Annons:
Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 1556 ggr
[krutgubben]
4/3/17, 3:39 PM

Praktbotia

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tog ett foto på en av mina Praktbotior, jag har tre stycken och det är lugna och fina fiskar måste jag säga.

Annons:
Erik97an
4/3/17, 3:49 PM
#1

Trevlig fisk det där & enorma blir de 😃 Fin bild

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

[krutgubben]
4/3/17, 3:56 PM
#2

#1 Tack, ja dom växer så det knakar….

Erik97an
4/3/17, 3:59 PM
#3

#2 Vad har du mer i karet? har du mera kar? 😛 visa lite mer bilder! alltid kul o se hur andra har det hemma hos sig.

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

[krutgubben]
4/3/17, 4:07 PM
#4

#3 Just nu har jag bara ett sällskaps akvarium på 100 liter och ett räkakvarium på 15 liter men som jag använder som yngelakvarium till mina blackmollys och korallplatys. Jag har ett 150 liters akvarium som jag ska starta upp lite längre fram. Fler foton kommer ikväll, håll ut ☺

mimåne
4/4/17, 10:09 AM
#5

Praktbotior är väldigt fina, det är synd bara att de kräver minst 550L för att trivas för så stora akvarium har ju inte alla möjlighet att ha och då kan man ju inte heller ha arten.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[krutgubben]
4/4/17, 1:12 PM
#6

#5 Då har jag gjort ett misstag och det var dumt att jag inte kollade upp info om Praktbotia, jag kan också känna att zoobutiken skulle ha informerat mig om hur stor dom blir… Jag har ju ett akvarium på 375 liter som jag funderar på att starta upp med Guldsömciklider, går dom ihop i så fall?

Annons:
Draken
4/4/17, 3:46 PM
#7

Guldsömsciklider är ganska revirhävdande och kan bli elaka när de har rom. De skall dessutom ha större akvarium (minst 500 liter)De blir ganska stora.

Jag vet inte mycket om botior överlag, men har för mig att de skall ha mer basiskt vatten ? Guldsömmen kommer från Amazonas floddeltatn och vill ha ganska surt vatten. Så rent kemimässigt fungerar det ju inte, hur de fungerar som individer vet jag inte.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[krutgubben]
4/4/17, 4:31 PM
#8

#7 Okej, tack för svaret.

mimåne
4/5/17, 9:11 AM
#9

Misstag händer, det är okej. Det viktiga är vad man gör av misstaget när man fått vetenskap om det.

Jag håller helt med dig om att det skulle vara bra om djurbutiken kunde informera om sånt här innan de säljer något, men tyvärr fungerar det inte så. Djurbutiken har sitt intresse i att sälja för att kunna fortsätta sin verksamhet. De sätter sina egna regler om hur fiskar kan hållas och har ofta bristfällig kunskap. Lita aldrig på en försäljare av akvariefisk, är mitt råd.

Tyvärr så är även 375L för litet för Praktbotia. Kan du inte ha ett akvarium på minst 550L så anser jag att det rätta är att leta nya hem till de tre individer du har. De förtjänar det.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: