Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 1592 ggr
Äppelsnäckan
3/31/17, 10:14 AM

Någon med erfarenhet av snäckan Pila ampullacea?

Jag funderar på att köpa denna snäcka och har endast hittat lite grundläggande info på internet såsom storlek m.m, men det verkar vara väldigt få som ägt denna snäcka i akvaristiskt syfte. Finns det någon som har kunskap/erfarenhet av denna snäcka och vill vara jättesnäll och dela med sig?

Tack på förhand!

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Annons:
Loppelus
3/31/17, 4:25 PM
#1

Har du kollat snäckläxikon? Vad heter den på svenska?

Djurälskare

Cecilia.S
3/31/17, 8:52 PM
#2

Om jag inte minns fel är denna snäcka förbjuden, jag tror att man får ha kvar den i sitt kvar om den är där - men den får inte flytta mellan olika kar eller användas i handeln. Inte ens mellan kar i samma hushåll. Rovfisk har äppelsnäckor i något av sina kar (?), så hon lär nog ha en del erfarenheter om dom. Själv har jag aldrig haft dom. Men det kan hända att jag minns fel :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lizelda
3/31/17, 9:09 PM
#3

Äppelsnäckor samt alla snäckor i samma släkte är förbjudna i hela EU. Har man snäckor från innan förbudet så får man behålla dem men de får inte förflyttas från karet. Därför inte heller säljas, skänkas eller bytas - tyvärr!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Cecilia.S
3/31/17, 9:12 PM
#4

Oj, vänta, Pila ampullacea är kanske en annan snäcka? Nu missförstod vi nog :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lizelda
3/31/17, 9:17 PM
#5

Ja just det, ursäkta! Jätte-äpplen, som de även kallas, är tillåtna men rekommenderas inte att ha då de är riktigt stora, äter växter och rent utsagt är ett helvete att bli av med.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Draken
3/31/17, 9:56 PM
#6

Ampulacean är tillåten men köp den inte. Den bär med sig en parasit som kan smitta till människor. Det finns en rapport om detta. Ska leta rätt på den och posta den här. Kommer inte ihåg vilken parasit det är, men det står i rapporten.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
mimåne
4/1/17, 9:32 AM
#7

En parasit som kan smitta till människor, det lät otrevligt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
4/1/17, 9:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Erik...
4/1/17, 2:33 PM
#9

Gnathostoma spinigerum får man normalt av att äta bärande  djur utan att tillaga dom ordentligt. Det är rätt tydliga indicier på det i länken, och det framgår ännu tydligare om man kollar fler källor. Så risken för det är i sig knappast grund till att avråda till köp. Däremot är det väl värt att råda till att tillaga dom ordentligt OM man nu tänker äta dom, och saker som att inte mata dom till sina husdjur (typ katt eller hund) utan att tillaga dom (alltså snäckorna) ordentligt.  

Denna risk för att de ska bära på Gnathostoma spinigerum gäller dessutom i princip bara vildfångade individer, då parasiten har en komplicerad livscykel i flera steg.  De som finns att köpa nu är importdjur med risken, så, ät dom inte råa, och även med tanke på att man kan få andra parasiter och sjukdomar via såväl andra snäckor som fiskar är vanliga försiktighetsåtgärder lämpliga, få inte akvarievatten i munnen, (eller ögonen osv), tvätta händerna efter att ha haft dom i akvariet, ha inte hud med öppna sår i akvarievattnet och liknande.  Totalt sett vad gäller smittor och många andra faktorer är det väldigt  mycket farligare att umgås med människor än att hålla på med akvarier. 

Jag har 6 stora individer som jag skaffade för typ 10 dagar sedan, och vad gäller växter så var de inte så fina innan, så det är svårt att säga säkert om Pilorna skadat dom över huvud taget, men jag kan säga att de är inte alls lika svåra på växter som exempelvis Pomacea canaliculata.  

Om man ändå tycker det låter otäckt med  Gnathostoma spinigerum och har lite tålamod kommer säkert några att få ungar på Pila ampullacea och börja sälja av dom om några månader, ungarna kan då inte bara på smittan på grund av att den komplicerade livscykeln inte sluts i akvarium.

Upp till toppen
Annons: