Annons:
Etikettallmänt
Läst 647 ggr
Saalucifer
2017-02-27 18:58

Mobbning

Min ena platyhane… den största och dominerande hanen mobbar min nyinsläppta Eldstjärt tror jag det är. Jagar runt hela tiden och "nafsar". Vad ska jag göra? Fick ta över fisken av en bekant som ej sköter sitt akvarium där alla andra invånarna dött. Tyckte det var synd om denna vackra firre, ville inte att den skulle få samma öde, så tar hand om den tillfälligt.

Annons:
Saalucifer
2017-02-27 19:07
#1

Regnbågshaj är det, ej eldstjärt

Draken
2017-02-28 12:58
#2

Platyhanen har förmodligen bott i karet en längre tid och tycker att det är hans revir. Ge det lite tid, förmodligen kommer han lugna ner sig efter ett tag :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
2017-03-01 18:40
#3

En del Platy kan ha lite temperament. Ibland går det till sig men i vissa fall får man försöka omplacera antingen den aggressiva individen eller någon annan för att stämningen ska var okej i akvariet. Bråk kan vara stressfyllt för fiskarna och det är varken trivsamt eller hälsosamt. Om regnbågshajen är i fara och riskerar att skada sig så behöver du gripa in och sära på dem. I så fall måste en av dem flyttas.

Jag ser att du skrev det här inlägget för någon dag sen. Har det blivit bättre sen dess?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Saalucifer
2017-03-01 20:23
#4

Det har lugnat ner sig en hel del… fortfarande lite grufs ibland, men bara testosteronet som talar tror jag. Märker nästan bara det vid matning nu och det är fullt normalt.

mimåne
2017-03-02 09:02
#5

Vad skönt att det har blivit bättre. Då kanske du kan ha dem tillsammans trots allt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Cecilia.S
2017-03-02 10:09
#6

Härligt! Hoppas att det inte blir något bakslag :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Upp till toppen
Annons: