Annons:
Etikettväxter
Läst 723 ggr
Lojs
2017-04-11 13:07

Göra rent rutan?

Jag brukar bara använda min magnetskrapa i vanliga fall till rutan, men nu har jag fått jävulskap till minismå gröna algprickar som sitter väldigt hårt. Jag skulle vilja putsa insidan vid nästa vattenbyte, kan man använda någon form av kökstrasa/tvättsvamp till det? Jag vet inte om de brukar vara behandlade med något dumt medel eller så? Hur gör ni?

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Lilolizeit
2017-04-11 13:15
#1

Jag hade likadana gröna prickar i ett kar och då använde jag dessa att skrubba med, inte säker på att de va Clas ohlsons, men samma typ av refill-svamp http://m.clasohlson.com/se/Refill-diskborste/34-2103-1?LGWCODE=342103001;83823;6341&gclid=CjwKEAjw_bHHBRD4qbKukMiVgU0SJADr08ZZ7nXFAbZTXygIdYaZ_c_8CHXDPqpDHjIZ1g1qidHvaxoC7lfw_wcB&gclsrc=aw.ds

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Lojs
2017-04-11 13:20
#2

#1 Ah, såna har jag ju redan hemma, vad smidigt! Tack!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lilolizeit
2017-04-11 13:38
#3

#2 så lite så, hoppas det funkar lika bra för dig! :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Erik97an
2017-04-11 15:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag kör på denna! Den är av hårdplast och inga rakhyvlar eller liknande behövs! Den ser precis ut som rakblad i änden men är bara av plast och repar inte glaset och fungerar utmärkt att dra bort alla smuts/alger etc i akvariumet! Super effektiv från arken zoo! Låg väl på ett bra pris och känns som att den ska gå sönder första/andra gången man använder den men sedan förstår man att den håller väldigt bra och man kan ta i om man tex fått alger som sitter riktigt hårt på glaset :)

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Erik97an
2017-04-11 15:49
#5

PS: änden uppåt går att använda till o flytta runt växter! Istället för att doppa hela armen i karet så lägger jag bara växter där emot och sedan trycker ned den i karet så man får algskrapa + en sida som är bra till växter etc :D

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Erik97an
2017-04-11 15:49
#6
Annons:
Lojs
2017-04-11 15:58
#7

#4 Jag har en sån liggande nånstans, men jag tycker det är otympligt med pinne och sådär. =) Därför jag vill ha en trasa/svamp så jag kan gnugga med handen och känna vad jag gör liksom. Jag har både akvariesax och akvariepincett så jag har verktyg till växterna, men även där kör jag oftast med händerna så jag känner vad jag gör. ^^ Tur att jag inte har jättedjupa akvarier samt långa armar. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lillyrod
2017-04-11 17:52
#8

Jag kör oftast med vanlig kökssvamp. Den vita. Korta armar och oftast blöta ärmar

[aqva65]
2017-04-11 18:42
#9

Tips 1. Skursvampar blandade färger 10 -pack från Öob obs utan slipmedel !

Tips 2 . algskrapa handy !

Draken
2017-04-12 08:25
#10

Använder vanlig kökssvamp, den vita,. och sitter det för hårt för det, så använder jag rakbladsskrapa. Använder hä'nderna, så i vissa av karen har jag både blöta armar och haka 😛

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: