Annons:
Etikettväxter
Läst 1556 ggr
rave140@hotmail.com
3/28/17, 6:37 PM

Snälla hjälp! Vad är detta? Alger?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina guppisar o tetror har börjat simma uppe vid ytan, vad är det för fel+ att mina malar har börjat sätta sig fast på sidorna på akvariet och simmar imellanåt upp till ytan. Ingen av dom har betett sig så förut. Men misstänker att det har med att göra något som ser ut som alger eller vad det är. Jag skickar med en bild på hur det ser ut, är det alger och vad ska jag göra? Det här är mitt första akvarium och det är ett 54 L. Snälla om någon vet. Hälsningar /Sandra

Annons:
[rumelle]
3/28/17, 6:45 PM
#1

Om fiskarna simmar vid ytan brukar det vara ett tecken på att syresättningen i vattnet är dålig.

mimåne
3/28/17, 7:15 PM
#2

Du behöver göra ett vattenbyte omedelbart och byta ca 30% av vattnet.

När fiskarna andas häftigt vid ytan och malarna simmar upp för att ta luft, så tyder det på att något är fel med vattnet. Vanligast är att det är syrebrist som rumelle säger, men i det här fallet så har du något vitt kletigt luddigt på botten i akvariet. Kanske är detta något som förorenar vattnet.

Ta bort det luddiga vita och sug upp det med slamsugen när du gör vattenbytet. Kontrollera att du har placerat pumpen med utblåset korrekt vid ytan så att syre kommer ner till vattnet. Gör ett nitrittest ifall att vattnet är förgiftat av nitrit.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

rave140@hotmail.com
3/28/17, 11:25 PM
#3

Ok!

Tack så jätte mycket för svar. Jag har redan gjort två vattenbyten och då har jag bara ägt akvariet i 1 vecka. Detta är mitt första akvarium,så det kanske är fel på pumpen? Köpte akvariumet begagnat men jag har rengjort alla grejer noga förutom gruset.

rave140@hotmail.com
3/28/17, 11:28 PM
#4

Men jag gör ett vattenbyte igen snarast,tycker så synd om fiskarna =(

love-child
3/29/17, 1:21 AM
#5

Då du själv skriver att du inte rengjort gruset noga så skulle jag ta upp gruset och koka det. Häll upp en hel del av vattnet i hinkar och använd det när du fyller på karet igen. Tvätta inte ur filtret. Verkar ju som att det där geggiga sitter på/i gruset och det kanske stjäl syret ur vattnet. Hur många fiskar har du i ditt kar? Om du har för många kan det bli så att syret inte heller räcker. Och då du bara har haft karet i en vecka så behöver du ha koll på din nitrit dom första veckorna. Särskilt om du har mer än tre fiskar i redan. Får du nitrit så finns det stor risk att dina fiskar stryker med tyvärr. Jätte svårt allt det där i början. Jag har bara hållit på i ca 8 mån och är nybörjare jag med.  Alla är här för att hjälpa. 🙂

Wish i was a little bit stronger Förlägen

Cecilia.S
3/29/17, 7:26 AM
#6

Hej Sandra! Jag säger som resterande, vattenbyte på 30%. Det låter som syrebrist, vilket kan bero på att pumpen sitter fel, men det kan också vara det vita kletet på botten som snor syre. Testa att suga upp det när du gör vattenbytet, men kolla även nitriten med ett dropptest (stickor går inte att lita på). Mer än 3 fiskar i ett så nystartat kar brukar ofta leda till nitritspik, så det är viktigt att du håller koll på dina värden nu de kommande veckorna. Får jag fråga hur många fiskar du har och av vilka arter? Vi kanske kan hjälpa dig att ställa karet till rätta om den parten kan vara en faktor till problemen. Vi alla gör våra misstag - och det är inte lätt att göra allt rätt! Alla har varit nya någon gång, så vi vill bara hjälpa dig att slippa gå igenom eventuella problem/följder som har råkat ut för :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
mimåne
3/29/17, 9:22 AM
#7

Du skriver att du bara har ägt akvariet i en vecka, betyder det att det endast varit igång i en vecka också? Den första tiden är känslig och om du redan har både guppys, tetror och flera malar i akvariet så kan jag nästan lova dig att du har fått en nitritförgiftning i vattnet. Det är dödligt för fiskarna. Om du inte har ett dropptest för nitrit så åk och köp ett snarast möjligt. Med dropptestet mäter du halten nitrit så du vet vilka åtgärder du behöver vidta.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Jasådu
3/30/17, 9:37 PM
#8

Det är foderrester som börjat "mögla", byt vatten, och ta upp allt grus runt stället, tvätta gruset utan medel, spola i en sil eller så med varmt vatten.

Om inte fiskar äter upp foder efter ungefär en och en halv minut, då har du gett dom för mycket mat.

Draken
3/30/17, 9:46 PM
#9

Kan vara mögel efter foderrester, men frågan är …kan det verkligen bli så mycket "mögel" på en vecka ? Det låter lite konstigt, så vida du inte matar med en halv foderburk om dagen.

Kolla nitritvärdet i karet. Använd "slamsugen" och få bort allt "slem" eller "mögel". Gör INTE rent gruset annars, och rör inte filtret, så vida det inte är helt igensatt. Mata ingenting på ett par-tre dagar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: