Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1133 ggr
finemangsministern
4/5/17, 6:27 PM

Hjälp med sjuk slöjstjärt

Vi har adopterat ett akvarium med tre slöjstjärtar som vi fick hem i söndags. Upptäckte igår att en av slöjstjärtarna är hängig, står mest i mitten av akvariet och gör ingenting. Går man fram till glaset kommer den och kollar så inte helt apatisk alltså, men heller inte ok. Tänkte att den kanske var lite sliten efter flytten men såg idag att den har som en liten svullnad på ena sidan där fjällen även är lite spretiga. Bukvattensot? :( Har testat vattenkvaliteten och alla värden är bra, temperatur ca 20-21 grader. I gamla hemmet var det sex slöjstjärtar från början och akvariet är egentligen för litet för så mycket fisk så troligen är fiskarna lite stressade sedan tidigare. De andra två slöjisarna snokar omkring och pillar med allt och ser ut att må fint. Frågan är vad vi gör med sjuklingen? Går den att behandla på något sätt? Saltbad? Medicin? Om det är ett hopplöst fall tar jag hellre bort den än att vänta och låta den lida i onödan men hoppas såklart att det går att göra något! Tacksam för all input jag kan få!

Annons:
Lillyrod
4/5/17, 6:38 PM
#1

Utan bild på fisk och akvarium är det svårt att säga någonting : )

finemangsministern
4/5/17, 7:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Svårt att få en bild där bulan och fjällspretet syns.. Men det är på den sidan det sitter. Däremot den lite håglösa stilen. Sådär har den stått sen igår på ungefär samma plats.

Lillyrod
4/5/17, 7:16 PM
#3

Jag ser faktiskt inget som ser konstigt ut. Mage har den ju lite så kan det vara förstoppning på gång kanske? Jag är inte så hemma på slöjstjärtar men det finns de som kan så vänta en stund så kommer det säkert mer hjälp.

finemangsministern
4/5/17, 7:50 PM
#4

Ah, ja det kanske det skulle kunna vara.. Känns ju som en betydligt mer hanterbar åkomma iallafall. Finns det nånting jag kan prova för att hjälpa den om det är det?

Lillyrod
4/5/17, 7:54 PM
#5

Ärtsoppa! Nä skojar men kokta skalade ärtor får fart på magen hos firrarna också. Om du bara får den att äta.

finemangsministern
4/5/17, 8:04 PM
#6

Fjärtsoppa! Vi får testa det imorgon, hoppas verkligen att det bara är det som behövs.. Håll tummarna! Har bara haft fiskarna i några dagar men är ju rätt fäst vid dem :)

Annons:
mimåne
4/5/17, 8:44 PM
#7

Så knepigt. Om den inte har några större synliga symtom så känns det svårt att lista ut vad det kan vara som gör fisken så loj och apatisk. Det känns absolut som att något är fel när den bara står och inte vill simma omkring, men i dagsläget kanske det enda du kan göra är att avvakta. Det känns inte bra att ta till någon behandling när man inte vet vad det är.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

finemangsministern
4/6/17, 9:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Väldigt gott med ärtor! Att den äter måste ju vara ett bra tecken iallafall? :)

Draken
4/6/17, 10:53 AM
#9

Hur stort är akvariumet ? Och jag ser att du har en Pansarmal på bilden. De skall inte gå på grus, det är dessutom en stimfisk och de vill ha lite högre temperatur än slöjstjärtarna vill ha.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

finemangsministern
4/6/17, 11:13 AM
#10

#9 Allt ungefär är fel med det här akvariet, jag vet det men de som hade det innan visste uppenbarligen inte.. Akvariet är 80 liter cirkus. Planen är att omplacera slöjstjärtarna och skaffa kompisar till malen samt kanske typ neontetror men för tillfället känns väl prio ett som akutvård av den hängiga slöjisen om den är sjuk?

molam
4/6/17, 12:07 PM
#11

#10 Jätte bra att ni vill oplacera den ^^ Anledningen till lojheten kan vara Volymen på Karet iom att 80 Liter är på tok för litet.
Jag tycker Fö. Att Alla slöjjisar ser ut att må bra =) kan inte se något konstigt på de =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

finemangsministern
4/6/17, 1:29 PM
#12

Efter att ha petat i sig lite ärtor har den nu återgått till att bara stå på sin vanliga plats. Att den är deppig är absolut en möjlighet, men är lite orolig över den där bulan på sidan. Tycker inte att det ser vidare värst bra ut men det syns inte på bilden så förstår att det är svårt för er att säga något om den.

Lillyrod
4/6/17, 5:48 PM
#13

Att den äter är bra. Det kan ju vara något invärtes som inte går att se typ en tumör. Så länge den äter och inte ser jättedålig ut får du väl avvakta. Byt vatten ofta så de får friskt eftersom de är skitgrisar ; )

Annons:
mimåne
4/9/17, 10:34 AM
#14

Att akvariet är för litet för dem är relevant i frågan om sjukdomstillståndet hos slöjstjärten. Vantrivsel kan leda till många sjukdomar och i värsta fall till döden. Är detta fallet för denna slöjstjärt så vore det bra att den och kompisarna fick ett större hem genast. Att den visade aptit och åt av ärtan var positivt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: