Annons:
Etikettinredning-stenar-rötter-mm
Läst 1432 ggr
Torreador
4/18/17, 3:56 PM

Död levande sten i sötvatten?

Jag har en del gamla "döda" levande sten som jag förr hade i ett saltvattensakvarium. Nu håller jag på att starta upp några nya sötvattenskar och undrar om det går att använda de döda levande stenarna? 

Helt enkelt för att de är fina och jag har dem…. 

Eller höjer de PH värdet precis som kalksten gör? 

Jag har redan högt PH så då kanske jag inte vågar lägga i dem isf…

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Annons:
Draken
4/18/17, 6:43 PM
#1

Det går bra att använda "död" levande sten i sötvattensakvarium, men du måste vara helt säker på att stenen är helt urlakad.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Torreador
4/18/17, 7:31 PM
#2

Oki! Håller på att laka ut den nu. När den verkar helt "ren" så testar jag, håller koll på värdena och provar mig fram. Tack!

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Chocopops
4/18/17, 8:12 PM
#3

Jag körde med död levande sten i mitt kar ett tag, de va inte bra, värdena blev katastrof vattnet blev grumligt efter ett tag :-/ , så skulle inte rekommendera de även om de är grymt snyggt

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Torreador
4/18/17, 8:38 PM
#4

Vilka värden blev dåliga och hur gjorde du innan du lade i den?

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Chocopops
4/18/17, 9:22 PM
#5

Fick väldiga problem med nitrit och nitrat, gick inte ner hur jag än gjorde , vattenbyte dagligen i över en månad, Lakade ur dom länge innan, 4 dagar efter stenarna va ur började värdena bli bättre med ens , har inte haft nitrit eller nitrat sedan jag tog ur dom , sedan blev vattnet lixom mjölkigt :/

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Draken
4/20/17, 8:36 AM
#6

Jag har "död ,levande" sten i mitt ena kar, och jag har inga problem med värdena.

Stenarna låg i sötvatten ett halvår, med kraftiga pumpar, sen fick den ligga och torka i ytterligare nån månad innan jag satte ner dem i karet. Har inte haft några problem :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
molam
4/20/17, 5:55 PM
#7

Död Levande sten höjer pH värdet ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Maleficum
4/20/17, 7:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Såhär ser ju mitt nya guppyprojektkar ut (bor Guppy, räkor och en dvärgkulafisk i det karet utan problem). Ett berg av död levande sten. Har inga problem med det. Dock har denna sten legat i massor av år i mitt förråd (och ett tag hos min kusin som egentligen skulle startat upp saltvatten men det inte blev av) då jag fick med det när jag köpte mitt kar jag har i vardagsrummet nu (är väl kanske 13-14 år sedan) och de hade tidigare haft saltvatten men sen bara haft sötvatten och då haft stenen i det karet (så var lite grönt på en del).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Torreador
4/20/17, 8:50 PM
#9

Jag har startat igång det nu :) Ska plantera imorgon och fisk nästa vecka

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Upp till toppen
Annons: