Annons:
Etikettväxter
Läst 798 ggr
Jasådu
2017-03-30 22:25

Alger, alger

Jag har fått, om jag fattat det rätt, spirulina alger i mitt 540 liters akvarium, det är dom "långhåriga" algerna som kan ta år att få bort, nån som har ett tips?

"medicinerna" som säljs funkar inte.

Annons:
Draken
2017-03-30 23:43
#1

Bästa algbekämparen, eftersom du har såpass stort akvarium, skulle jag rekomendera Siamesisk algätare. De tar det mesta i algväg, och tycks älska tofs/trådalger som det låter som du har i ditt kar :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2017-03-31 05:35
#2

Spirulina är visserligen en sorts alg men den brukar befinna sig i fiskmaten och inte i karet 🙂

Håller med Rovfisk om en bra bekämpare och sen gäller det att komma på vad som orsakar att du får algerna. Mat, gödning, belysning, antal timmar med ljus osv. Det är mycket som spelar in.

Cecilia.S
2017-03-31 06:46
#3

Jag rekommenderar också Siamesisk algätare. en stimfisk som man lätt fäster sig vid. Den är otroligt duktig på att städa i ung ålder och tar de flesta algerna, men den är även väldigt vacker och intressant att titta på. Men ditt algproblem har kommit av någon orsak, så det kan vara bra att undersöka det vidare. Det kan, precis som Lillyrod säger, bero på fodret, växtgödning, belysning, akvariets placering i rummet eller antalet ljustimmar i karet (även en hel del andra små faktorer). :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lojs
2017-04-01 20:47
#4

Något som kan hjälpa algätarna att få bort de värsta algerna är att ha en hel del snabbväxande växter som konkurrerar ut algerna. Men även jätteviktigt att ha koll på antal ljustimmar. Jag har timer på ljuset på alla mina kar och så länge jag har timer och inget fönster som lyser in så är algerna så gott som obefintliga.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Patrik50
2017-04-02 09:05
#5

Hej, jag igen…som startade topicen, men glömde bort lösenordet.

Jag har 5-6 siamesiska algätare, och en Eldstjärt, och innihelvete mycket vallisneria, men får rensa "manuellt" varannan månad.

Upp till toppen
Annons: