Annons:
Etikettväxter
Läst 941 ggr
Torreador
3/31/17, 4:58 PM

Från bäcken till karet?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dessa växer i bäcken nedanför där vi bor och de är så himla söta. Någon som vet vad det är? Kan man ta in dem och sätta i akvariet?

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Annons:
Cecilia.S
3/31/17, 8:49 PM
#1

Jag vet tyvärr inte vilka de är, men jag skulle nog inte chansa på att ta i dom i karet innan du vet vilken art de är. En del växter är fridlysta, vilket alltså är strikt förbjudet att ha i karet. Men om du vet att de inte är fridlysta, så anser jag att det är fritt fram att testa. 3-5 st till att börja med, så ser du hur de funkar och hur de verkar trivas. :-) Men som sagt, ta först reda på om dom är fridlysta eller ej.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
4/1/17, 6:30 AM
#2

Se till att du inte får med dig något annat än växten ner i karet också. Det finns mycket olika kryp och bakterier i naturen som våra akvariedjur inte tål : ) 

Det var vackra växter du hittat där.

usvead
4/1/17, 7:51 AM
#3

Tror det kan vara en av släktet lånkar. Ev. en sommarlånke om man jämför med de lite större bladrosetterna till höger på din bild. Var ändå försiktig så att du inte får med någon objuden gäst, sländlarver eller så.

mimåne
4/1/17, 9:14 AM
#4

Så vackra.

Man kan plocka in växter från naturen till sitt akvarium, men likt ovanstående kommentarer vill jag påpeka att en del arter är fridlysta, och att det kan följa med ohyra som man inte vill ha i akvariet.

Vill du pröva så är mitt tips att du stoppar växten i ett kolsyrat vattenbad innan du planterar den i akvariet. T.ex akvariesnäckor brukar inte gilla detta och krypa fram då, kanske gör ev. ohyra det också.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Torreador
4/1/17, 9:15 AM
#5

Hm, ok. Kanske dumt att chansa.

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Erik97an
4/1/17, 10:53 AM
#6

Gå in på http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Djur-och-vaxter/Fridlysta-arter/ där står fridlysta växter, namnen kommer upp på svensk/latin så använd sedan bara Google bilder så kan du jämföra med Google + din bild :))

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Annons:
Upp till toppen
Annons: