Annons:
Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 1309 ggr
Boson
2017-03-24 22:00

Hjälp identifiera Ciklider

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hallå!

Fick tillbaka mitt 60l akvarium i veckan. När jag lämnade bort det fanns där en ensam gul ciklid (Labidochromis, ?). Han sa att den gula nog var död men fanns några fiskar hans barn köpt (tänkte jag mig Black molly, guppy)

När jag nu fick tillbaka det är den gula kvar (antar det är samma..) plus minst 20 ciklider av nåt slag. 60l för så mycket fisk.. Vill helst bli av med dem, inget intresse av dessa fiskar (än då jag inte vet ett skit om dem).  Hjälp mig identifiera.

Annons:
Boson
2017-03-24 22:04
#1

Klipp på fiskarna i karet

ElinvBorg
2017-03-25 02:38
#2

Nu är inte jag så duktig på just ciklider men skulle säga att de båda arterna är Malawiciklider. och den ena skulle jag gissa på är en golden. 60 liter är i alla fall för litet för dessa fiskar och framförallt när de är så många så det vore bra om du skänkte bort dem omgående

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Boson
2017-03-25 02:51
#3

Har kanske en som kan ta över dom. Ska prata med honom imorgon! Ja det är de. Dom andra ingen aning…

Elin16
2017-03-25 07:56
#4

Skulle säga att den gula är golden, sen har du några hongi i ditt kar också. Jag såg även en nhakta-bay (stavning) resten har kag ingen aning om vad det är för ciklider

Elin16
2017-03-25 07:57
#5

Dock är alla av malawi ciklider och av släcktet mbunas

mimåne
2017-03-25 08:16
#6

Ojdå. Hoppas du hittar nya hem åt fiskarna, de förtjänar något bättre och det är skönt att se att du är av samma åsikt =)

Malawiciklider är det, vilka kan jag dock inte svara på. L. golden ser jag iallafall att den gula är. Molam är duktig på malawi, kanske hittar hon hit och kan ge dig svar på de andra arterna.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Draken
2017-03-25 09:35
#7

Vad jag kan se, s¨å är det golden och Hongi i karet. Det är ju alldeles för litet, det verkar du vara fullt medveten om :)

Hongi kan också (enligt de som kan) bli mycket aggressiv, de behöver visst 250-300 liter :/

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Boson
2017-03-25 10:48
#8

#4 ok ska kolla upp den. Olika sorter, vilken jä*la röra.. Tack ja hongi är det, majoriteten iaf.. Frågat en person men han sa nej så får försöka på andra sätt! Finns i Skåne, kör dem hem till den som är sugen på gratis firrar!!

molam
2017-03-25 13:01
#9

Du har golden, hongi och en ensam Auratus hane däri x-x hur kunde föregående ägare kasta in så där mycket hongi i ett såpass litet kar? Hongi är riktigt agressiva, Speciellt Red top som jag ser att "Bossen" i karet är.
Hur kan man ens kasta in så mycket fisk i ett såpass litet kar…
Den som hade karet före dig måste varit helt tappad bakom öronen x-x

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Boson
2017-03-25 14:33
#10

Jadu det är 100 000kr frågan!  Ser på dem att de inte mår riktigt bra där i och det gör mig ledsen.

Ska göra allt i min makt för att hitta nån med större kar som vill ha dem. För jag vill inte ha ett så stort akvarium, inte ha denna sortens fiskar. Inte heller råd. Nu är det ju lite jag själv som satt mig i denna situationen men fick fel info samt akvariet var mitt från första början.

Blir så trött på folk.. Gav info om vilka fiskar han kunde ha där i men måste gått in i ena örat och ut ur andra.  

Har ni något tips på var jag kan annonsera? Blocket?

Lillyrod
2017-03-25 14:40
#11

Hör med din lokala akvarieaffär. De flesta tar emot fiskar men betalar inget för dem.

molam
2017-03-25 15:25
#12

Malawi Ciklider tar Djuraffärerna alltid in, för de Brukar vara bökiga så folk ändrar sig gärna, men som ovan sagt är risken är att dom inte betalar nått för dom

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Draken
2017-03-25 19:38
#13

Kolla även i olika FB grupper, om du har FB. Där kan du hitt riktig entusiaster :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
mimåne
2017-03-26 09:40
#14

Du kan även annonsera här på sajten.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Cecilia.S
2017-03-26 09:53
#15

Jättebra att du har annonserat här på sajten med en BS artikel! Jag håller med om att det finns en hel del bra sidor på facebook också, där brukar många nappa. Testa med Fiskakuten. Det finns givetvis fler grupper på FB, oftast inom specifika orter eller län också.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Upp till toppen
Annons: