Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1084 ggr
Astridochella
2017-03-22 18:29

Död dvärggurami

Hej! Hittade min dvärgguramihane död i akvariet imorse. Såg att han mådde dåligt redan igår eftersom han bara var stilla nere vid botten och inte ville ha mat, men hade hoppats att han skulle bättra sig. Köpte honom och en hona för ungefär två veckor sen, och hanen har varit lite hängig redan från början. Han har inte varit lika mycket på hugget som honan vid matning och han har varit lite segare än henne rent allmänt. Så jag har några frågor till er på akvariefisk ifokus: 1. Kan det ha varit något smittsamt? De andra fiskarna mår fortfarande bra. 2. Hur länge bör jag vänta innan jag köper en ny hane(om det skulle varit någon smittsam sjukdom). 3. Finns det risk att honan jag redan har kommer bråka med den nya hanen eftersom hon tycker att han inkräktar på hennes revir? Skulle vara jättetacksam om någon ville hjälpa mig med det här!

Annons:
Cecilia.S
2017-03-22 19:06
#1

Hej :-)

Jag ska försöka svara kort och enkelt på dina frågor.

1: Det kan ha varit en smittsam sjukdom, vilket det alltid kan vara och därför är det någonting som man får kolla närmare på för att kunna utesluta olika sjukdomar. I ditt fall tror jag dock inte att det har varit någon smittsam sjukdom som hade drabbat din dvärgguramihane. Arten är känd för att vara känslig för vattenkvalitén och din hane kan ha reagerat på någonting. Därför undrar jag, vad har du för pH värde, temperatur och hur ser akvariet ut (inredning, storlek etc)? Hemskt nog kan det vara bra att undersöka den döda fisken och se ifall att man hittar någon trasig fena eller någonting annorlunda, som kan vara en anledning till fiskens död. 

2 och 3: Du behöver kolla upp dina värden i karet och rätta till eventuella fel innan du köper hem en ny hane till din hona. Jag skulle dock rekommendera dig att köpa en ytterligare hona, då det oftast funkar bättre för honorna med två honor per hane. Om du är osäker på om din nuvarande hona kommer att reagera aggressivt mot de nya invånarna kan du möblera om lite i karet, så att hon inte har ett stort revir att försvara.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Astridochella
2017-03-22 21:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tack så mycket för svar! Har kollat upp pH nu och det låg på 7. Temperaturen är 24-25 och det är ett 60-liters akvarium. Har grus som är typ 2 mm i storlek som botten. Inredningen jag har är en rot, en stor sten plus några mindre stenar, en kokosnötgrotta och växter som jag inte vet namnet på, men jag lägger upp en bild så kan du se hur stora de är iallafall. Angående hannen så kan jag tyvärr inte undersöka honom eftersom jag tog bort honom från akvariet så fort jag såg att han var död. Och så en till fråga, du sa ju att man helst skulle ha två honor per hane, blir det för litet med 60 liter då?

mimåne
2017-03-23 10:23
#3

Vad tråkigt att hanen dog. I och med att han var loj redan när du köpte honom så kan det ha varit något fel på honom redan i djurbutiken. Det behöver inte ha varit något smittsamt utan kan ha rört sig om stress eller vantrivsel.

Är du säker på att ditt akvarium är 60? På bilden får man intrycket av att det är mindre än så. Jag skulle säga max 40L. Antalet liter spelar roll när det kommer till hur många fiskar du kan ha där. Enligt min bedömning ryms inte två honor där.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Astridochella
2017-03-23 17:33
#4

Jag vet inte om det är exakt 60 L, det kan vara 55 också. Håller med om att man får intrycket av att det är mindre på bilden, men det är för att jag inte fick med sidorna. De är nämligen lite sneda, så jag fick inte med hela akvariet på bilden. :)

Upp till toppen
Annons: