Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 873 ggr
Drakellen
2017-04-18 22:59

Hur många snäckor är för många snäckor?

Jag har ett 104 liters tank med clea Helena, en mal, två Molly och tio tetror och vid sidan av detta har jag ett 64 liters som jag har lite kris i nu så behöver råd. Som huvudinvånare är det tio guppyhannar och 4 khuliålar, men en av mina Molly ynglade av dig igen och nu har jag alltså 35 Molly yngel i en yngelbox (annars simmar de in i pumpen) i det karet också (så redan här börjar man höra tar det är överfullt) men utöver det så märkte jag att de fyra högarna med småsten inte alls var småsten utan drygt 50 posthornssnäckor i bäbisformat. Och jag har 10 st vuxna utöver det. Så min fråga är; hur mycket påverkar posthornssnäckor nitrithalten och "överfullhets mätaren"? Jag vill inte sälja/skänka bort ynglen förens de är lite större och har större chans att klara sig så vad tycks?

Annons:
Draken
2017-04-19 07:08
#1

Just snäckorna påverkar inte nitrithalten i någon större utsträckning. De grisar ner väldigt lite och tuggar dessutom i sig "avfall" efter växter och eventuellt kvarblivit foder på botten.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Drakellen
2017-04-19 07:49
#2

Okej, tack. True du att fiskarna tycker att det är störande eller trångt med dem? Dom är inte stora men, som sagt, väldigt många

Draken
2017-04-20 08:41
#3

ka inte tro att fiskarna tycker snäckorna är störande, jag har då inga problem med det här hemma, och jag har snäckor (flera olika) i alla kar.
Däremot, så skulle jag vilja veta vad du har för mal. Har du "fel" sorts mal så kan det mycket väl vara den som rår för att du har dåliga värden i karet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

molam
2017-04-20 17:52
#4

Just post hon finns det väl inte "För många" av dom Blir inte så jäkla gamla och växer snabbt, Så när dom äldre dör kommer dom yngre vara vuxna och du kommer inte märka nån skillnad i princip :p

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Drakellen
2017-04-21 08:24
#5

I det stora akvariet har jag en ancistrius men allt är helt problemfritt där. I det lilla har jag en minimal mal (ordlek intended) som jag köpte i zoo affär av en kvinna jag litar mycket på. Jag kommer så klart inte ihåg namnet med det är en mycket lite malfisk som aldrig blir större än 1,5 cm. Så jag tror inte att den orsakar så mycket besvär

Lillyrod
2017-04-21 08:48
#6

Det vore intressant att få veta namn på den lilla malen för den har jag aldrig hört talas om : )

Annons:
Drakellen
2017-04-21 09:48
#7

Ska försöka fånga den på kort när jag kommer hem så får ni se den i alla fall :)

Upp till toppen
Annons: