Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 638 ggr
JoakimJansson85
3/24/17, 3:06 PM

Att göra om i akvariumet

Då jag är nybörjare på det här området så undrar jag hur ofta ni gör om i akvariumet? Hur påverkar det fiskarna?

Annons:
Lillyrod
3/24/17, 4:53 PM
#1

Då är min fråga vad du menar med att göra om? Ändra lite på inredningen eller byta bottensubstrat eller vad? 🙂

JoakimJansson85
3/24/17, 5:03 PM
#2

Ändra på inredningen :) har en stor rot i akvariumet nu som jag tex vill byta till en annan rot :)

Lillyrod
3/24/17, 5:07 PM
#3

Då gör du det. För det mesta tycker fiskarna det är kul när det händer något nytt. De är snabba med att undersöka nya saker. 

Däremot kanske man inte ska börja greja samma dag eller dagarna efter man släppt i någon ny fisk utan låta den komma tillrätta först.

JoakimJansson85
3/24/17, 5:11 PM
#4

Ah ok då förstår jag:) tackar för svaret :)

Draken
3/24/17, 6:46 PM
#5

Jag brukar ändra om i karen ungefär 1 ggr. i månaden, mest av praktiska skäl för att "bryta revir" då jag har ciklider som har en tendens att bli ganska revirhävdande.

Men det är ingenting som stör fiskarna vad jag har märkt. Det blir, tvärt om, mycket lugnare i karen :)

Annars kan jag, rätt vad det är, få för mig att byta inriktning helt och hållet ;) Mina medarbetarkollegor blir nog ganska tokig på mig ibland misstänker jag ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

JoakimJansson85
3/24/17, 7:13 PM
#6

Hehe ;) det är ju så roligt att göra om och planera :) håller på att planera ett köp för ett betydligt större akvarium i framtiden :)

Annons:
mimåne
3/25/17, 8:32 AM
#7

Du kan byta ut eller flytta om inredning när du vill, men känn gärna av dina fiskar först. En del kan bli stressade om man flyttar omkring mycket eller gör om helt. En känslig period att ändra om i akvariet är t.ex om en fisk är nyinflyttad eller om den är sjuk.

Har man revirhärdade fiskar så kan det också skapa bråk och osämja om man möblerar om.

Växter ska man försöka att inte flytta på för mycket, då detta kan påverka deras tillväxt. Men visst kan man plantera om nån gång om man vill.

Det viktigaste är som sagt att du kan känna av dina fiskar så att du ändrar om en gång när det även passar dem =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: