Annons:
Etikettallmänt
Läst 1279 ggr
Susedalens
3/27/17, 9:22 AM

Byte av sand

Nu har jag provat allt i mitt Lido 200 där fiskarna inte mår bra och andas snabbt. Jag tar till den sista utvägen och byter sand. Vilken sand ska man då ha istället för Julas? Biltemas? Rådasand, eller det är samma som Biltemas?.Jag har Corydoras panda i karet och de vill ju ha sand.  Tacksam för råd.

Annons:
mimåne
3/27/17, 9:31 AM
#1

De fungerar utmärkt Susedalens. Både biltemas och övrig rådasand för akvariebruk =) Biltema har två produkter men på den ena står det att den passar för akvarium. Det är den du ska ha om du vill ha biltemas.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Torreador
3/27/17, 10:23 AM
#2

Jag har biltemas (den som är till bland annat akvarier, det står på påsen!!, viktigt att inte ta deras blästersand).

Jag har haft julas i andra kar tidigare och hade med vissa arter problem med den sanden. Men denna från biltema är jag helnöjd med!!

Jag har finkornig men vet många som har grovkorning och säger att även den är fin.

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Hallonet99swe
3/27/17, 3:49 PM
#3

Julas är perfekt

Lillyrod
3/27/17, 5:36 PM
#4

Jag har Biltemas grova och den är ungefär som Julas. Jag har också haft problem med Julas sand i ett kar. Har det fortfarande kvar i ett kar och det funkar utmärkt. Dock från olika påsar.

Tofflan
3/27/17, 11:58 PM
#5

Vad kan det bli för problem med Julas blästersand?

Susedalens
3/28/17, 2:43 PM
#6

Tack för svar, då blir det till att ta sig till Biltema då. Jag har förstått att vissa av Julas påsar fäller ut mer metall än andra, och det kan påverka fiskarna.

Annons:
Lillyrod
3/28/17, 5:25 PM
#7

Ja det är vad jag har fått höra. Dock är det obekräftade uppgifter så jag har ingen aning om ifall det är sant. 

I vissa av Julas påsar finns det mycket metallspån. Det är inte så konstigt egentligen för sanden är avsedd att blästra med och inte ha i akvarium.  Mina pansarmalar blev som skinnflådda under magen för att sedan dö. Ingen har dött sen jag bytte sand i karet. På Biltemas påsar står det att sanden är avsedd till bl a akvarium så den ska vara ok : )

Draken
3/30/17, 10:09 PM
#8

Jag har julas i alla mina kar, men även jag har haft problem i ett kar, en gång med den sanden. Det började med att jag såg att corysarna hade som rivmärken på magen, växterna dog och det låg alltid en svag "dimma" i karet. Jag misstänkte sanden (mest med tanke på märkena på corysarna), så jag bytte den. Efter att jag hade bytt, så har jag inte haft problem i karet, och jag har fortfarande Julas blästersand i det, fast en annan påse :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Susedalens
4/1/17, 8:55 PM
#9

Ja, tydligen är det vissa av Julas påsar det är problem med, och naturligtvis skulle jag råka att få en av dessa. Har idag varit på Biltema, men det stod inte på någon  av deras påsar att den passade till akvarier. Så nu måste jag fråga, det fanns tre sorter , en blästersand, två andra som det stod olivinsand på, en fin och en grov, är det denna ni menar?

Lizelda
4/1/17, 8:59 PM
#10

Ena sorten står det att den är lämplig till akvarium.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Susedalens
4/1/17, 9:04 PM
#11

Både jag och min sambo har lusläst på alla tre påsarna, och ingenstans stod det något om lämplighet för akvarium. Finns det olika sand på olika Biltema?

Lillyrod
4/1/17, 9:06 PM
#12

Olivinsand ska du INTE ha. Den sanden är full av olika metaller. Det är den andra du ska ha : )

Den här är det. Båda är finkorniga.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-mura/Murarverktyg/Ovrigt/Sand-2000021665/

Upp till toppen
Annons: