Annons:
Etikettlabyrintfisk
Läst 2346 ggr
Anonymaren
2017-04-19 21:40

Gurami sjuk??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är min Blå gurami sjuk eller vad är det för något, ser typ ut som sår? Det är 2 på båda sidorna och ett ovanför högra ögat, behöver jag köpa medicin eller lider hen för mycket så att det är jobbigt för hen?!

Annons:
Anonymaren
2017-04-19 21:40
#1

Har någon mer bild om det behövs ):

Lillyrod
2017-04-19 21:43
#2

En bild på hela ditt kar tror jag skulle hjälpa också. Det ser definitivt ut som ett sår. Finns det något den kan skada sig på i karet?

Ändrade gruppen på ditt inlägg till labyrintfisk istället för Akvarium och fiskar.

Anonymaren
2017-04-19 21:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag tror inte det finns något, det är ingen annan fisk som har något sånt liknande ):

Cecilia.S
2017-04-20 07:59
#4

Vilket fint akvarium du har! 😊 Men jag är tyvärr rädd att dina fiskar inte trivs särskilt bra, trots en så fin miljö.

Dina slöjstjärtar behöver ett akvarium på minst 300 liter, då de blir väldigt stora. Jag misstänker att det är dessa som har gett sig på din dvärggurami-hane, troligen på grund av stress. Jag tror inte att ditt akvarium är mer än högst 120 liter (juwel lido 120?)? 

Din dvärggurami-hane vill gärna ha en eller två tjejer - och gärna fler växter. Är det jag som inte ser fler Gurami eller är han ensam? Han skulle nog gärna vilja ha lite kompisar, men ingen ytterligare hane. Neontetrorna vill nog också vara fler, jag ser bara två? Det är en stimfisk som gärna vill vara uppemot tio eller fler. Sen glimtar jag en corydoras, som vill ha fin sand och som också är en stimfisk. Dina Platy är dock otroligt fina!

Jag menar inte det här som något påhopp - absolut inte! Jag vill bara försöka hjälpa, då både jag och andra här på sajten har råkat ut för liknande misstag. Det är så lätt hänt och samtidigt så lätt att fixa. Hoppas att du inte tar illa upp! 😇

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2017-04-20 09:21
#5

Håller med cecilias här. Slöjstjärtarna har alldeles för litet akvarium, jag tycker tom det ser mindre ut än 120 liter, men det kan vara bilden som luras.

Dvärgguramin  ser ut att ha bettmärken på sidan, och det är förmodligen Slöjstjärtarna som har åstadkommit det.

Slöjstjärtar vill dessutom ha kallare vatten (ca.22 grader) medans de andra fiskarna du har vill ha betydligt högre.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Anonymaren
2017-04-20 11:42
#6

Okej, det är ett juwel lido 120 l. Den blå guramin har bara en Honungsgurami för att köpte två sådana blåa och hon i affären verkade inte så erfaren så hon bara tog någon och köpte en slöjstjärt samtidigt och Jon sa inget så jag tänkte att det var okej ): Neontetrorna är 12 st så det är lugnt. Tråkigt för att man fäster sig så vid sina slöjstjärtar, men är det okej att iallafall ha kvar 2 st typ? ): Men bad rekomenderar ni förmågors fiskar i ett sånt här akvarium då?

Annons:
Anonymaren
2017-04-20 12:08
#7

Tack för tipsen och allt så att mina fiskar kan få det så bra som möjligt (:

Lizelda
2017-04-20 13:54
#8

#6 Då lämnar du tillbaka honungen och skaffar dig rätt sort. Det är ditt ansvar att veta vad du kan och inte kan ha i ditt kar så att tänka att det är okej för att hon inget sa i djuraffären funkar inte.

Är du intresserad av att byta till sand? Om inte, gör dig då av med dina corydoras. Om du kan tänka dig att ha sand så bör du bara ha ett stim i karet och få därför göra dig av med den ena, om du har två olika.

Nej, det är inte okej att ha kvar de två du har.

Det finns massvis med fiskar som man kan ha i ditt kar men vi kan inte rekommendera några utan att veta vad du vill ha.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Anonymaren
2017-04-20 16:51
#9

Har faktiskt tänkt att byta till sand för att tycker att det ser fräschare ut oxå, men varför går det inte ha olika sorter som tex som jag har nu en albino och den bruna corydoras (vet inte vad den heter) Men tänkte om ni har några speciella fiskarter som trivs i det här akvariet, så att det blir rätt för det skrivs så mycket olika här när man läser om alla arter? Varför måste jag lämna tillbaka honungen?

Cecilia.S
2017-04-20 17:00
#10

#9 Din dvärguramihane vill ha artfränder av motsatt kön och detsamma gäller din Honungsgurami. I ett så litet akvarium går det inte att blanda flera olika sorters Gurami, så du får välja vilken du vill ha kvar och skaffa kompisar till den (inte flera hanar tillsammans dock). Corydoras är också en stimfisk, och bör inte blandas av olika sorter eftersom att dom kan korsa sig med varandra. Om dom gör det kan du få problem. Dessutom kan bråk uppstå - och båda arterna vill ha artfränder, vilket innebär att det blir för mycket med två stim av corydoras. Superbra att du tänker byta till sand! Jag håller med om att ett akvarium ser fräschare ut med det :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Anonymaren
2017-04-20 17:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Är detta en hane eller hona då?tänker att jag isåfall ska behålla honungen för att det då är en lite mindre art eller va tycker ni? Just nu är mina corydoras jätte snälla mot varandra och är tillsammans typ hela tiden?!

molam
2017-04-20 17:49
#12

#11 det där är en Brud om inte mina ögon Luras

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Anonymaren
2017-04-20 17:58
#13

Okej så då ska jag isåfall skaffa en hane och en hona till? Går det bra att ha ett stim corydoras tillsammans med en anvistrus och en sån på bilden?

Annons:
Anonymaren
2017-04-20 17:58
#14
Anonymaren
2017-04-20 17:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15
Lillyrod
2017-04-20 18:38
#16

Ancistrusen kan vara kvar. Den passar med de andra : )

Anonymaren
2017-04-20 18:45
#17

Okej vad bra (: Tror inte att djuraffärerna här tar tillbaka fiskarna, eller brukar dem göra det? Hur ska jag annars göra egentligen?

Lizelda
2017-04-20 18:46
#18

#17 Fråga dem om de gör det, annars får du sälja eller skänka bort den, antingen här eller på facebook.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Anonymaren
2017-04-20 18:48
#19

Okej, Aa får la göra det, men det känns inte som att jag kommer att kunna rädda min dvärjgurami-hane!?

Cecilia.S
2017-04-20 19:07
#20

Då får du omomplacera honom.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Anonymaren
2017-04-20 20:28
#21

Aa. Tack så mycket för hjälpen, vill ju som sagt att de ska trivas och må bra(:

Anonymaren
2017-04-20 20:41
#22

Om då alla slöjstjärtar försvinner skulle man då kunna ha sådana tigerbarber med platysarna?

Lillyrod
2017-04-20 21:12
#23

Tigerbarber är fina men de gör skäl för sitt namn. De är inte så trevliga. Jag skulle välja någon snällare fisk än tigerbarber.

Anonymaren
2017-04-20 21:20
#24

Har du kanske något exempel?

Erik97an
2017-04-20 22:13
#25

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Anonymaren
2017-04-21 00:44
#26

Åh Aa de va jätte fina! Skulle man kunna ha Molly fiskar i det här akvariet?

Cecilia.S
2017-04-21 07:03
#27

Ja, akvariestorleken funkar för Molly, men värdena stämmer inte riktigt. Det blir dessutom alldeles för fullt med alla dessa arter i ditt kar. Om jag har förstått det rätt vill du ha: Ett corydoras stim, neontetra-stim, Platy med massa yngel, Molly med massa yngel, en Ancistrus, Honungsgurami, ett stim med Kilfläcksrasbora och algrocka som för övrigt också är en stimfisk. Det blir delvis alldeles för fullt med alla dessa fiskar i ett 120 liters akvarium, och dels så funkar dom inte riktigt ihop. Algrocka vill ha strömmande vatten, utan behov av växter, och Honungsgurami vill ha mer stilla vatten med mycket växter. Molly vill gärna ha bräckt vatten, men inte övriga fiskar. Honungsgurami blir starkt revirhävdande vid lek. Jag skulle satsa på antingen Neontetra ELLER Kilfläcksrasbora, antingen Honungsgurami ELLER ett stim med algrockor eller/och ett stim med corydoras. Corydoras vill också ha strömt vatten och funkar alltså inte med Honungsgurami. Ancistrusmalen och platysarna är ganska flexibla. Härligt att du inte tar det här på fel sätt, det bästa är att se hur akvarister jobbar för att ge ett så bra liv som möjligt för sina fiskar! :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Anonymaren
2017-04-21 07:17
#28

Oj nej jag har ett stim neontetror, 6 st platys (inga yngel), en dvärggurami-hane, 2 st corydoras, en honung, ancistrus+ malen där uppe på bilden och 3 slöjstjärtar (som då ska säljas)

Anonymaren
2017-04-21 07:21
#29

Aa jag såg nu att den malen på bilden hettte algrock (;

Lillyrod
2017-04-21 07:47
#30

Det är inte nödvändigt att ha Molly i bräckvatten. Grejen är att den KAN gå i bräckvatten : ) Jag tror inte de Molly som vi kan köpa i akvarieaffärerna går i bräckvatten.

Anonymaren
2017-04-21 11:03
#31

Så det funkar att ha Molly i mitt tillsammans med de andra?

Anonymaren
2017-04-21 21:16
#32

Fixat nu så att en av slöjstjärtarna får komma tillbaka till djuraffären (:

Cecilia.S
2017-04-21 21:36
#33

Vad bra! Hoppas att den kommer att säljas vidare till ett nytt bra hem :-) Tog dom inte emot båda två?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Anonymaren
2017-04-21 21:43
#34

Köpte den som jag ska lämna tillbaka för inte alls länge sedan så det blir bra så (: (har 3 st)

Annons:
Lillyrod
2017-04-21 21:56
#35

Du kan inte ha någon slöjstjärt i det karet, Det är tyvärr för litet så du måste lämna ifrån dig alla. Det hjälper inte att ta bort en.

Anonymaren
2017-04-21 22:17
#36

Nej jag vet det men hon sa att dem inte brukar ta tillbaka fiskar men ville ändå hjälpa mig så tänkte att jag typ kan sälja de andra! I djuraffären finns det sådana lappar över fiskarna med lite info om dem och där står det att det minsta för slöjstjärtarna är 120 l och 50 cm och det är det jag har!?

Lillyrod
2017-04-21 22:20
#37

Tyvärr så stämmer inte den infon. De behöver mycket mer för att kunna växa och utvecklas som de ska. Minsta för slöjstjärt är 300 liter.

Anonymaren
2017-04-21 22:27
#38

Okej va synd, dem är ju så himla fina );

Upp till toppen
Annons: