Annons:
Etikettlabyrintfisk
Läst 1448 ggr
[JoakimJansson85]
3/19/17, 10:41 PM

Kampfisk

Frågan har säkert varit uppe många gånger men hur är det när det gäller Kampfisk, kan man ha dom med tetror och guppys exempelvis? Som jag har förstått det så är det endast mot sin egen art dom bråkar och att man endast ska ha en i akvariumet? Om man ska ha fler så är det endast honor ?men det är​ inte heller en garanti.

Annons:
love-child
3/19/17, 11:07 PM
#1

Nej nej nej. Skaffa inte en Kampfisk. Jag gjorde detta och fick såklart ångra det. Hade även guppys. Han terroriserade hela karet å alla va superstressade. Har du ett mindre kar så kan du ju köpa en å ha honom ensam där.

Wish i was a little bit stronger Förlägen

Erik97an
3/19/17, 11:08 PM
#2

Helt rätt med de du säger om Deras egna art men att ha de ihop med Guppy & tetror det går väl men man ska helst undvika det då de trivs bäst ensamma! det är vad jag fått höra🙂

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

mimåne
3/20/17, 8:23 AM
#3

Du ska inte ha Kampfisk med någon annan art. De visar aggressivitet mot alla möjliga slags arter. Guppy t.ex är ett stort hot för en Kampfisk för de har också stor, böjlig stjärtfena. Tetror som du också nämner, t.ex neontetran riskerar att bli uppäten.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[JoakimJansson85]
3/20/17, 1:17 PM
#4

Ah ok då vet jag:) blir definitivt inte Kampfisk.

hund_katt
3/20/17, 1:44 PM
#5

Kapar tråden lite,hur funkar det med Kampfisk och räkor?

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

love-child
3/20/17, 2:03 PM
#6

Skulle tro att det inte fungerar. Om neontetran blir mat så blir nog räkan det oxå. Men jag kan ha fel.

Wish i was a little bit stronger Förlägen

Annons:
Lillyrod
3/20/17, 5:19 PM
#7

Det finns de som har haft kampfiskar ihop med räkor men jag tror det är få individer som det gäller. Räkor är så små så de blir med största sannolikhet middag. Det står ju tyvärr inte på kampfiskarna vilka som har ett mildare sinnelag. De heter ju faktiskt KAMP-fisk. 😉

mimåne
3/20/17, 6:35 PM
#8

Räkor är middag för de flesta fiskar, så även för kampfiskar.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[JoakimJansson85]
3/20/17, 8:51 PM
#9

Attans att Kampfisk ska vara så fina :)

Horrorpops
3/21/17, 4:31 PM
#10

Min första Kampfisk funkade bra i sällskapsakvarium, men neontetrorna jag hade började ge sig på hans fenor, så han fick flytta till ett eget kar.

Sen dess har alla mina kampisar haft ungkarlslyor.

Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel

Amanda Richardson
5/1/17, 5:12 PM
#11

Det är lite olika. Amanoräkor går med kampfiskar. Jag hade en Kampfisk som kunde bo med körsbär och allt. och nu har jag en som är agressiv som attan. så det kan variera. Dessutom, ju mindre yta kampfisken har, desto mer agressiv kommer den att vara mot fiskar som kommer in där. 

Platys kan funka bra, dock kommer kampisen att äta yngel…

Tetror kan vara lite ettriga mot kampfiskar. De kan bita fenor och vara allmänt retsamma. Att till exempel neontetror blir mat tror jag dock inte. 

Barber och Gurami är inte heller speciellt snälla. Men rasboror brukar funka, bara de inte är alltför små. Guppysar kan funka i vissa fall, andra inte där får man helt enkelt prova:)

Bra sällskap annars är snäckor, jag rekommenderar elefantsnäckor eller neritina-arterna då jag tycker att de är coolast. Men kolla upp elefantsnäckor, de är perfekta kompisar till kampfiskar:)

Har man ett stort kar kan olika malar fungera bra då de är bottenlevande och inte kampfisken (eller a min kampis jag har nu är det ibland men aXD) 

Dessutom bör man tänka på att kampfiskar vill ha ca 28 grader i sitt vatten, vilket man också bör tänka på när man väljer sällskap till kampfisk

OBS!!!

Vissa kampfiskar kan inte bo med sällskap över huvud taget, så ska du ha kampfiskar med andra fiskar bör du alltid ha en plan B om kampfisken inte funkar med andra fiskar (detta kan vara att ha ett extra akvarie att stoppa kampfisken i eller att du har rätt att lämna tillbaka den till djuraffären) Om du är nybörjare på akvarier och fiskar bör du inte heller sätta ihop fiskar med kampfiskar. Men jag rekommenderar att du köper ett akvarie på mellan 20 och 30 liter och stoppar en Kampfisk i själv då kampfiskar är ultimata nybörjarfiskar på grund av sin tålighet.

Det blev en väldigt lång text men hoppas du fick svar på din fråga:)

JoakimJansson85
5/1/17, 7:47 PM
#12

Stort tack för ditt svar! :) Mycket bra fakta:) dom är ju så fina kampfiskar :)

Drakellen
5/1/17, 9:16 PM
#13

Jag hade en (Nisse) som gick i ett 100 liters med både tetror och guppys utan några problem som helst. Han betedde sig precis likadant i det akvariet som i sitt eget 30 liters där han nu går ensam. Inte en enda tetra blev mat men de däremot gick åt hårt på hans fenor så för hans egen skull fick han flyttas. Mycket trevlig fisk men det är väldigt olika från individ till individ

Annons:
CorneliaAndersson
5/2/17, 1:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#14

Jag har två snälla kampfiskar!

Den ena är verkligen drömmen själv! Han funkar superbra med mina platys, och har alltid gjort. Han håller sig nära dem och de äter tillsammans, simmar i strömmen tillsammans (ja, han älskar att leka i strömmen) etc.

Han gick först i mitt 54L tillsammans med några platys, men sen testade jag att flytta med honom över till 180L karet, just för att han skulle få kunna gå kvar med sällskapet. Vart först rädd att det skulle bli för mycket för honom etc. Men gud som hans blåa färg blommat ut vackert! Han är glad, social (pojkvännen kan stå och klappa honom på ryggen, precis som platysarna), och som sagt väldigt stark i färgen!

Den andra kampfisken bor nu i 54L karet, med ett gäng kardinaler. Kardinalerna flyttade akut hit, efter att jag skaffat den andra kampfisken, så det var inte planerat direkt, utan min pojkvän tog med dem hit då de skulle avlivats då ägaren ville ha andra fiskar. Det funkar också bra. Han blir endast lite viktig vid matdags, men inte alls så farligt.

Båda kampfiskarna bor också med räkor och mindre snäckor, utan några som helst problem!:)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Cecilia.S
5/2/17, 1:31 PM
#15

Det är jättekul att så många vill fortsätta hjälpa Joakim, men det verkar tyvärr som att han har raderat sitt ifokus-konto. Jag tror att det har varit raderat ett tag. 😕

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

CorneliaAndersson
5/2/17, 1:33 PM
#16

#15

Ajdå,, missade helt detta!

Nåja, kan ju vara bra ifall någon annan funderar i samma banor :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Lilolizeit
5/2/17, 1:34 PM
#17

#15 tror att Joakim startat ett nytt konto under samma nick --> #12

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Cecilia.S
5/2/17, 1:36 PM
#18

#16 Ja men precis, det som är skrivet kan fortfarande komma till nytta :-)

#17 Hm, ja. Märkligt :p

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

JoakimJansson85
5/2/17, 10:25 PM
#19

Jodå jag är kvar:) blev raderat av misstag. Älskar det här forumet tack för att ni finns :)

Cecilia.S
5/3/17, 7:57 AM
#20

Så härligt att du är kvar, Joakim :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
JoakimJansson85
5/3/17, 8:56 AM
#21

Tackar Cissi :-D

axa
5/3/17, 6:48 PM
#22

Har min nuvarande kamphane ensam i ett eget kar. Bästa jag gjort. Har haft kampfiskar ihop med tetror och sällskapsfiskar förut, men det slutade alltid med att de mådde jättedåligt och nästan självdog. Så nu när jag skaffade min fösrta Kampfisk på några år så löste jag problemet med att jag ville ha specifika fiskar som inte går ihop tillsammans - med att skaffa fler kar 😉 rekommenderas

Min hane som går ensam, är jättelycklig och skumboar var natt. Har jättegod aptit och visar gärna upp sig. Mina tidigare har bara hållt sig skymundan och varit stressade. Med fler arter i karet måste man ju anpassa karen för alla olika arter vilket kan skapa lite utav en obalans, men har man kampfisken enskilt kan man uppfylla dess behov och önskemål till fullo vilket kommer resultera i en frisk, vacker och lycklig Kampfisk.

Min Kampfisk är väldigt typiskt lättstressad och aggressiv mot andra fiskar. Och detta beteende har han inte uppvisat mot likartig då han hos leverantören eller hos mig har sett en artfrände, utan fiskar av olika arter.

Upp till toppen
Annons: