknas : )

Cecilia.S
2017-04-21 07:08
#9

Jag stänger också av pumpen när jag rengör. Om du är rädd att din pump ska slänga ut slam när du startar den, kan du sätta en yngelhåv vid utsläppet - då fångar du smutsen med den. Det kanske dessutom är bra att slammet kommer ut ur pumpen ;-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2017-04-21 08:45
#10

Stänger alltid av all elektronik vid vattenbyte.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: