Annons:
Etikettprojekt-diy
Läst 524 ggr
Chinesecrestedlover
2017-03-23 19:02

Projekt - fixa till bland akvariekaoset. Frågor...

Hej!

Vet inte riktigt var denna tråd passar men det är ju typ ett projekt så…ja…

Jag har tre mindre akvarium som jag vill få igång… eller i alla fall ett av dessa… men liksom ha de andra två "redo" just in case😉

Jag har dock inget bra att placera de på och funderar lite på vad jag kan använda mig av för möbel/möbler. Jag har visserligen en "ledig" akvariebänk…men där får inte alla plats (och tycker dessutom inte att den är så fin). Jag funderar på att placera de nära varandra för att underlätta städning och spara plats, så antingen en hylla/möbel där alla får plats eller likadana möbler nära varandra.

Nu har det dock dykt upp lite frågor som kan vara bra att ha svar på innan jag tar mitt projekt närmare möbelvalet än så.

Först det ur säkerhetssynpunkt väldigt viktiga: Nämligen "Vad tusan kan de tänkas väga om man fyller upp och inreder med rötter, stenar m.m.?"

Akvarium nr ett: 50x25x30 cm dvs. ca 37 liter. 

Akvarium nr två: 60x25x30 cm dvs. 45 liter.

Akvarium nr tre: 70x30x35 cm dvs. ca 73 liter.

Kan ju vara rätt smart att tänka på det INNAN man placerar härligheten på en möbel som inte pallar tyngden liksom😮

Hylla med akvarierna ovanför varandra? Fungerar det eller krånglar man till det för sig med städning osv? Något speciellt att tänka på? Hur stort utrymme mellan hylla och akvarium? Spånskiva/MDF - fungerar det om man målar eller typ skyddar med vaxduk eller dylikt? 

Har lite olika platser jag funderar på att placera de på i slutändan och en av dessa (den som jag helst vill…kanske…FunderarFunderar🤔) är tyvärr inte så bred, bara runt 80-90 cm max, därav tanken på hylla…

Visa gärna bilder på hur ni löst det med era akvarium, om ni har flera mindre (eller flera stora för den delen). Alltid bra med inspiration. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
mimåne
2017-03-24 08:46
#1

Lagerhylla i stål.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
2017-03-24 18:41
#2

Håller med Mimåne. Lagerhyllor i stål borde fungera alldeles utmärkt :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
2017-03-25 08:40
#3

De är också billiga, och du hittar dem i närmste byggvaruhus =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Chinesecrestedlover
2017-03-26 16:23
#4

Ok, tack för svar 😃 Mätt nu och jag hade visst 99 cm att röra mig med på den eventuellt tänkta "akvariehylle-platsen".

Har sett flera olika sorters lagerhyllor. Det står ju vad hyllplanen klarar för maxvikt…men vad väger mina akvarier då kan man gissa? 

Hittat en som är på rea just nu i min lokala järnbutik (vet dock inte om den finns kvar och den kanske är lite väl smal, hyllan är ju bara 30 cm dvs. som det största akvariet…). Skulle denna kunna fungera, viktmässigt menar jag (eller ska hyllplanen också vara i stål?): https://bolist.se/produkt/stalhylla-m-5-hyllor-dovre-180x90x30cm/ Även kollat lite på dessa: http://www.clasohlson.com/se/Pl%C3%A5thylla/40-7397 och http://www.clasohlson.com/se/Hylla/Pr408943002

Hylla som monteras utan skruvar…vågar man lita på det tro?

Upp till toppen
Annons: