Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 549 ggr
fiskälskarn00
2017-04-13 16:33

Snäckor

Hej, jag har fått några skräpsnäckor (tror jag) av den nya växten jag köpte för några dagar sedan. Har hört att de förökar sig snabbt och att man inte brukar vilja ha de. Är det sant? Isf hur kan man döda de. Dessutom är de små hela livet då?

Många frågor jag vet!

Gal1

Annons:
Lilolizeit
2017-04-13 17:04
#1

Det finns flera olika s.k skräpsnäckor. Vanligast är skivsnäcka/kanelbullesnäcka och physa. Googla gärna för att se vilken det kan vara, då kan vi ge ett mer korrekt svar på dina frågor istället för att generalisera. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Lojs
2017-04-13 17:08
#2

Jag tycker inte det är så farligt med skräpsnäckor, de hjälper till att göra rent och gör inte så mycket väsen av sig. De kan bli mängder om man övermatar och inte har fiskar/andra djur som käkar upp överflödet, men jag har haft skräpsnäckor i flera år nu, men de blir inte särskilt många. De blir inte särskilt stora.
Vill man bli av med dem på ett enkelt sätt så kan man skaffa helenasnäckor. Helenor är vackra (tycker jag) och äter andra snäckor, de förökar sig inte särskilt fort heller. 
En variant för att hålla nere antalet är att någon gång ibland lägga ner en bit skalad gurka med en gaffel i (gaffelt är för att lätt kunna plocka upp gurkan) och låta gurkbiten ligga i karet över natten. På morgonen sitter många av snäckorna på gurkan och man kan plocka upp dem och döda dem. Ytterligare en variant är göra en "snäckfälla" och lägga ner en petflaska med en algtablett i karet över natten, samma princip där, på morgonen efter har man fångat många av snäckorna.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

fiskälskarn00
2017-04-13 21:40
#3

#1

#2

Tack för svar🙂

Gal1

fiskälskarn00
2017-04-13 21:41
#4

#1¨

Är väldigt säker på att det är skivsnäckan :)

Gal1

Lilolizeit
2017-04-13 22:04
#5

Skivsnäcka förökar sig inte särskilt snabbt och som Lojs skriver så äter dom alger och matrester. Om du klickar på det understrukna ordet "skivsnäcka" så kommer du till lite mer information om dessa :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

fiskälskarn00
2017-04-13 22:14
#6

#5

japp de var där jag läste :)

Gal1

Annons:
Upp till toppen
Annons: