Annons:
Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 2901 ggr
Hallonet99swe
3/4/17, 5:45 PM

Vilket kön? Fjärilciklider.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej är det 2 honor 2 hanar eller 1 hona och en hane eller är dem för unga för att se? och varför simmar dem in i varandra och pussas? Fisk nr 1

Annons:
Hallonet99swe
3/4/17, 5:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Fisk Nr 2

Hallonet99swe
3/4/17, 5:46 PM
#2

Fighten

Hallonet99swe
3/4/17, 5:46 PM
#3

..

Torreador
3/4/17, 5:49 PM
#4

Vänta tills någon kunnigare än mig svarar men jag skulle säga en hane och en hona. Den rosa buken på den ena tyder på hona 😀

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Lillyrod
3/4/17, 5:54 PM
#5

Jag tror inte att de pussas tyvärr. För mej ser de ut som ovänner. Jag är inte så hemma på fjärilar men på deras uppförande säger jag två hanar. Kommer säkert fler och kommenterar som är bättre på fjärilar än vad jag är : )

Draken
3/4/17, 6:00 PM
#6

Tror tyvärr att det är 2 hannar du har, men  kan inte gå ed på det. Våran CeciliaS är duktig på Fjärilarna, hoppas hon kommer in och kollar bilderna :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Erik97an
3/4/17, 6:13 PM
#7

Hej! tyvärr det är 2 hannar.

Fjärilciklider brukar utmärka sig genom att honorna har mindre fenor jämfört med sin kropp även en lila buk. De är också rundare än hanar generellt.

dina ciklider verkar vara jämnstora och vid den storleken brukar man se ganska enkelt på om det är en hona eller hane så genom mina erfarenheter med dessa fiskar är att du har 2 hanar.

hade jag varit du hade jag inrett akvariumet lite mer tätare så de kan skapa egna revir eller åka till djuraffären för att kanske göra ett könsbyte (lämna 1 hane och få 1 hona med dig hem )

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Akvaristen
3/4/17, 6:20 PM
#8

2 hanar är det. frågan är om man kan skapa två revir? Är akvariet tillräckligt stort? Tycker dock att de är lite undernärda och den kan bero på bråk och utmattning.

eXXtremNinja
3/4/17, 6:34 PM
#9

.

eXXtremNinja
3/4/17, 6:35 PM
#10

.

Hallonet99swe
3/4/17, 6:37 PM
#11

Hon i djur affären sa att det skulle vara ett par eller möjlitgvis 2 honor.

men se på fan kommer man hem med 2 hanar. åker in direkt imorgon och bytar, hoppas dem inte dödar varandra under natten bara

Erik97an
3/4/17, 6:57 PM
#12

#11 lita aldrig på vanliga djuraffärer, de har inte så mycket kunskap om djuren och säger oftast bara, ja ja detta går, ja absolut är detta par…

hoppas de löser sig! vart bor du? tänkte om de va någon speciell djuraffär du handlar på 😇

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Hallonet99swe
3/4/17, 8:15 PM
#13

#12 Arken zoo i halmstad :( hoppas dem har en hona imorgon när jag ska byta bara, för vad jag såg, såg alla likadana ut men vi får se

Annons:
mimåne
3/4/17, 8:57 PM
#14

Det finns ett ord för det fiskarna gör som du kallar för "att de pussas". Nu kommer jag inte på det men jag vet att det finns ett ord för det.

Två individer av samma kön gör det här för att mäta varandras styrka och hitta en rangordning. Det är vanligt speciellt bland dvärgciklider och både två hanar och två honor kan göra det. Någon ska vara högsta hönset, få det bästa reviret och en annan ska vara underlägsen. Det är inte farligt eller aggressivt, utan fullt naturligt. När en av dem har vunnit så kommer de acceptera sin plats och sluta upp.

Många djurarter i det vilda gör faktiskt det här på sina olika sätt för att sätta en rangordning och då gäller det oftast kampen om vilken hane som ska få första rätten att para sig med honorna. T.ex hjortdjur stångas med sina horn. Dvärgcikliderna använder sin mun.

Med detta sagt så tyder det på att du har två fjärilsciklider av samma kön. När jag tittar på bilderna så tycker ja att de ser ut som hanar.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Erik97an
3/4/17, 9:39 PM
#15

#13 den i flygstaden? kan prata med dom när jag åker dit! morr på de!

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Cecilia.S
3/4/17, 9:44 PM
#16

Det är två hanar. Långsträckt kroppsform, stora fenor, saknar den rosa buken. Ibland kan man kolla på längre främre fenstrålar (hanar) och blå prickar i den svarta fläcken på sidan (honor). "Pussarna" är troligen, som övriga har sagt, bråk.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Hallonet99swe
3/4/17, 11:39 PM
#17

#16 cecilia legenden av fjärilciklider tack så hemskt mycket, men hur kan du se det fast dem är så unga? jag ska in och byta imorgon och hoppas att jag får med mig en hona hem kan lägga upp en bild på den imorgon 

#15 nej i stenalycken var det :(

#14 Okej det förklarar mycket tack!!

Cecilia.S
3/4/17, 11:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#18

Jag tycker att kroppsformen avslöjar könen ganska tidigt. Här har jag bifogat två bilder på mitt ena fjärilsciklidpar. Färgvarianten döljer den rosa buken och fenstrålarna är inte alltid någonting som man kan gå på. Hos fjärilsciklider upplever jag att honor och hanar färgar ut lika mycket. På det här paret måste man gå på kroppsformen. Honan som har huvudet åt höger, är mer rund i formen medan hanen är mer långsträckt. Hoppas att du får med dig en hona hem :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

mimåne
3/5/17, 9:06 AM
#19

Fina bilder Cecilia.S =) Bilden på hanen var väldigt bra. Det riktigt strålar "hane" om honom =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Cecilia.S
3/5/17, 10:17 AM
#20

Tack Mimåne. Visst är han fin :-) #19

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Hallonet99swe
3/5/17, 11:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Nya firren (förhoppningsvis hona) vad sägs Cecilia? Jag köpte även en platt lava sten ska den kokas först antar jag?

Cecilia.S
3/5/17, 11:50 AM
#22

Är det en Boliviansk fjärilsciklid? Dom anser jag vara något svårare att könsbestämma. Jag skulle dock säga att det där är en hona. Kortare fenstrålar, mindre fenor, rosatonad buk och rundad kroppsform. Det kam vara en ung hane, men jag gissar på att det är en hona. Förhoppningsvis färgar den ut mer snart, så kommer du att se en tydligare skillnad :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Hallonet99swe
3/5/17, 11:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Okej det låter bra jag lägger ut en bild om några veckor kanske! En sista bild

Denna kommentar har tagits bort.
Draken
3/5/17, 12:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

#14 Är det ordet "Lip-lock" du letar efter Mimåne ;) Det är et mycket vanligt sätt, framförallt förekommande hos ciklider,  mellan två hanar för kraftmätning. Det ser inte så farligt ut på mindre ciklider, men det ser vidrigt ut på större, man tror nästan att de skall vrida nacken av varandra  🤐

#21 #23 Blir lite fundersam på bilderna, jag har samma fundering som CeciliaS  här, är det verkligen en Fjärilsciklid, och inte en Bolivianskl Fjärilsciklid. 🤔

Nedan en bild på min hona.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Hallonet99swe
3/5/17, 12:51 PM
#26

Just nu håller dem sig sp långt ifrån varandra som möjligt hahah

Hallonet99swe
3/5/17, 6:41 PM
#27

Jo det är bolivianska fjärilar

Annons:
Hallonet99swe
3/5/17, 6:43 PM
#28

Nu är det nästan som om den nya ''honan'' är lite efter hanen, inte på honom men rycker mot honom lite då och då. Dem har ännu inte ''lip-lockat'' och jag har inte sätt någon tendens om det

Lillyrod
3/5/17, 7:05 PM
#29

Det ska de inte göra heller. Det är en maktdemonstration för att ta reda på vem som är starkast. Det brukar inte hane och hona göra : )

Hallonet99swe
3/5/17, 7:20 PM
#30

Okej men varför är hon efter honom lite då?

Lillyrod
3/5/17, 7:30 PM
#31

Nyfiken?

Hallonet99swe
3/5/17, 7:33 PM
#32

hoppas det, dem verkar komma bra överens annars. Rätt säker nu på att det är en hona och hane för honan har en väldigt ljus röd buk ( lite skygg kanske och inte riktigt färgat ut förrens hon blir bekväm) medans hanen inte har något däremot har han en röd prick på sidan av kroppen vilket du kan se i inlägg #1 och sen har han samma på andra sidan fast 3x starkare färg

Hallonet99swe
3/5/17, 7:38 PM
#33

tror hon försöker försvara maten (algtablett) för när hanen kommer nära eller tar lite mat så biter hon han i bak fenan eller kör in i sidan på han,

Draken
3/6/17, 9:58 AM
#34

#27 Aha, jag förstog det som att det skulle vara Fjärilscikider och inte Bolivianska fjärilsciklider ;) Sorry för missförståndet 😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Hallonet99swe
3/6/17, 3:28 PM
#35

Honan är väldigt aggressiv och biter han i sidan hela tiden

Hallonet99swe
3/6/17, 3:34 PM
#36

och hanen är nästan 90 grader uppåt och kippar efter luft? det kan inte vara bra, vad ska jag göra

Hallonet99swe
3/6/17, 8:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Honan verkar vilja dela med sig av sitt revir, nu är det lite miladare pussar i sidan av honan på hanen

mimåne
3/7/17, 10:33 AM
#38

Liplock! Där hade vi ordet. Läpplåsning☝️ Tack för ordet Rovfisk!

Hallonet99swe, det ser ut som att hanen är en Fjärilsciklid och honan en Boliviansk fjärilsciklid? De vill gärna ha en partner av samma art. Kanske kan det vara därför de bråkar lite. På den senaste bilden ser även honan mycket stressad ut.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Hallonet99swe
3/7/17, 3:40 PM
#39

Okej ja det förstår jag men hur kan du se det

Draken
3/7/17, 5:13 PM
#40

#38 Däör har vi det, det var det jag tyckte var så konstigt. Därför att jag var ganska säker på att de två första bilderna (i början på tråden) var Fjärilsciklider, och den senare (på nya honan) var Boliviansk fjärilsciklid. Jag fick det inte att gå ihop, det stämde inte riktigt med bilderna och rubriken på tråden.

Det är nog, som mimåne säger, därför de inte alls går ihop riktigt.

Men då måste jag fråga dig TS, ville du ha Färilsciklid eller Boliviansk fjärilsciklid ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Hallonet99swe
3/7/17, 5:46 PM
#41

Jadu det är en bra fråga dem i affären kan varken se skillnad på boliviansk eller vanlig eller hona och hane så hur fan ska jag byta till mig det jag vill ha och jag kan inte heller, dem har dem i samma akvarium och de ser likadana ut

Annons:
Hallonet99swe
3/7/17, 5:46 PM
#42

men jag vill gärna veta hur ni ser skillnad på boliviansk och vanlig?

Draken
3/7/17, 5:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#43

Den vanliga fjärilscikliden har mycket blått  i sig, och är något mindre. ( se bild nedan)

Bolivianen är mera brunaktig över det hela, men har (sällan i butik dock) tydliga röda sömmar på fenkanterna. De är också något större än den vanliga fjärilscikiden. Jag har tyvärr ingen bild på en Boliviansk fjäril, så hoppas någon annan kan fixa det. men jag postar bild/er på mina vanliga fjärilsciklider (de är ganska små, ungefär i butiksstorlek, så du kanske får en bild av hur de ser ut i butiken)

Bild 1 är en hane
Bild 2 är en hona

Och detta är, som sagt, vanlig Fjärilsciklid.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
3/7/17, 6:20 PM
#44

Vad tråkigt att de har så bristfällig kunskap i djurbutiken att de ger dig en annan art än den du ska ha. Tyvärr är det hemskt vanligt så den bästa är att man själv läser på och vet vad man ska ha när man köper något. Då är det större chans att det blir rätt =)

Om du sagt att du ska ha en Fjärilsciklid, en hona, och får något annat så har du rätt att byta in din fisk mot det du skulle ha. Ring till djurbutiken och förklara att du fick fel art och vill byta den mot rätt.

När fjärilscikliden är stressad så tappar den mycket av fina vackra färger och blir blek. Den kan också få lite stressränder. I butiken har de inte sina rätta förhållanden och är ofta under stress. Har de både vanlig Fjärilsciklid och Boliviansk fjärilsciklid i samma akvarium och de alla är bleka stressade fiskar så kan det vara svårt att se skillnad på dem.

Så här ser vanliga, utfärgade fjärilsciklider ut : http://www.mamut.net/brazoo1/fj%C3%A4rilsciklid.jpg

Här är en Boliviansk fjärilsciklid : https://www.ciklid.org/artregister/artbild/m_altispinosa01-bjarne_saetrang.jpg

Det finns några tecken du kan gå på men dessa kan variera lite också. Men vanliga fjärilsciklider brukar ha lite röda ögon medans bolivianska inte brukar ha det. Vanliga brukar också kunna ha en svart rand på de två främre fenorna under magen medans bolivianen inte har det. Bolivianen har heller inga blå prickar på kroppen så som vanliga fjärilsciklider har. Titta efter en individ som har blå prickar på kroppen och är röd/lila om buken, då ska du få en hona =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Hallonet99swe
3/7/17, 7:28 PM
#45

Jag funderar på att lämna tillbaka båda och köpa fjärilsciklider i  en mer lokal affär och med mycket mer kunskap, åleds akvarium vet inte om ni vet vilken det är men han har jag alltid varit kund hos, vet inte varför jag bytade till en stor kedje affär,

Lillyrod
3/7/17, 7:35 PM
#46

Det tycker jag att du kan göra. Tala om för dem varför du inte vill handla där också så att de fattar att de inte kan hålla på som de gör. De har vilselett dig så de kan inte neka att ta tillbaks fiskarna. Lycka till med att få tag på ett par som du vill ha.

Hallonet99swe
3/7/17, 7:46 PM
#47

Det ska jag absolut göra, tack lillyrod <3

Cecilia.S
3/7/17, 7:58 PM
#48

Den enklaste skillnaden mellan en Boliviansk fjärilsciklid och en "vanlig fjärilsciklid"; är enligt mig den svarta fläcken på sidan av fisken. Den bolivianska fjärilscikliden har oftast inte en lika skarp fläck, eller saknar den helt. Det bästa är dock om du tittar på bilderna som Mimåne länkade, så kan du hitta skillnader själv! ;-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
mimåne
3/7/17, 8:48 PM
#49

Det tycker jag var en bra ide Hallonet99swe. Att lämna tillbaka båda två och köpa ett par från en annan butik där du förhoppningsvis får bättre hjälp. Där har de kanske också förståndet att inte blanda dessa två arter i samma akvarium om de inte kan se skillnad på dem haha =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Akvaristen
3/8/17, 5:43 PM
#50

köp på åleds för det gör jag. finns några där som är kunniga och du har ju fått lite tips härifrån också.

Hallonet99swe
3/8/17, 6:05 PM
#51

Jajamensan bor i Åled så det är perfekt

Hallonet99swe
3/8/17, 7:01 PM
#52

Nu har jag lämnat tillbaka de gamla fjärilscikliderna/ bolivianska fjärilscikliderna, och köpt mig 2st Fjärilsciklider med koboltblå färg. just nu gömmer de sig och är väldigt rädda men ska se om jag kan få en bild på dem när de kommer fram,

Lillyrod
3/8/17, 7:09 PM
#53

Härligt. Jag antar att de inte protesterade i affären om att ta tillbaka dem?

Hallonet99swe
3/8/17, 7:45 PM
#54

Nej det gjorde dem inte hahah, däremot påstod dem att det visst var 2st bolivianska vilket jag sa att det absolut inte var

Erik97an
3/8/17, 7:46 PM
#55

#54 Va du på Åleds idag? 

jag åkte dit och tittade vid 15 tiden de va ju inte så stort, trodde de skulle vara mer akvarium 😛

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Annons:
mimåne
3/9/17, 10:45 AM
#56

Fick du en hane och en hona nu?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Hallonet99swe
3/9/17, 11:29 AM
#57

Det skulle kag säga att det är men de vågar inte komma fram så kan inte se men när dem kommer fram lite mer ocjh färgar ut sig så ska vi se #55 va!?? Inte större det är gigantiskt ju!!! Nej men hur många akvarium kan det va över 100 i allafall

Hallonet99swe
3/9/17, 2:32 PM
#58

Hur lång tid tar det för dem att våga sig fram ungefär?

Hallonet99swe
3/9/17, 2:53 PM
#59

När jag inte är där och kollar från avstånd är dem framme och simmar runt som vilken fisk som helst men direkt när jag närmar mig rusar dem bak och lägger sig bakom växterna :( dem gillar nog inte mig

Hallonet99swe
3/9/17, 3:11 PM
#60

Här är en video när jag har gått ifrån akvariet

Hallonet99swe
3/9/17, 3:11 PM
#61

Här är en video när jag har gått ifrån akvariet

Hallonet99swe
3/9/17, 8:47 PM
#62

Vad tror ni?

Annons:
love-child
3/9/17, 8:59 PM
#63

Jag vet inte något om kön men såg att den ena puttade till den andra. Kärleksnyp eller arg. Hahaha. Svårt det där med fiskar. Väldigt fina va dom i alla fall. Hoppas verkligen att det är en hona å en hane denna gg.

Wish i was a little bit stronger Förlägen

Erik97an
3/9/17, 10:08 PM
#64

#57 dit jag går är det 200+ ;) bara akvarie, terrarie

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Draken
3/10/17, 10:00 AM
#65

Nu har du fått tag på vanlig Fjärilsciklid, hane och hona :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
3/10/17, 10:04 AM
#66

Där har du två blå färgvarianter av vanlig Fjärilsciklid. Den större är en hane och den mindre är en hona :-) Grattis!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

mimåne
3/10/17, 10:22 AM
#67

Två blå fjärilsciklider som jag tycker ser ut som en hane och en hona. Den större är hanen och den mindre är honan. Deras samspel tyder också på att de är hane och hona. Så roligt för dig att du äntligen fått tag på det du ville ha, grattis! =)

Det kan ta några dagar innan de vant sig vid sitt nya hem. Försök att låta dem få lugn och ro. Vill du titta på dem så sitt stilla vid akvariet för att inte skrämma dem =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Hallonet99swe
3/10/17, 5:06 PM
#68

Tack så jätte mycket för all hjälp, det har varit en väldigt lärorik process!

mimåne
3/11/17, 9:45 AM
#69

Vad roligt att höra att du lärt dig något. Har man kunskap är man rik =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Hallonet99swe
3/12/17, 10:45 PM
#70

Nu vågar dem sig fram och är framme nästan hela tiden även om jag gör snabba rörelser så stannar dem kvar, dem äter även mat nu. så nu väntar jag bara på att de ska leka!

Cecilia.S
3/13/17, 6:20 AM
#71

Härligt att dom verkar bli mer hemmastadda :-) Ha inte för stora förhoppningar om att dom ska leka. Storleksskillnaden mellan dom är väl ganska stor? Det kan minska på chansen att få lek.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

mimåne
3/13/17, 9:47 AM
#72

Vad roligt att de är mer framåt nu =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Hallonet99swe
3/13/17, 11:59 AM
#73

#71 ja det är det en cm eller två men hon får växa till sig lite, de har inte varit särskilt lekfulla heller så det kommer när det kommer :)

Cecilia.S
3/14/17, 9:44 PM
#74

Det är bra att du tänker så. Det viktigaste är trots allt att de trivs :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Upp till toppen
Annons: