Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 799 ggr
Helena1978
4/14/17, 11:46 PM

Frågor om Ancistrus sp.

Mina frågor angående Ancistrus sp. :

1. Kan denna art hållas ensam om jag inte vill ha en massa yngel?

2. Skulle denna art kunna hållas i ett 110L akvarium om den hålls ensam? 

Har ju läst i lexikonet här på sajten att 100L är minsta storlek på akvarium, men vill veta vad ni anser och vilka erfarenheter ni har?

3. Är det en blyg fisk eller är den framme och visar sig ofta alla tider på dygnet ?

4.  Hur mycket kostar de olika varianterna?

5. Är det en lämplig nybörjarfisk?

6. Är någon av varianterna känsligare än de övriga för tex sjukdomar?

7. Vad för slags bottenmaterial föredrar de?

Annons:
Drakellen
4/15/17, 12:22 AM
#1

1. Jag har Malte (min ansictrus) ensam och hen verkar må utmärkt. (Han tog livet av sitt kullsyskon genom att roffa åt sig all mat) 2. Jag har honom i ett 104 liters kar men han är bara 5 cm än så länge. De växer ju, så man måste uppgradera när de blir större. Dom kan bli runt 15-20 cm vad jag har hört. 3. Inte mycket mer kunskaper än vad som står ovan på den punkten. 4. Min Malte är framme dygnet runt och äter så väl natt som dag. Lite skraj av sig men blir mer framåt för varje dag. 5. Jag tror att min kostade 40-50 kr. Men jag vet inte vilken typ av variant han/hon är. 6. Jag skulle säga att det är en mycket lämplig nybörjarefisk, då jag var totalny med honom och han lever fortfarande. Släpp ner en maltablett två gånger i veckan så räcker det. 7. Ingen aning, men min har överlevt två omgångar vita prick i akvariet (och medicineringen) 8. Allt funkar så vitt jag vet. Har haft både småsten och sand och jag vet inte vilken han verkar gille mest Hoppas det hjälpte lite :)

mimåne
4/15/17, 9:39 AM
#2

1. Kan denna art hållas ensam om jag inte vill ha en massa yngel?
Absolut. Personligen så tycker jag att arten gör sig bäst så. En del individer kan vara väldigt aggressiva mot varandra.

2. Skulle denna art kunna hållas i ett 110L akvarium om den hålls ensam?
Ja

Har ju läst i lexikonet här på sajten att 100L är minsta storlek på akvarium, men vill veta vad ni anser och vilka erfarenheter ni har?
För 1 Ancistrus så är storleken ok. Ska man ha 2 stycken så är min erfarenhet att det krävs ett större akvarium. Två av samma kön behöver varsin boplats och sitt utrymme ifrån varandra då de kan visa aggressivitet mot varandra. Två av olika kön kommer med stor sannolikhet att leka. De kan få stora och många kullar och då blir 100L litet.

3. Är det en blyg fisk eller är den framme och visar sig ofta alla tider på dygnet ?
Klassiskt beteende för Ancistrus är att den ligger och trycker i ett skrymsle någonstans i akvariet största delen av dagen. Vid matning kommer den fram, äter, och sen återvänder den till sitt gömställe. På natten kan den vara lite mer aktiv och putsa runt lite i akvariet. Yngre individer är mer aktiva men vuxna och äldre håller sig mestadels på ett och samma ställe allt jämt.

**4.  Hur mycket kostar de olika varianterna?
**Priset varierar beroende på om det är en liten individ eller en vuxen. Vuxna är dyrare i och med att man kan könsbestämma dem. I handeln är Ancistrus sp (den bruna varianten) den billigaste. Beroende på art och storlek så någonstans mellan 50-200kr

5. Är det en lämplig nybörjarfisk?
Ja det tycker jag. Den är lättskött.

6. Är någon av varianterna känsligare än de övriga för tex sjukdomar?
Det skulle jag inte vilja påstå. Jag upplever dem som likvärdiga.

**7. Vad för slags bottenmaterial föredrar de?
**De kan hållas på både sand och grus

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lojs
4/15/17, 1:51 PM
#3

1. Kan denna art hållas ensam om jag inte vill ha en massa yngel?
Som andra skrivit, japp, inga problem, har inte märkt att de inte skulle trivas själva.

2. Skulle denna art kunna hållas i ett 110L akvarium om den hålls ensam? 
Ja, min erfarenhet är att de mest vaktar sitt revir mot andra av samma art, så det borde vara lugnt. 

3. Är det en blyg fisk eller är den framme och visar sig ofta alla tider på dygnet ?
Mina ser jag mest medan de är unga, det är även då de är bäst på att käka alger. Just nu har jag en vuxen hane och 3 ynglingar på typ 3-4 cm, de små ser jag jämt, de far runt och käkar hela tiden. Den vuxne hänger mest under sin rot och är inte framme så ofta, samma som med andra vuxna jag haft. 

**4.  Hur mycket kostar de olika varianterna?
**Jag föredrar de röda och de brukar vara dyrast. Jag köpte ett direktimporterat nästan vuxet par (för att kunna se könsskillnad) och de gick på över 800 tillsammans. den vuxna hanen jag har nu köpte jag som vuxen och han kostade 220, vilket ändå inte så så stor prisskillnad mot de små som kostade 150/styck. Men de röda tror jag är de dyraste  av de som brukar finnas i djuraffärerna. 

5. Är det en lämplig nybörjarfisk?
Ja det tycker jag, bara man kommer ihåg att se till att de får mat, de vuxna brukar ju bli lata med att äta alger, så jag ser till att de antingen äter av algtabletter jag ger dagtid, eller om de inte vågar komma fram vid matning så ger jag en halv algtablett när akvariet är släkt, så de har chans att äta i lugn och ro. 

6. Är någon av varianterna känsligare än de övriga för tex sjukdomar?
Jag hade otur med mina röda direktimporterade vuxna, de klarade sig inte så länge, jag vet ju inte alls vad de hade varit vana vid för vatten under uppväxten osv. De jag har nu är odlade i Sverige så jag hoppas de är tåligare. Skulle inte förvåna mig om de vanliga bruna är tåligast, de är troligtvis inte riktigt lika hårt linjeavlade som de andra färgvarianterna. 

**7. Vad för slags bottenmaterial föredrar de?
**Har inte märkt skillnad. Men tänk på att de vill ha en rot att tugga på för fibrernas skull.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

molam
4/15/17, 8:31 PM
#4

Du har fått superbra svar här s tänker inte Svara för det kommer bara bli ungefär samma xD

MEn tänker lägga in att #1 Nej dom blir inte 15-20 Cm, Gibbiceps (Exempelvis) blir så stor,  och ännu större, men Ancistrusen blir bara 10-12 cm MAX i fångenskap  ^^

Min äldsta var en hona som jag haft i runt 18 år, och hon var 9-10 cm ^^ Och hon har gått i allt mellan 50 liter (När jag var liten) till nästan 300 Liter :p

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Helena1978
4/15/17, 10:05 PM
#5

Tackar för snabba svar👍

#3 Tråkigt att höra att dina röda direktimporterade vuxna inte klarade sig så länge.😕 

Jag hade funderingar på en citron Ancistrus, men har funderat på de bruna också, får se hur jag väljer att göra, blev lite osäker på om det är rätt fisk för mig om de är så skygga att de ligger och trycker. Låter roligt att de kan bli så pass gamla som 18år, känns som om det blir en väldigt personlig fisk om den lever så länge.🙂

Lovar att stoppa i en rejäl rot som den kan smaska på om jag väljer att skaffa en Ancistrus.

Upp till toppen
Annons: